امروزه تحوّلات فنّاوری باعث توسعه دانش در حوزه تکنولوژی در سازمانها شده است و مدیران برای پیشرفت سازمان، نیازمند استفاده از تکنولوژی کامپیوتر هستند. علاوه بر این اینترنت بهعنوان بخش اساسی زندگی کاری و روزانه بسیاری از مردم تبدیل شده است. به گذراندن زمان کاری جهت فعّال چکیده کامل
امروزه تحوّلات فنّاوری باعث توسعه دانش در حوزه تکنولوژی در سازمانها شده است و مدیران برای پیشرفت سازمان، نیازمند استفاده از تکنولوژی کامپیوتر هستند. علاوه بر این اینترنت بهعنوان بخش اساسی زندگی کاری و روزانه بسیاری از مردم تبدیل شده است. به گذراندن زمان کاری جهت فعّالیتهای گوناگون غیرکاری پدیده سایبرلوفینگ میگویند. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و پیامدهای سایبرلوفینگ است. روش این پژوهش ترکیبی از روش کیفی و کمی است که در بخش کیفی با استفاده از روش دادهبنیاد و از طریق مصاحبه با صاحبنظران و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته از کارکنان سازمانهای دولتی شهر اصفهان نظرخواهی به عمل آمد. جامعه آماری کارکنان دوازده تا از سازمانهای دولتی شهر اصفهان است که تعداد 363 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده تعیین گردید. بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل، عوامل سایبرلوفینگ در سه دسته فردی (ویژگی شخصیتی، نگرش فرد به کار، ویژگی های فردی، انگیزه فردی، احساسات، ادراک فرد از محیط، ارزش و اهمیت کار)، گروهی (ارتباطات، رفتارهای ترویجدهنده بطالت اجتماعی، تضاد و تعارض)، سازمانی (ساختار سازمانی، سیاست و قوانین سازمانی، فرهنگسازمانی غالب، تحول و تکنولوژی سازمانی) و پیامدهای فردی، گروهی و سازمانی شناسایی شدند.
پرونده مقاله
این پژوهش باهدف تحلیل تجربیات پدیدارشناختی اثربخشی مدیریت منابع انسانی در سازمان تأمین اجتماعی از طریق رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی و به روش تحلیل کلایزی دادهها، بامطالعه تجربیات مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدی چکیده کامل
این پژوهش باهدف تحلیل تجربیات پدیدارشناختی اثربخشی مدیریت منابع انسانی در سازمان تأمین اجتماعی از طریق رویکرد پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی و به روش تحلیل کلایزی دادهها، بامطالعه تجربیات مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران سازمان تأمین اجتماعی ایران بوده و ابزار پژوهش، مصاحبه ساختاریافته مبتنی بر تشریک مساعی میباشد. روش نمونهگیری، نمونهگیری نظری و با در نظرگرفتن 7 معیار مشخص، اعضای نمونه انتخاب گردیدند. مصاحبهها تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت و درنتیجه تعداد نمونه 12 نفر میباشد. یافتهها نشان داد عوامل مؤثر بر اثربخشی مدیریت منابع انسانی در سه بعد اصلی شامل: بعد ساختاری، بعد فرهنگی و بعد انسانی قابلتقسیم است و تمرکز به این عوامل موجب افزایش اثربخشی مدیریت منابع انسانی و به دلیل همراستایی با اهداف کل سازمان موجب افزایش اثربخشی کل سازمان نیز خواهد شد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش تعیین ظرفیتهای نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بینالمللی شرکتها با نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعۀ موردی: شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش تعیین ظرفیتهای نوآوری محصول، هوش بازار، قیمت گذاری و ارتباطات بازاریابی بر عملکرد بینالمللی شرکتها با نقش میانجی مزیت رقابتی (مطالعۀ موردی: شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران) است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مشتریان شرکت آسا تجارت کاسپین در استان مازندران بودند که تعداد آن نامحدود است. تعداد نمونه 384 نفر در نظر گرفته که این تعداد با روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده است. برای گردآوری دادههای اولیه از روش میدانی استفاده شد. برای جمع آوری دادهها از پرسش نامۀ پنجگزینهای و روش کتابخانهای استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و اعتبار صوری استفاده شده است و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار SMARTPLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ظرفیتهای نوآوری محصول، هوش بازار و قیمت گذاری بر عملکرد بینالمللی شرکتها با نقش میانجی مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری دارد
پرونده مقاله
این پژوهش به دنبال ارزیابی کارایی کشورهای دارای ضریب هوش ملی بالای 85 در تولید فناوری های پیشرفته، باتوجهبه قابلیتهایی است که پایه و اساس آن ها سرمایۀ انسانی است؛ مانند نوآوری، موفقیت تحصیلی و هوش ملی. پژوهش حاضر از نظر روش، کمی و توصیفی و از نوع کاربردی است. از لحاظ چکیده کامل
این پژوهش به دنبال ارزیابی کارایی کشورهای دارای ضریب هوش ملی بالای 85 در تولید فناوری های پیشرفته، باتوجهبه قابلیتهایی است که پایه و اساس آن ها سرمایۀ انسانی است؛ مانند نوآوری، موفقیت تحصیلی و هوش ملی. پژوهش حاضر از نظر روش، کمی و توصیفی و از نوع کاربردی است. از لحاظ افق زمانی مقطعی و از منظر شیوۀ گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و از طریق مراجعه به درگاههای رسمی بین المللی مانند بانک جهانی است. به جهت رتبه بندی کشورها، شناسایی کشورهای ابرکارا و بهبود کارایی تولید فناوری های پیشرفته، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای شبکه، یک زنجیرۀ دومرحلهای برای تولید فناوری پیشرفته در نظر گرفته شده است. در مرحلة اول این زنجیره، نهاد های پژوهشی با ورودیهای تعداد محقق تحقیق و توسعه (شاخص سرمایۀ انسانی) و میزان هزینهکرد برای تحقیق و توسعه و در مرحلۀ دوم آن، بخش صنعت با ورودیهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی، تعداد درخواست های ثبت اختراع (شاخص نوآوری) و تعداد مقالات علمی (شاخص موفقیت تحصیلی) هر کشور قرار دارد. یافتهها نشان میدهند که 12 کشور از 56 کشور در تولید فناوریهای پیشرفته کارا و 3 کشور آمریکا، انگلیس و روسیه در هر دو بخش صنعت و پژوهش ابرکارا هستند.
