نگاهی انتقادی به آرای گئورگ زیمل درباره دین، نسبت میان دین و دینداری در جامعه شناسی صوری گئورگ زیمل
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران
2 - دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران
کلید واژه: دین, دینداری, حس دینی, فرم, محتوا, سوژه, ابژه, دیالکتیک,
چکیده مقاله :
گئورگ زیمل یکی از دشوارگوترین جامعه شناسان کلاسیک است که همچون همه جامعه شناسان به مقوله دین ورود کرده و در چارچوب جامعه شناسی ابداعی خود، دین را در دو مقوله فرم و محتوا بررسی کرده است.زیمل با اتکا به نظریه نوکانتی بازسازی شده اش یعنی فرم و محتوا، فرم را ابژه و محتوا را سوژه تلقی میکند و تبدیل دیالکتیکی ابژهها به سوژهها و سوژهها به ابژهها را نشان میدهد. اینکه دینداری مفهومی مستقل از دین دارد و از یکسو پیش از پیدایش ادیان ، دینداری بوده است و حتی در صورتی که ادیان از بین بروند باز هم دینداری باقی خواهد ماند از دیگر موضوعاتی است که زیمل را با دیگر متفکران به مواجهه کشانده است. این تحقیق با اتکا به بررسی آثار این اندیشمند درباره دین و دینداری ، به روش مروری و با قیاس استدلال دیگر جامعه شناسان همدوره زیمل تلاش می کند به این پرسش پاسخ دهد که نسبت میان دین و دینداری در جامعه شناسی صوری گئورگ زیمل کدام است؟ آیا دین و دینداری می توانند در چرخشی دیالکتیکی، از فرم به محتوا و از محتوا به فرم تغییر وضعیت دهند؟ آیا دینداری می تواند منتزع از دین هویت مستقل داشته باشد؟ آیا دین واقعیت عینی است یا برساختی ذهنی؟