طراحی و ارزیابی مدل رفتارهای سبز و عملکرد مالی در هتل های شهر یزد
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتزهرا حسینی زاده هرات 1 , محمود معین الدین 2 , فروغ حیرانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - دانشیار،گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استادیارگروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
کلید واژه: مدل رفتارهای سبز, عملکردمالی, سودآوری, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
نظر به اهمیت هتلداری سبز در چشم انداز صنعت گردشگری، هتلداران باید اطمینان یابند که تدوین و اجرای استراتژی های سبز، ضمن مشروعیت بخشی به فعالیت آن ها در جامعه، باعث بهبود عملکرد مالی و سودآوری نیز خواهد شد. در این پژوهش سعی گردیده که با بهره گیری از رویکرد کیفی و نظریه داده بنیاد، اجزا و عناصر رفتارهای سبز و عملکرد مالی هتل ها و ارتباط بین آن ها شناسایی، ساختاربندی و مدلسازی شود و در بخش کمی، مدل پارادایمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شود. بر این اساس با انجام مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت هتلداری و دانشگاه تعداد 485 کد اولیه احصاء گردیده و طبق دستورالعمل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، داده ها در قالب 15 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی مدلسازی شده و الزامات مربوط به روایی و پایایی پژوهش کیفی بررسی و تایید گردیده است. در بخش کمی نیز با طراحی پرسشنامه و بررسی و تایید روایی صوری، محتوا، سازه و پایایی آلفای کرونباخ، اطلاعات جمع آوری گردیده و با استفاده از نرم افزار spss24 و lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنی دار بین متغیرهای بستر محیطی (شرایط علی) و ابعاد رفتارهای سبز (پدیده محوری) بوده است؛ همچنین سه مولفه ابعاد رفتارهای سبز، عوامل درون سازمانی (مداخله گر) و ثبات نسبی (شرایط زمینه ای) با توانمندی های سبز (مقوله کنش و واکنش) و در نهایت توانمندی های سبز با عملکرد مالی (پیامدها) دارای رابطه مثبت و معنی دار است.
Considering the importance of green hospitality in the tourism industry perspective, hoteliers need to ensure that the formulation and implementation of environmental strategies, while legitimizing their business activities in the Society, also improves financial performance and profitability. In this study, is tried to identify, structure and model using the qualitative approach and Granded theory components and elements of green behaviors and financial performance of hotels and the relationship between them And in the quantitative section, the paradigm model is tested using Structural Equation Modeling. Based on this, 485 initial codes have been Extracted by conducting in-depth and semi-structured interviews with experts in the hotel industry and the university And according to the open, central and selective coding instructions, the data are modeled in the form of 15 sub-categories and 6 main categories And the requirements related to the validity and reliability of qualitative research have been reviewed and approved. In Quantitative section, information has been collected by designing a questionnaire and reviewing and approving the Formal validity, content, structure and reliability of Cronbach's alpha And analyzed using spss24 and lisrel8.8 software. The results showed a positive and significant relationship between environmental context variables (causal) and dimensions of green behaviors (Axial phenomenon); Also, the three components of dimensions of green behaviors, intra-organizational factors (interfering) and relative stability (contextual) with green capabilities (action and reaction) and finally green capabilities have a positive and significant relationship with financial performance.
* ادگل سر، دیوید؛ دل ماسترو آلن، ماریا؛ اسمیت، کینگر و سوانسون، جیسون (1391)، خط مشی گذاری در صنعت گردشگری، ترجمه: ضرغام بروجنی، حمید و بذرافشان، مرتضی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
* بنی مهد، بهمن، طالب نیا، قدرت الله و ازاجی، حسین (1388)، بررسی رابطه ی بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد مالی، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، صص 174-149.
* جهانیان، منوچهر، آقایی، محمد و واحدی، الهام (1398)، تحلیل ساختاری استراتژی های خلق ارزش برند مقصد گردشگری یزد، فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال هشتم، شماره یکم، بهار 98، ص 172-209.
* حاجی زاده، مهدی و قاسمی عطااله (1394). نقش مدل مدیریت در توسعه و تولید پایدار، اولین همایش توسعه پایدار کشاورزی و توسعه سالم، همدان، دانشگاه آزاد اسلامی.