پرونده مقاله
در سیستم های تولیدی و صنعتی، برنامه ریزی ادغامی تولید و عملیات و تعمیرات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو در این پژوهش یک برنامه ریزی ادغامی چندهدفه با قابلیت بهینه سازی برای زمانبندی تولید و نگهداری و تعمیرات با ملحوظ دانستن محدودیت دسترسی به منابع تولیدی چکیده کامل
در سیستم های تولیدی و صنعتی، برنامه ریزی ادغامی تولید و عملیات و تعمیرات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو در این پژوهش یک برنامه ریزی ادغامی چندهدفه با قابلیت بهینه سازی برای زمانبندی تولید و نگهداری و تعمیرات با ملحوظ دانستن محدودیت دسترسی به منابع تولیدی در شرایط عدم قطعیت ارائه شده است. برای این منظور، یک مدل ریاضی برنامه ریزی مختلط عدد صحیح در راستای برنامه ریزی تولید و نگهداری و تعمیرات در شرکت مارون مدل سازی گردید. بر طبق نتایج حاصل شده، ماکزیمم سود حاصل شده پس از کسر هزینهها برابر با 12690 میلیون دلار، کمترین ریسک ناشی از تولید محصول برابر با 3462 و کمترین مدت زمان اجرای نگهداری و تعمیرات برابر با 14172 ساعت محاسبه شده است. سرانجام، نتایج ارزیابی مدل سازی انجام شده نشان داد که استقرار نتایج حاصل از حل دقیق و فراابتکاری ارائه شده در این مقاله بیش از 7 درصد در تولیدات شرکت بهبود ایجاد میکند.
پرونده مقاله
با ظهور پدیده ای به نام انقلاب صنعتی چهارم، سیستمها، فناوریها و کاربردهای آن، کشورهای توسعهیافته مانند: آلمان، آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای درحالتوسعه مانند: چین، هند، تلاش به ایجاد زیرساختهای مناسب، ارزیابی و ارتقاء میزان آمادگی خود جهت ورود مؤلفههای انقلاب صنع چکیده کامل
با ظهور پدیده ای به نام انقلاب صنعتی چهارم، سیستمها، فناوریها و کاربردهای آن، کشورهای توسعهیافته مانند: آلمان، آمریکا، ژاپن و برخی از کشورهای درحالتوسعه مانند: چین، هند، تلاش به ایجاد زیرساختهای مناسب، ارزیابی و ارتقاء میزان آمادگی خود جهت ورود مؤلفههای انقلاب صنعتی چهارم در صنایع گوناگون نموده تا از طریق دیجیتالسازی به کسب مزایای فراوان آن دست یابند؛ بنابراین، ارزیابی میزان آمادگی سازمانها و صنایع برای ورود به این انقلاب صنعتی دیجیتال، ضروری است که در راستای آن، استراتژیهای لازم برای نیل به میزان آمادگی مطلوب برای پیادهسازی فناوریها و سیستمهای انقلاب صنعتی چهارم تعیین گردد. ازاینرو، پژوهش حاضر پس از مرور گسترده ادبیات تحقیق با هدف معرفی برترین مدلهای آمادگی سازمان برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم و سپس ارزیابی آنها، به صنعتگران و سازمانها در استفاده از مدل های آمادگی مناسب یاری خواهد رساند. نتایج نشان می دهد که برترین مدل بر اساس شش معیار ارزیابی پژوهش، مدل آمادگی ایمپالس بوده و با فاصلۀ اندک در رتبۀ دوم، مدل آمادگی دانشگاه وارویک قرار دارد.
پرونده مقاله