تبیین الگوی توسعه ای و آموزش کارآفرینی با رویکرد توانمندسازی شغلی (مطالعه موردی: مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
ماشاالله ولیخانی
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران)
محسن ولیئی
2
(دانش آموخته دکتری مدیریت گرایش کارآفرینی، پژوهشکده مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پژوه، تهران، ایران)
کلید واژه: کارآفرینی, آموزش, تحول, توسعه, توسعه پایدار, توانمندی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به ارائه الگوی توسعه ای و آموزش کارآفرینی در بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته است، که با استفاده از روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و بهرهگیری از نرم افزار لیزرل، الگوی فوق مورد برازش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از بین نخبگان (به منظور تدوین الگوی توسعه ای و آموزش کارآفرینی) و همچنین 384 نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) (به منظور ارزیابی نهایی الگوی ارائه شده) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند و روایی پرسشنامه نیز با استفاده از اعتبار صوری (نظر اساتید متخصص) مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین به دلیل اینکه میزان آلفای بدست آمده بالای 7/0 بوده است، اعتبار پرسشنامه مورد تائید بوده و نتایج تحقیق حاکی از آن است که گرایش به ریسک پذیری مددجویان و نیاز به استقلال و موفقیت و انگیزه طلبی آنها(متغیرهای فردی ) و همچنین نیازسنجی فعالیتهای کارآفرینی و هدفمندی نیازها و حمایت مدیریت و فرهنگ کارآفرینی ( متغیرهای سازمانی) به عنوان مهمترین عوامل اثرگذار مورد تایید قرار گرفتند و علاوه بر آن : حمایت مراکز آموزشی و صنعتگران از مددجویان کارآفرین و توانایی غلبه بر موانع موجود و قابلیت دسترسی مددجویان به منابع مورد نیاز در این مدل به عنوان متغیرهای تعدیل کننده شناسایی شده و در نهایت منجربه : توانمندسازی شغلی و رضایتمندی مددجویان ( متغیرهای فردی ) و رشد خدمات و بهبود فرآیند کسب و کار و ترویج فرهنگ خوداتکایی (متغیرهای سازمانی ) در این مدل گردیده است .
The present research has presented a model of entrepreneurship education system among the clients of Imam Khomeini Relief Committee, which has been fitted with a survey method and a questionnaire tool using LaserLead software. The statistical population of the study consisted of 20 elite students (in order to develop a model of entrepreneurship education system) as well as 384 clients of the Imam Khomeini Relief Committee (in order to finalize the proposed model) through simple random sampling. The validity of the questionnaire was also The use of formal validity (the opinion of the professors) was evaluated and also because the obtained alpha value was higher than 0.7, the validity of the questionnaire was confirmed and the results of the research indicated that all the organizational and individual variables (as inputs) As well as the quadruple of the moderating variables and ultimately the variables.
_||_