ارائه مدلی برای خلق ارزش سازمانی با استفاده از تجزیهوتحلیل کلانداده
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی میرعرب 1 * , سیده لیلی میرطاهری 2 , سید امیر اصغری 3
1 - دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد قم، قم، ایران
2 - گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: خلق ارزش, کلانداده, تجزیهوتحلیل, مدل,
چکیده مقاله :
خلق ارزش یک عامل اصلی در پایداری و تعالی سازمانها است که علاوه بر حداکثر سازی سود، حفظ مشتری، دستیابی به اهداف کسبوکار و ایجاد درآمد را به دنبال دارد. ایجاد ارزش یک فرآیند پیچیده است، بهخصوص هنگامیکه شامل عوامل بیرونی و درونی سازمان میشود. زمانی که این فرآیند بر روی سناریوهای کلانداده اعمال میشود، خلق ارزش باید در یک مقیاس پیچیدگی وسیعتری درک و شناخته شود. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که سازمانها از این حجم عظیم داده چگونه میتوانند استفاده کنند و برای خود ارزش ایجاد کنند؟ پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای خلق ارزش سازمانی با تجزیهوتحلیل کلانداده طراحی و ارائه شده است. برای این منظور، با بررسی پیشینه تحقیق و مصاحبه با افراد متخصص و خبره، مدل خلق ارزش برای سازمان با تجزیهوتحلیل کلانداده طراحی و بر اساس آن، پنج فرضیه تعریف و برای آزمون آنها پرسشنامهای طراحی و در اختیار جامعه آماری تحقیق (مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات (بهخصوص کارشناسان و مدیران تحلیل داده) قرار داده شد. با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (مدلهای اندازهگیری و ساختاری) روابط بین متغیرهای مدل بررسی شدند. نتایج نشاندهنده آن است که برای خلق ارزش سازمانی از تجزیهوتحلیل کلانداده لازم است ابتدا زیرساختهای تجزیهوتحلیل کلانداده و قابلیتهای تجزیهوتحلیل کلانداده و سازمان بررسی شده و بر اساس آن راهبرد تجزیهوتحلیل کلانداده تدوین و در نهایت خلق ارزش سازمانی شکلدهی شود.
Value creation is a major factor not only in the sustainability of organizations but also in the maximization of profit, customer retention, business goals fulfillment, and revenue. Value creation is a complex process, particularly when it involves the external and internal factors of the organization. When the value is intended to be created from Big Data scenarios, value creation entails being understood over a broader range of complexity. A question that arises here is how organizations can use this massive quantity of data and create business value? The present study seeks to provide a model for creating organizational value using Big Data Analytics (BDA). To this end, after reviewing the related literature and interviewing experts, the BDA-based organizational value creation model is developed. Accordingly, five hypotheses are formulated, and a questionnaire is prepared. Then, the respective questionnaire is given to the research statistical population (i.e., IT managers and experts, particularly those specializing in data analysis) to test the research hypotheses. Afterward, the relationships among the model variables are scrutinized using the structural equation modeling (measurement and structural models). The results of the study indicate that investigating the infrastructures of the Big Data Analytics, as well as the capabilities of the organization and those of Big Data Analytics is the initial requirement to create organizational value using BDA. Thereby, the Big Data Analytics strategy is formulated, and ultimately, the organizational value is created as well.
_||_