بررسی روابط شبکه ای در سبک زندگی با تاثیر پذیری ازمشارکت اجتماعی و سرمایه فرهنگی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانژیلا کالکوهی مقدم 1 , احسان رحمانی خلیلی 2 , حسین ابوالحسن تنهایی 3
1 - گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار،گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسوول).
3 - گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: سرمایه فرهنگی, روابط شبکه ای, سبک زندگی, مشارکت اجتماعی,
چکیده مقاله :
سبک زندگی یکی از مفاهیمی است که از نیمه ی دوم قرن بیستم به بعد مورد توجه جدی جامعه شناسان قرار گرفت است. هر جامعه ای زمانی می تواند ثمره و محصول جهان بینی و ایدئولوژی خود را به دیگران نشان دهد که سبک زندگی او متناسب با باورها و ارزش ها شکل گرفته باشد. بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی روابط شبکه ای سبک زندگی با تاثیر پذیری از مشارکت اجتماعی و سرمایه فرهنگی در ایران بود که با چارچوب نظری تلفیقی از اثبات گرایانی چوندورکیم، زیمل، بوردیو، ماکس وبر در سال (1399) به اجرا درآمد. جامعه آماری کلیه زنان شهر تهران بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش پژوهش پیمایشی بود. انتخاب نمونه با تلفیق نمونه گیری طبقهبندی نامتناسب و تصادفی ساده بود. حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران 360 نفر از بین زنان منطقه های 1 و 19 شهر تهران تعیین شد. تحلیل داده ها با SPSS صورت گرفت. در نهایت نتایج پژوهش معنادار بودن اثر روابط شبکه ای بر سرمایه فرهنگی، اثر روابط شبکه ای بر مشارکت اجتماعی، اثر سرمایه فرهنگی بر مشارکت اجتماعی و اثر روابط شبکه ای بر سبک زندگی را تایید کرد.
Lifestyle is one of the concepts that has been seriously considered by sociologists since the second half of the twentieth century. Every society can show the fruit of its worldview and ideology to others when its lifestyle is formed in accordance with its beliefs and values. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between lifestyle networks and the impact of social participation and cultural capital in Iran. Run revenue. The statistical population was all women in Tehran. The data collection tool was a questionnaire and the research method was survey. Sample selection was simple by combining disproportionate and random classification sampling. The sample size was determined based on the Cochran's formula of 360 women from districts 1 and 19 of Tehran. Data analysis was performed using SPSS. Finally, the results of the study confirmed the significance of the effect of network relations on cultural capital, the effect of network relations on social participation, the effect of cultural capital on social participation and the effect of network relations on lifestyle.
_||_