* حسینی، سیده یاسمین، (1395)، چگونه هتل ها به سمت حفظ محیط زیست در حال حرکتند، دنیای اقتصاد، شماره 3852، http://www.donya-e-eqtesad.com
* حیدری چپانه، رحیم؛ طبع ازگمی، رضا؛ سلطانی، ناصر و معتمدی مهر، اکبر (1392)، تحلیلی بر سیاستگذاری گردشگری در ایران، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، شماره 5: صص11-31.
* داوری، علی و رضازاده، آرش (1393)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار pls. انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، چاپ دوم.
* رئوف، سهیلا (1392)، گام های سبز شدن هتل چیست؟ نخستین هفته نامه تخصصی هتلداری صنایع وابسته، شماره 40: 3.
* زندی، آناهیتا و فغانی ماکرانی، خسر (1397). بررسی تاثیر عملکرد اجتماعی، زیست محیطی و اخلاقی بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بوورس اوراق بهادار، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال هفتم، شماره .26
* سیدجوادین، سیدرضا؛ روشندل اربطانی، طاهر و نوبری، علی رضا (1395)، مدیریت منابع انسانی سبز یک رویکرد سرمایه گذاری و توسعه پایدار، فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، زمستان، سال پنجم، شماره 20: 297-327.
* شاهمرادی، مجید و مصلی، مهسا (1397)، بازاریابی سبز و برند سبز، اولین کنفرانس علمی پژوهشی دستاوردهای نوین در مطالعات علوم مدیریت، حسابداری و اقتصاد، ایلام، موسسه آسوسیستم آرمون.
* شبیری، سیدمحمد؛ میبدی، حسین و سرادی پور، عادله (1393). ارزیابی و آماده سازی مربیان مهد کودک برای آموزش محیط زیست به کودکان (مطالعه موردی: شهر تهران)، دوفصلنامه شناخت اجتماعی، سال سوم، شماره 1: صص114-124.
* شفیعا، سعید و سیدنقوی، میرعلی (1399)، شناسایی راهبردهای مدیریت برند داخلی در هتل های شهر تهران: مطالعه کیفی، فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، سال نهم، شماره اول، بهار 99، ص 103-118.
* ضرغام بروجنی، حمید و بذرافشان، مرتضی(1393)، بررسی عوامل موثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران، برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره9، صص31-51.
* عباس زاده،محمد و حسین پور،ابراهیم(1390)، کاربرد تثلیث در پژوهش های کیفی(با تاکید بر نظریه زمینه ای)، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، دوره17، شماره67، صص166-147.
* کریمی زارچی، محمد و احمدی نژاد، سحرالسادات (1397)، شناسایی و تعیین اولویت اقدامات مدیریت منابع انسانی سبز با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، شماره 6، پاییز 1397، صص 143-152.
* کلانتری، خلیل (1392) مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی (با برنامه LISREL–SIMPLIS).تهران؛ انتشارات فرهنگ صفا، چاپ دوم.
* مهدی زاده، حسین، امیدی، نوریه، عزیزی، مریم و اسلام پناه، مریم (1392). «پادکست و تأثیر آن بر آگاهی های زیست محیطی دانش آموزان دوره راهنمایی». فصلنامه فن اوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 2: 5، صص 20-5.
* نمازی، محمد؛ رضایی، غلامرضا و ممتازیان، علیرضا(1393)، رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری، پیشرفت های حسابداری، دوره ششم، شماره دوم، صص131-166.
* وحیدی الیزایی، ابراهیم و ماندانا فخاری. (1394). تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر عملکرد مالی شرکت، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، کوالالامپور-مالزی، موسسه سرآمد کارین.
* ولی پورچهارده چریک، فرزانه و فرخیان، فروزان (1398)، تاثیر آموزش محیط زیست بر آگاهی، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیست در دختران مقطع متوسطه دوم (مطالعه موردی: ناحیه 4 اهواز)، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و یکم، شماره یک، فروردین ماه 98، صص 215-225.
* هومن، حیدر علی (1388). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ سوم.
* Abuelhassan, A.E & Elsayed, Y.N. M.K, (2020). The Impact of Employee Green Training on Hotel Environmental Performance in The Egyptian Hotels, International Journal on Recent Trends in Business and Tourism | Vol. 4 (1), pp24-33.
* Auh, S., & Menguc, B. (2005). Balancing exploration and
* exploitation: The moderating role of competitive intensity. Journal of Business Research, 58(12), 1652-1661.
