بررسی وضعیت شاخص های جهانی شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران برپایه آینده پژوهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسیامک سندگل 1 , مجتبی معظمی 2 , نرگس حسن مرادی 3
1 - دانشجوی دکترا ،گروه مدیریت آموزشی ،واحد بین الملل کیش،دانشگاه آزاد اسلامی ،جزیره کیش،ایران
2 - استادیار ،گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - دانشیار ،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: رویکرد آینده پژوهی, جهانی شدن, دانشگاه علوم پزشکی ایران, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
جهانیشدن یا به تعبیری دیگر جهانیسازی دو توصیف از وضعیتی فرآیندی هستند که به شکلی فزآینده به همشکلی نهادها و ساختارهای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دامن زده است. در این میان رقابتی شدن اقتصاد در حوزه دانش نیز به جهانی شدن دانشگاهها دامن زده است. هدف این مقاله بررسی وضعیت شاخصهای جهانی شدن دانشگاه علوم پزشکی ایران برپایه آینده پژوهی می باشد.نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی توسعهای و از لحاظ ماهیت و روش تحلیلی- اکتشافی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش مطالعات کتابخانهای(فیشبرداری و اسنادی) و مطالعات میدانی (پرسشنامه و مصاحبه) است. از حیث ماهیت تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع اکتشافی است.بررسیها نشان داد که وضعیت شاخصها در دانشگاه علوم پزشکی ایران کاملا در راستای مولفههای جهانی شدن نظام دانشگاهی باشد. 33/13 درصد بر این باور بودهاند که تا حدی وضعیت اول صادق است. 9 نفر که 60 درصد خبرگان را تشکیل میدهد بر این باورند که تا حدی و 4 نفر که 67/26 درصد خبرگان را تشکیل میدهد بر این باورند که تکنولوژی آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شدیدا در راستای محلی و منطقهای بودن سامان یافته است.نتایج بررسی این شاخصها نشان داده است که از نگاه خبرگان اولویت بندی این شاخصها به شرح زیر بوده است؛ ساختار نظام آموزشی، منابع و نیروی انسانی، ساختار دانشی، محتوای آموزشی، تکنولوژی آموزشی و محیط بیرونی است.
Background: Globalization or in other words globalization are two descriptions of a process situation that has increasingly fostered the diversity of various social, political, cultural and economic institutions and structures. Meanwhile, the competitiveness of the economy in the field of knowledge has also fueled the globalization of universities. Objective: To study the status of globalization indicators of Iran University of Medical Sciences based on futures studies. Methods: The type of research is based on applied-developmental goal and in terms of nature and analytical-exploratory method. The method of data collection in this research is library studies (receipts and documents) and field studies (questionnaires and interviews). In terms of the nature of the research, the present study is a qualitative exploratory study. Results: Studies showed that the status of indicators in Iran University of Medical Sciences is completely in line with the components of globalization of the university system. 13.33% believed that the first situation is somewhat true. 9 people who make up 60% of the experts believe that to some extent and 4 people who make up 26.67% of the experts believe that the educational technology in Iran University of Medical Sciences is strongly organized in the direction of being local and regional. Conclusion: The results of the study of these indicators have shown that from the perspective of experts, the prioritization of these indicators has been as follows; The structure of the educational system is resources and manpower, knowledge structure, educational content, educational technology and external environment.
منابع
1)البرزی، هادی. علی عسکری، عبدالعلی و صلواتیان، سیاوش(1391). آینده پژوهی روندهای محیطی و محاطی بر رسانه ملی در فضای اینترنت. تهران، نخستین همایش ملی آینده پژوهی جمعهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی
2)تقوایی، مسعود و حسنی خواه، حسین(1396). برنامه ریزی توسعه صنعت گردشگری مبتنی بر روش آینده پژوهی و سناریونویسی(شهر یاسوج)، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری،6. 23
3)تاجآبادی، رضا؛ رحیمی، محمد و شعبانی، سمیه(1391). نقش آیندهپژوهی در شناسایی فرصتهای کسبوکار و کارآفرینانه. چکیده مقاالت کنفرانس ملی آیندهپژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدنسازی نوین اسلامی، مرکز پژوهشی مدیریت راهبردی فاتح.
4)زالی، نادر و بهشتی، محمدباقر(1388). شناسایی عوامل کلیدی توسعه منطقه ای با رویکرد برنامه ریزی بر پایه سناریو(استان آذربایجان شرقی). نشریه برنامه ریزی و آمایش فضا15(1).
5)زالی، نادر و عطریان، فروغ(1395)،تدوین سناریوهای توسعة گردشگری منطقه ای براساس اصول آیندهپژوهی (مورد مطالعه: استان همدان)، فصلنامه آمایش سرزمین، دوره 8، شماره 1، بهار و تابستان 1395،
6)طباطبایی، شیما و ضیایی، سید امیرمحسن(1394)، بررسی اهمیت و چارچوب مناسب آینده نگاری توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در کشور، فصلنامه طب و تزکیه، دوره 24، شماره4
7)قربانی ،محمود (1391)، بررسی رابطه بین جونوآوری در سازمان و رفتار کارآفرینانه کارکنان بانک صادرات مشهد، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 27، شماره 2 (پیاپی 107).
