تبیین الگوی توسعه ای و آموزش کارآفرینی با رویکرد توانمندسازی شغلی (مطالعه موردی: مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - دکترا، رشته مدیریت، پژوهشکده مهندسی بحرانهای طبیعی شاخص پژوه، تهران، ایران
کلید واژه: توانمندی, توسعه, کارآفرینی, آموزش, توسعه پایدار,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به ارائه الگوی توسعه ای و آموزش کارآفرینی در بین مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخته است، که با استفاده از روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و بهره گیری از نرم افزار لیزرل، الگوی فوق مورد برازش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 20 نفر از بین نخبگان (به منظور تدوین الگوی توسعه ای و آموزش کارآفرینی) و همچنین 384 نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) (به منظور ارزیابی نهایی الگوی ارائه شده) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند و روایی پرسشنامه نیز با استفاده از اعتبار صوری (نظر اساتید متخصص) مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین به دلیل اینکه میزان آلفای بدست آمده بالای 7/0 بوده است، اعتبار پرسشنامه مورد تائید بوده و نتایج تحقیق حاکی از آن است که تمام متغیرهای سازمانی و فردی تاثیرگذار (به عنوان ورودی) و همچنین متغیرهای چهارگانه تعدیل کنندهی تحقیق و در نهایت متغیرهای خروجی، عوامل تعیین کننده الگوی آموزش توسعه ای کارآفرینی تلقی شده است و اولویتهای هر کدام از این متغیرها بر اساس آزمونهای آماری بدست آمده است.
The present study has presented a model of development and entrepreneurship education among the clients of Imam Khomeini Relief Committee (RA), which has been fitted using a survey method and a questionnaire and LISREL software. The statistical population of the study included 20 elites (in order to develop a development model and entrepreneurship training) and also 384 clients of Imam Khomeini Relief Committee (in order to evaluate the final model) were selected by simple random sampling. The validity of the questionnaire was evaluated using face validity (expert professors) and also because the alpha value was above 0.7, the validity of the questionnaire was confirmed and the research results indicate that all organizational variables And influential person (as input) as wellThe four variables of research moderation and finally the output variables have been considered as the determining factors of the pattern of entrepreneurship development education and the priorities of each of these variables have been obtained based on statistical
_||_