* Al-Mavali, H. Al Sharif, A. Rumman, G. A. Kerzan, F. (2018). “Environmental Strategy, Environmental Management Accounting and Organizational performance: evidence from the United Arab Emirates Market”. Journal of Environmental Accounting and Management, 6(2),pp 109-118.
* Alzboun, Nidal, "Assessment of the effect of sustainability practices on financial leakage in the hotel industry in Jordan" (2014). All Dissertations. 1425Analysis of Japaneses Corporations", working Paper,
* Arshad, R.and Razak, S.N.A.A.(2011).Corporate Social Responsibility Disclosure and Interaction Effects of Ownership Structure on firm Performance. Business, Engineering and Industrial Applications(ISBEIA), 111, 25-28.
* Asadi, S. (2020). Investigating influence of green innovation on sustainability performance: A case on Malaysian hotel industry, Journal of Cleaner Production V(258),10, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.120860
* Assaf, A and Knezevi C. L. (2011). “Privatization, market competition, international attractiveness, management tenure and hotel performance: evidence from Slovenia”. International Journal of Hospitality Management, 30 (2),pp 391–397.51(6), 799-826.
* Astawa, I. P. Yasa, I. M. S and Parnata, I. K. (2017). “A new model in achieving Green Accounting at hotels in Bali”. The 2nd International Joint Conference on Science and Technology (IJCST), pp1-9.
* Avyvnv et al (2011). Study of corporate social responsibility and financial performance...Journal of Economic. 38, pp77–114.
* Bansal, P. & Hunter, T. (2003). Strategic explanations for the early adoption of ISO 14001. Journal of Business Ethics, 46(3),pp 289-299.
* Bateng, A. K.(2019). Green hotel development: Towards the building of resilient cities in Ghana. Smart Cities and Regional Development Journalv3. i1.pp 135-136.
* Blum, B. E. 2003. Making biodiversity conservation profitable, Environment, 35 (4), pp38-45.
* Bošković, D. & Štoković, I. (2001). Total Consumer Satisfaction as a Means to Marketing Globalisation. Zagreb: CROMAR Congress.
* Chan, R. Y. K. He, H. Chan, H. K. & Wang, W.Y.C. (2012). Environmental orientation and corporate performance: The mediation mechanism of green supply chain management and moderating effect of competitive intensity. Industrial Marketing Management, 41(4),pp 621-630.
* Chang, K. C. Hsu, C. L. Hsu, Y. T. & Chen, M. C. (2019). How green marketing, perceived motives and incentives influence behavioral intentions. Journal of Retailing and Consumer Services 49. pp 336–345.
* Chen, S. Liu, C.K. Iao, L.L. Chen, H.H. 2015b. The impact of learning effects of environmental management system on performance of renewable energy firms. Environ. Prog. Sustain. Energy 34 (4),pp 1106-1112.
* Clarkson, P. M. Li, Y. Richardson, G. D. & Vasvari, F. P. (2011). Does it really pay to be green? Determinants and consequences of proactive environmental strategies. J. Account. Public Policy 30(2),pp 122-144.
* Creswell, J. (2007). “Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches” sage,pp 201-220.
* Dao, V. Langella, I. & Carbo, J(2011). From green to sustainability: Information Technology and an integrated sustainability framework, Journal of Strategic Information Systems, Vol. 20:pp 63-79.
* Darnall, N. Henriques, I. and Sadorsky, P. 2008. Do environmental management systems improve business performance in an international setting? Journal of International Management, 14 (4), 364–376.
* Delmas, A. M. and Pekovic, S. (2013). “Environmental standards and labor productivity: Understanding the mechanisms that sustain sustainability” Journal of Organizational Behavior, Vol.34:pp 230–252.
* Dubois, C. L. Z. & Dubois, D. A. (2012). Strategic HRM as social design for
* environmental orientation business performance relationship.
* Environmenta l sustainability in organization. Human Resource Management,
* Farag, H. Meng, Q. & Mallin, C. (2015). The social, environmental and ethical performance of Chinese companies: Evidence from the Shanghai Stock Exchange. International Review of Financial Analysis, 42, pp53-63
* Feng, T. and Wang, D. (2016). “The Influence of Environmental Management Systems on Financial Performance: A Moderated-Mediation Analysis” J Bus Ethics,Vol 135,pp 265–278.
* Font, X. Garay, L. and Jones, S. (2016). “Sustainability motivations and practices in small tourism enterprises in European protected areas” J. Clean. Prod. 137,pp 1439-1448.