8)لیندرگرن، متس(1390)، طراحی سناریو، پیوند میان آینده و راهبرد. عبدالعزیز تاتار، تهران: موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی
9)صناعی، فریناز و شیخ الاسلامی کندلوسی، نادر، دستاوردهای آینده پژوهی در مدیریت دانش. سال دوم، شماره 8. 1396
10)ملکی فر، عقیل(1391)، گونه های چهارگانه آینده پژوهی و آشنایی با مفهوم کلیدی مثلث آینده، فصلنامه افق رسانه.22. 10-26
11)مهدی جنیدی جعفری؛ فرهاد درویشی؛ صفر فضلی(1398)،سناریوهای تحلیلی آینده بانکداری ایران با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 31، شماره 3 (پیاپی 122).
12)هاشمیان اصفهانی، مسعود(1389)، آینده نگاری علم و فناوری، آینده نگاری و ارزیابی رقبای منطقه و پیشگامان جهانی در حوزه علم و فناوری. تهران. مرکز نشر دانشگاهی
13)یمنی دوزیسرخابی، محمد(1388). دانشگاه سازگارشونده: یک فرآیند پیچیده، رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی. تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14) حمیدرضا کمالی اردکانی؛ کامران محمدخانی؛ پریوش جعفری(1399)، رهبری کوانتومی رویکرد دانشگاه های آینده،فصلنامه آینده پژوهی در مدیریت، دوره 31، شماره 1 (پیاپی 120) ، بهار 1399
14)Abdel-Moneim, M. A. (2020). Between global and national prescriptions for education administration: the rocky road of neoliberal education reform in Qatar. International Journal of Educational Development, 74, 102160.
15)Boyd, D., Goldhaber, D., Lankford, H & . . Wyckoff, J. (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. Future Child, 17, 45-68.
16)Olson, G. A., & Presley, J. W. (2015). Future of Higher Education: Perspectives from America's Academic Leaders. Routledge.
17)Martins, E.C.& Terblanche, F.(2003). Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), pp. 64-74
18)Long bottom , D. (2008). The need for education and training in the use of the organizationalexcellence models for quality management in UK higher education institutions . QualitiAssurance in education , Vol 10, No 1, pp. 26-36.
19)Lozano, R. (2014). Creativity and organizational learning as means to foster sustainability. Sustainable development, 22(3), 205-216.
20)Bell, W. (2003). Foundations of Futures Studies: History, Purposes, and Knowledge (Vol. 1). New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
21)Kelliher, A., Daragh, B. (2015). "Design futures in action: Documenting experiential futures for participatory audiences". Futures 70, pp.36-47.
22)Mahmud, J. (2011). City foresight and development planning case study: Implementation of scenario planning in formulation of the Bulungan development plan
23)Slaughter, R. A.(2014). "Knowledge Base of Futures Studies”, the Futures Study Centre, Australia.
24)Goodman, T. H., Shroff, N., Neamtiu, M., and and White, H. D. (2014). Management Forecast Quality and Capital Investment Decisions. The Accounting Review, 89, 331-365
25)Gordon,T.J(2012). Cross- impact Analysis, in Futures Research Methodology Version 3.0, American Council for the united national university.
26)Jacob, W. J., & Gokbel, V. (2018). Global higher education learning outcomes and financial trends: Comparative and innovative approaches. International Journal of Educational Development, 58, 5-17.
27)Marshall, K. (2018). Global education challenges: Exploring religious dimensions. International Journal of Educational Development, 62, 184-191.
28)Okoli C, Pawlowski SD.(2004) The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications. Information and Managment 2004; 42(1): 15-29.
29)Chu H, Hwang GJ.(2016) A Delphi-based approach to developing expert systems with the cooperation of multiple experts. Expert Systems with Applications 2008; 34(4): 28- 40
30)Dagenais,f(2013), The reliability and convergence of the Delphi technique The Journal of general psychology.39,49-61
Myerson Terry. (2017). Empowering students and teachers of today to create the world of tomorrow31(
_||_منابع
1)البرزی، هادی. علی عسکری، عبدالعلی و صلواتیان، سیاوش(1391). آینده پژوهی روندهای محیطی و محاطی بر رسانه ملی در فضای اینترنت. تهران، نخستین همایش ملی آینده پژوهی جمعهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی
2)تقوایی، مسعود و حسنی خواه، حسین(1396). برنامه ریزی توسعه صنعت گردشگری مبتنی بر روش آینده پژوهی و سناریونویسی(شهر یاسوج)، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری،6. 23
3)تاجآبادی، رضا؛ رحیمی، محمد و شعبانی، سمیه(1391). نقش آیندهپژوهی در شناسایی فرصتهای کسبوکار و کارآفرینانه. چکیده مقاالت کنفرانس ملی آیندهپژوهی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد تمدنسازی نوین اسلامی، مرکز پژوهشی مدیریت راهبردی فاتح.
