شناسایی تاثیر معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور(مورد مطالعه: صنعت نرم افزار)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیشیوا مهدیزاده اقدم 1 , جهانگیر یدالهی فارسی, 2 , نرگس ایمانی پور 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار گروه توسعه کارآفرینی , دانشکده کارآفرینی , دانشگاه تهران , تهران , ایران
jfarsi@ut.ac.ir
3 - استادیار گروه کارآفرینی , دانشکده کارآفرینی , دانشگاه تهران , تهران , ایران
کلید واژه: فرصت های کارآفرینی, کسب و کار فناور, عدم اطمینان, ارزیابی فرصت, صنعت نرم افزار,
چکیده مقاله :
زمینه: تصمیمگیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان یک معضل رایج برای کارآفرینان است و به خاطر تاخیر زمانی بین ارزیابی و بهرهبرداری فرصت ها، اطلاعات کارآفرینان در مورد فرصتها غیردقیق و حداقلی می باشد. درک ماهیت و منابع عدم اطمینان، پایه و اساس تصمیم گیری های کارآفرینانه و تمرکز اصلی کارآفرینی بوده است. هدف: هدف این مطالعه شناسایی معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور محور با رویکرد آمیخته می باشد. روشها:جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه صنعت نرم افزار می باشد. روش نمونهگیری در این بخش به صورت نمونهگیری هدفمند بوده است که ابراز گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت داده های کیفی توسط کدگذاری ودر قسمت داده های کمی توسط وزن دهی و تحلیل واریانس و تصمیم گیری های چند معیاره صورت پذیرفته است.یافتهها و نتیجهگیری: نشانگرهای عدم اطمینان در این تحقیق مشمول شش کدمحوری عدم اطمینان منایع، مشتری، عامل، رقابتی، تکنولوژیکی و سیاسی و 29 کد اولیه بوده است که مدل شماتیک هرکدام از عوامل ارائه گردیده است .
Background: The decision to choose a suitable opportunity in uncertain conditions is a common problem for entrepreneurs. Due to the time delay between evaluating and exploiting opportunities, entrepreneurs ' information about opportunities is inaccurate and minimal. Therefore, understanding the nature and resources of uncertainty is the basis for entrepreneurial decisions and the main focus of entrepreneurship.Purpose: This study aims to identify measures of uncertainty in assessing entrepreneurial opportunities in business-oriented businesses with a mixed approach.Methods: The statistical population of research includes experts in the field of the software industry. The sampling method in this section was purposeful sampling which showed the collection of information, semi-structured interview, and questionnaire. Data analysis is done in the qualitative data section by coding and quantitative data analysis by weighting and analysis of variance and multi-criteria decision making.Findings and conclusion: uncertainty markers in this research are subject to six uncertainty sources, customer, agent, competitive, technological and political, and 29 initial codes, a schematic model of each element.
_||_
منابع و مآخذ
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226. doi:10.5465/amr.2000.2791611
Keh, H. T., Der Foo, M., & Lim, B. C. (2002). Opportunity Evaluation under Risky Conditions: The Cognitive Processes of Entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(2), 125-148. doi:10.1111/1540-8520.00003
Dollinger, M. J. (2003). Entrepreneurship: Strategies and Resources: Prentice Hall.
