راهکارهای توسعه توریسم فرهنگی درایران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانسید رضا صالحی امیری 1 , سعید شریفی 2
1 - رییس گروه مدیریت برنامه ریزی فرهنگی واحد علوم و تحقیقات
2 - کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)نویسنده مسئول(
کلید واژه: توریسم, توریسم فرهنگی, توسعه توریسم فرهنگی, راهکارهای تبلیغاتی, مدیریتی, کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق شناسایی رابطه راهکارهای تبلیغاتی، مدیریتی، کارآفرینی با توسعه توریسم فرهنگیمیباشد. بنابراین توسعه توریسم فرهنگی در کشور در سه سطح گسترش تبلیغاتی، توسعه مدیریتی و توسعهکارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته اند. در سطح تبلیغات این سوالات مطرح است که تا چه اندازه بین راهاندازیدفاتر و مراکز جذب توریست، برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی و اطلاعرسانی با توسعه توریسم فرهنگی درکشور رابطه وجود دارد. در سطح توسعه مدیریتی این سؤال مطرح است که تا چه اندازه بین مدیریت تخصصیصنعت توریسم، حمایت دولت در سه سطح محلی/ منطقهای/ ملی و طرح جامع توریسم فرهنگی با توسعه توریسمفرهنگی رابطه وجود دارد و در سطح توسعه کارآفرینی نیز این سؤال مطرح است که تا چه اندازه بین توسعهفرهنگ کارآفرینی، مشارکت بخشهای داخلی و خارجی و راهاندازی NGOهای فرهنگی با توسعه توریسمفرهنگی رابطه وجود دارد؟بنابراین در گام بعدی در پاسخ به سؤالات اصلی تحقیق،فرضیات تنظیم شد. سپس بانییتع شاخص به طراحی پرسشنامهها در راستای سوالات تحقیق و اهداف تحقیق پرداخته .شد پس از جمع آوریپرسشنامهها با دو روش توصیفی و استنباطی و از طریق تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامهها به اثبات ویا ردفرضیهها پرداخته شده است.بنابراین در این تحقیق با استفاده از تکنیکهای آماری، دادههای خام جمع آوری شده از پرسشنامه طبقه بندی وبا استفاده از آمار توصیفی در جدول و نمودار نشان داده شدوازطریق آمار استنباطی فرضیههای تحقیق موردبررسی قرار گرفت نتایج زیر حاصل شد: راهکارهای مدیریتی با توسعه توریسم فرهنگی رابطه تنگاتنگ دارد،راهکارهای مدیریتی باعث توسعه هر چه بیشتر توریسم فرهنگی میشود. ضریب همبستگی بین راهکارهایمدیریتی و توسعه فرهنگی %77است و فرضیه فوق با %95اطمینان مورد تائید قرار میگیرد.بین راهکارهای تبلیغاتی و توسعه توریسم فرهنگی افراد رابطه وجود دارد. ضریب همبستگی و رگرسیونراهکارهای تبلیغاتی وتوسعه توریسم فرهنگی %39است. این نتیجه فرضیه مربوطه را که در فصل دوم آورده شدتأئید مینماید. بین راهکار کارآفرینی و توسعه توریسم فرهنگی رابطه وجود دارد. ضریب همبستگی این دو متغیر%12میباشد که در سطح %95به میزان توسعه توریسم فرهنگی افزوده میشود
_||_