4)زالی، نادر و بهشتی، محمدباقر(1388). شناسایی عوامل کلیدی توسعه منطقه ای با رویکرد برنامه ریزی بر پایه سناریو(استان آذربایجان شرقی). نشریه برنامه ریزی و آمایش فضا15(1).
5)زالی، نادر و عطریان، فروغ(1395)،تدوین سناریوهای توسعة گردشگری منطقه ای براساس اصول آیندهپژوهی (مورد مطالعه: استان همدان)، فصلنامه آمایش سرزمین، دوره 8، شماره 1، بهار و تابستان 1395،
6)طباطبایی، شیما و ضیایی، سید امیرمحسن(1394)، بررسی اهمیت و چارچوب مناسب آینده نگاری توسعه هدفمند آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در کشور، فصلنامه طب و تزکیه، دوره 24، شماره4
7)قربانی ،محمود (1391)، بررسی رابطه بین جونوآوری در سازمان و رفتار کارآفرینانه کارکنان بانک صادرات مشهد، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 27، شماره 2 (پیاپی 107).
8)لیندرگرن، متس(1390)، طراحی سناریو، پیوند میان آینده و راهبرد. عبدالعزیز تاتار، تهران: موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی
9)صناعی، فریناز و شیخ الاسلامی کندلوسی، نادر، دستاوردهای آینده پژوهی در مدیریت دانش. سال دوم، شماره 8. 1396
10)ملکی فر، عقیل(1391)، گونه های چهارگانه آینده پژوهی و آشنایی با مفهوم کلیدی مثلث آینده، فصلنامه افق رسانه.22. 10-26
11)مهدی جنیدی جعفری؛ فرهاد درویشی؛ صفر فضلی(1398)،سناریوهای تحلیلی آینده بانکداری ایران با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 31، شماره 3 (پیاپی 122).
12)هاشمیان اصفهانی، مسعود(1389)، آینده نگاری علم و فناوری، آینده نگاری و ارزیابی رقبای منطقه و پیشگامان جهانی در حوزه علم و فناوری. تهران. مرکز نشر دانشگاهی
13)یمنی دوزیسرخابی، محمد(1388). دانشگاه سازگارشونده: یک فرآیند پیچیده، رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی. تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14) حمیدرضا کمالی اردکانی؛ کامران محمدخانی؛ پریوش جعفری(1399)، رهبری کوانتومی رویکرد دانشگاه های آینده،فصلنامه آینده پژوهی در مدیریت، دوره 31، شماره 1 (پیاپی 120) ، بهار 1399
14)Abdel-Moneim, M. A. (2020). Between global and national prescriptions for education administration: the rocky road of neoliberal education reform in Qatar. International Journal of Educational Development, 74, 102160.
15)Boyd, D., Goldhaber, D., Lankford, H & . . Wyckoff, J. (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. Future Child, 17, 45-68.
16)Olson, G. A., & Presley, J. W. (2015). Future of Higher Education: Perspectives from America's Academic Leaders. Routledge.
17)Martins, E.C.& Terblanche, F.(2003). Building Organizational Culture that Stimulates Creativity and Innovation. European Journal of Innovation Management, 6(1), pp. 64-74
18)Long bottom , D. (2008). The need for education and training in the use of the organizationalexcellence models for quality management in UK higher education institutions . QualitiAssurance in education , Vol 10, No 1, pp. 26-36.
19)Lozano, R. (2014). Creativity and organizational learning as means to foster sustainability. Sustainable development, 22(3), 205-216.
20)Bell, W. (2003). Foundations of Futures Studies: History, Purposes, and Knowledge (Vol. 1). New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
21)Kelliher, A., Daragh, B. (2015). "Design futures in action: Documenting experiential futures for participatory audiences". Futures 70, pp.36-47.
22)Mahmud, J. (2011). City foresight and development planning case study: Implementation of scenario planning in formulation of the Bulungan development plan
23)Slaughter, R. A.(2014). "Knowledge Base of Futures Studies”, the Futures Study Centre, Australia.
24)Goodman, T. H., Shroff, N., Neamtiu, M., and and White, H. D. (2014). Management Forecast Quality and Capital Investment Decisions. The Accounting Review, 89, 331-365
25)Gordon,T.J(2012). Cross- impact Analysis, in Futures Research Methodology Version 3.0, American Council for the united national university.
26)Jacob, W. J., & Gokbel, V. (2018). Global higher education learning outcomes and financial trends: Comparative and innovative approaches. International Journal of Educational Development, 58, 5-17.
27)Marshall, K. (2018). Global education challenges: Exploring religious dimensions. International Journal of Educational Development, 62, 184-191.
28)Okoli C, Pawlowski SD.(2004) The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications. Information and Managment 2004; 42(1): 15-29.
29)Chu H, Hwang GJ.(2016) A Delphi-based approach to developing expert systems with the cooperation of multiple experts. Expert Systems with Applications 2008; 34(4): 28- 40
30)Dagenais,f(2013), The reliability and convergence of the Delphi technique The Journal of general psychology.39,49-61
Myerson Terry. (2017). Empowering students and teachers of today to create the world of tomorrow31(