Ireland, R. D., Hitt, M. A., & Sirmon, D. G. (2003). A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct and its Dimensions. Journal of Management, 29(6), 963-989. doi:10.1016/s0149-2063_03_00086-2
Baker, T., & Nelson, R. E. (2005). Creating Something from Nothing: Resource Construction through Entrepreneurial Bricolage. Administrative Science Quarterly, 50(3), 329-366. doi:10.2189/asqu.2005.50.3.329
McMullen, J. S., & Shepherd, D. A. (2006). Entrepreneurial Action And The Role Of Uncertainty In The Theory Of The Entrepreneur. Academy of Management Review, 31(1), 132-152. doi:10.5465/amr.2006.19379628
Bryant, P. (2007). Self‐regulation and decision heuristics in entrepreneurial opportunity evaluation and exploitation. Management Decision, 45(4), 732-748. doi:doi:10.1108/00251740710746006
Sebestova, J., Rylkova, Z., & Smysl, M. (2007). How to Gain Success in SME? A Case Study of a region in the Czech Republic. 2(1), 41. doi:10.2478/v10033-007-0014-0
Meijer, I. S. M. (2008). Uncertainty and entrepreneurial action. The role of uncertainty in the development of emerging energy technologies. Utrecht University
Haynie, J. M., Shepherd, D. A., & McMullen, J. S. (2009). An Opportunity for Me? The Role of Resources in Opportunity Evaluation Decisions. Journal of Management Studies, 46(3), 337-361. doi:10.1111/j.1467-6486.2009.00824.x
Grichnik, D., Smeja, A., & Welpe, I. (2010). The importance of being emotional: How do emotions affect entrepreneurial opportunity evaluation and exploitation? Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 15-29. doi:10.1016/j.jebo.2010.02.010
Mitchell, J. R., & Shepherd, D. A. (2010). To thine own self be true: Images of self, images of opportunity, and entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, 25(1), 138-154. doi:10.1016/j.jbusvent.2008.08.001
Smith, B., Kickul, J., & Wilson, F. (2010). Entrepreneurial Opportunity Evaluation: A Discrete Choice Analysis of Financial and Social Entrepreneurial Opportunity Attributes. doi:10.1057/9780230298026_7
McKelvie, A., Haynie, J. M., & Gustavsson, V. (2011). Unpacking the uncertainty construct: Implications for entrepreneurial action. Journal of Business Venturing, 26(3), 273-292. doi:10.1016/j.jbusvent.2009.10.004
Rose, J. (2012). Software Entrepreneurship: two paradigms for promoting new information technology ventures. Software Innovation Aalborg University: Aalborg, Denmark, 1, 98.
Tumasjan, A., Welpe, I., & Spörrle, M. (2012). Easy Now, Desirable Later: The Moderating Role of Temporal Distance in Opportunity Evaluation and Exploitation. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(4), 859-888. doi:10.1111/j.1540-6520.2012.00514.x
Aarstad, J. (2014). Structural Holes and Entrepreneurial Decision Making. Entrepreneurship Research Journal, 4(3). doi:10.1515/erj-2013-0077
Paternoster, N., Giardino, C., Unterkalmsteiner, M., Gorschek, T., & Abrahamsson, P. (2014). Software development in startup companies: A systematic mapping study. Information and Software Technology, 56(10), 1200-1218. doi:10.1016/j.infsof.2014.04.014
Mishra, C. S., & Zachary, R. K. (2015). The Theory of Entrepreneurship. Entrepreneurship Research Journal, 5(4). doi:10.1515/erj-2015-0042
Williams, D. W., & Wood, M. S. (2015). Rule-Based Reasoning for Understanding Opportunity Evaluation. Academy of Management Perspectives, 29(2), 218-236. doi:10.5465/amp.2013.0017
Wood, M., Bylund, P., & Bradley, S. (2016). The influence of tax and regulatory policies on entrepreneurs’ opportunity evaluation decisions. Management Decision, 54. 1160-1182. 10.1108/MD-10-2015-0446.
Marinho, M., Sampaio, S., & Moura, H. (2017). Managing uncertainty in software projects. Innovations in Systems and Software Engineering, 14(3), 157-181. doi:10.1007/s11334-017-0297-y
Tomy, S., & Pardede, E. (2017). Opportunity Evaluation Using Uncertainties in Software Entrepreneurship. Entrepreneurship Research Journal, 7(3). doi:10.1515/erj-2016-0044
Erzurumlu, S., Canakoglu, E., & Erzurumlu, Y. (2018). Data-Driven Entrepreneurship: A Data Analysis Approach to Business Opportunity Evaluation. Academy of Management Proceedings, 2018(1), 11500. doi:10.5465/AMBPP.2018.11500abstract