موقعیت استراتژیک و ارزشیابی عملکرد شرکت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتدکتر هاشم ولی پور 1 , ستار باصری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: موقعیت استراتژیک, استراتژی تمایز, استراتژی رهبری هزینه ها,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر موقعیت استراتژیک بر عملکرد شرکت، در شرکت های پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران پرداخته است. با توجه به نوع فعالیت شرکت، وضعیت رقبا و نیاز و سلیقه های مشتریان، شرکتها نیازمند اتخاذ استراتژی خاصی می باشند تا بتوانند به طور کارآمد با رقبا به رقابت بپردازند، که موجب بهبودعملکرد مالی در سال های آتی می شود . پژوهش حاضر با انتخاب 38 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1381 تا 1387 ، انجام شده است . روش تحقیق در این پژوهشهمبستگی است . برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های پژوهش، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره و تجزیه و تحلیل ANOVA استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اگرچه بکارگیری استراتژی تمایز و رهبری هزینه ها منجر به ایجاد عملکرد موفقمالی می گردد، اما تنها با بکارگیری استراتژی تمایز می توان این عملکرد موفق مالی را در سال های آتی حفظنمود.
The thesis is aimed at studying the strategic positioning and firm performance infirms confirmed by stock exchange of Tehran. Considering the firm’s scope,competitors' status, and customers’ demands and tendencies, firms require a specialstrategy in order to compete with their competitors effectively as well as to improvethe financial performance in future. The current research has conducted by selecting38 firms through the ones confirmed by stock exchange of Tehran during 1381 to1387.correlation method was used in this research. Pierson correlation coefficient,multi-variable linear regression, and ANOVA analysis method have used to dataanalyzing and research’s assumptions testing.The obtained results reveal that while applying the differentiation strategy andcosts leadership results in successful financial performance, but the maintenance ofthis successful performance in future years, only can be satisfied by applyingdifferentiation strategy