* Gavrilovi, Z and Maksimovi, M. (2018). “Green Innovations in the Tourism Sector”.Strategic Management, Vol. 23, No. 1,pp 036-042.
* Green Hotels Association(2007). What Are Green Hotels, Retrieved from http://www. greenhotels. com/whatare. Htm Grounded Theory Procedures and Techniques”, Sage.Grounded Theory Procedures and Techniques”, Sage.
* Gunarathne N. (2013). “The Use of Accounting in Supporting Sustainable Tourism: The Case of the Sri Lankan hotels”. Session VI – Sustainable Tourism, pp127-140.
* Hwang, J. & Choi, J.K. (2018). “An Investigation of Passengers’ Psychological Benefits from Green Brands in an Environmentally Friendly Airline Context: The Moderating Role of Gender” sustainability, 10, 80, doi:10.3390/su10010080 www.mdpi.com/journal/sustainability
* Jabbour, C.J.C. & Santos, F.C.A. (2008a). The central role of human resource management in the search for sustainable organizations, The International Journal of Human Resource Management, 19(12), 2133-2154.
* Jayakumar, C. (2017). Green marketing and sustainability. Retrieved September 15, 2017 from Academia:
* Journal of Business Research, 58(4), 430-438.
* Klingenberg, B and Geurts, T. G. (2009). “A theoretical framework for financial performance measurement of operations management strategies”. Proceedings of the Northeast Decision Sciences Institute, Smithfield, RI, April,pp1-3.
* Lee, J. (2001). “A Grounded Theory: Integration and Internalization in ER Adoption and Use”. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska,
* Li, S. Ngniatedema, T. and Chen, F. (2017). “Understanding the impact of green initiatives and green performance on financial performance in the US”. Business Strategy & the Environment, Vol. 26 No. 6,pp 776-790.
* Lo, C.K.Y. Yeung, A.C.L. Cheng, T.C.E. 2012. The impact of environmental management systems on financial performance in fashion and textiles industries. Int. J.
* Meler, M. & Ham, M. (2012). Green marketing for green tourism. Retrieved July 22, 2017 from ResearchGate https://www.researchgate.net/profile/Marcel_Meler/publi cation/266853946_GREEN_MARKETING_FOR_GREEN_TOURISM/links/543d6bcc0cf2d6934ebcf489.pdf
* Memarzadeh, F & Anand, S. (2020). Hotel Guests' Perceptions of Green Technology Applications, and Practices in the Hotel Industry, International Journal of Tourism and Hospitality Management in the Digital Age (IJTHMDA), 4(1), 10.4018/IJTHMDA.2020010101. pp1-9.
* Merli, R.Preziosi, M. Acampora, A. &Ali, F. (2019). Why should hotels go green? Insights from guests experience in green hotels. International Journal of Hospitality Management 81. pp 169–179.
* Miroshnichenko, M. Barontini, I. R. and Testa, F. (2017). “Green practices and financial performance: A global outlook” Journal of Cleaner, Production 147,pp 340-351.
* Montabon, F. (2007). “An examination of corporate reporting, environmental management practices and firm performance” Journal of Operations Management 25,pp 998–1014.
* Nagra, V.(2015). Environmental Education Awareness Among School Teachers in Relation To Level and Residential Background, International Journal of Advanced Research in Management and Social Sciences, 4(4):116-123
* Olya, H. Bagheri, P. & Tumer, M. (2019). Decoding behavioural responses of green hotel guests: A deeper insight into the application of the theory of planned behaviour. International Journal of Contemporary Hospitality Management. 10.1108/IJCHM-05-2018-0374.
* Ormazabal, M. Sarriegi, J. M. & Viles, E. (2017). Environmental management maturity model for industrial companies. Management of Environmental Quality: An International Journal, 28(5), 632-650.
* Pham, N. T Tuckova, Z. Jabbour, C. J. C. (2019). Greening the hospitalityin dustry:How do green human resource management practices influence organization al citizenship behavior in hotels? Amixed-methods study. Tourism Management 72. pp. 386–399.
* Polonsky, M. J. Rosenberger, P. J. (2001). “Reevaluating green marketing: a strategic approach”. Business Horizons, 44(5), pp: 21-30.
* Preston, L. & O'Bannon, D. (1997).The corporate social-financial performance relationship.A typology and analysis. Business and Society, 36,pp: 419-429
* Pride, W. M. & Ferrell, O. C. (1993). Marketing – Concepts and Strategies. Boston: Houghton-Mifflin. Prod. Econ. 135, 561-567. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2011.05.010
* Renwick, D. Jabbour, C.J.C. Muller-Camen, M. Redman, T. and Wilkinson, A. (2012), Introduction to the Green (environmental) human resource management special issue, International Journal of Human Resource Management, 23, 3498-3499.
* Sarkis J. Gonzalez-Torre, P. and Adenso-Diaz, B. (2010). “Stakeholder pressure and the adoption of environmental practices: The mediating effect of training”. Journal of Operations Management, 28(2): pp163-176.
* Shekari.H,& Ghatari.A.R, (2013). Promoting Corporate Image: A Reflection on Green Supply Chain Management Approach, Int. J. Manag. Bus. Res. 3 (4), 311-324.
* Sirmon, D. G. Hitt, M. A. & Ireland, R. D. (2007). Managing firm resources in dynamic environments to create value: Looking inside the black box. Academy of Management Review, 32(1), 273-292.
* Song, H. Zhao, C. & Zeng, J. (2017). Can environmental management improve financial performance: An empirical study of A-shares listed companies in China. Journal of Cleaner Production, 141,pp 1051-1056.
* Sroufe, R. (2003). Effects of environmental management Sroufe, R. (2003). Effects of environmental management systems on environmental management practices and operations, Production and Operations Management, 12(3), 416-431.
* Strauss, A. and Corbin J. (1990). “Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory”. 2 ed, Thousand Oaks, Sage.:
* Su, L, & Swanson, S. R. (2019). “Perceived corporate social responsibility's impact on the well-being and supportive green behaviors of hotel employees: The mediating role of the employee-corporate relationship” Tourism Management 72. pp 437–450.
* Ting, C.T. Hsieh, C. M. Chang, H.P & Chen, H. C. (2019). “Environmental Consciousness and Green Customer Behavior: The Moderating Roles of Incentive Mechanisms” sustainability, 11, 819; doi:10.3390/su11030819.
* Trivedi, R. Patel, D. & Acharya, N.(2018). (Forthcoming) Causality analysis of media influenc on environmental attitude, intention and behaviors leading to green purchasing. Journal of Cleaner Production. http://hdl.handle.net/10454/16300
* Tsai, K. H. & Yang, S. Y. (2013). Firm innovativeness and business performance: The joint moderating effects of marke turbulence and competition. Industrial Marketing.
* Tugores, M. (2015).“The impact of innovation on firms’ performance: an analysis of the hotel sector in Majorca”, Tourism Economics, 21 (1), pp121–140.
* Vachon, S. & Klassen, R. D. (2008). Environmental management and manufacturing performance: The role of collaboration in the supply chain. International Journal of Production Economics, 111(2),pp 299-315.
* Vejzagic, V. Brown, J. B. and Schmidt, P. (2018). “Accounting for Sustainability: Environmental Indicators from Croatian Hotels”. International Journal of Business Management and Commerce, Vol. 3 No. 4, pp24-34.
* Verma, V. K &Chandra, B. (2018). “Intention to implement green hotel practices:evidence from Indian hotel industry” Management Practice, Vol. 11, No. 1.pp24-41.
* Vipinder, N.(2010). Environmentaleducation awareness amon schoolteachers, The Enovironmentalist, 30(1): 153-162.
* Waddock, S. A. and Graves, S. B. 1997. The corporate social performance-financial performance link. Strategic Management Journal, 18 (4), 303-319.
* Wahba, H. & Elsayed, K. (2015). The mediating effect of financial performance on the relationship between social responsibility and ownership structure. Future Business Journal, 1(1), 1-12.
* Wang, Z. C. Cao, J. J. Hu, H. and Yu, P. (2019). “The influence of environmental background on tourists' environmentally responsible behavior”. Journal of Environmental Management 231,pp 804–810.
* Yang, C. L. Lin, S. P. Chan, Y. H. & Sheu, C. (2010). Mediated effect of environmental management on manufacturing competitiveness: An empirical study. International Journal of Production Economics, 123(1), pp210-220.
* Zeng, S. X. Meng, X. H. Zeng, R. C. Tam, C. M. Tam, V. W. Y. and Jin, T.(2011). “How environmental management driving forces affect environmental and economic performance of SMEs: A study in the Northern China district”. Journal of Cleaner Production, 19 (13),pp 1426–1437
_||_