اراِئه الگوی نوآوری اجتماعی با رویکرد توسعه کارآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی استان های شمالی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانروح اله سمیعی 1 , علیرضا سازش 2 , پرویز سعیدی 3 , محمودرضا مستقیمی 4
1 - گروه مدیریت ، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
4 - گروه مدیریت ، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: کلید واژه: اراِئه الگوی, نوآوری اجتماعی , توسعه کارآفرینی , استان های شمالی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی-توسعه ای و از حیث روش اجرا تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی قرار می گیرد و از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. در راستای آن به منظور طراحی الگوی نوآوری اجتماعی با رویکرد توسعه کارآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی استان های شمالی از تکنیک دلفی فازی در مراحل مختلف تحقیق استفاده شده است.در مرحله کیفی از تیم تصمیم که شامل خبرگان (اساتید دانشگاهی و مدیران عالی ادارات راه و شهرسازی استان های شمالی) به تعداد 50 نفر بودند که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخص ها و ابعاد متغیرها در این تحقیق حضور داشتند که جهت انتخاب آنها از روش غیرتصادفی(هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شده است.در مرحله کمی جهت گردآوری داده ها از جامعه آماری کارشناسان ادارات راه و شهرسازی استان های شمالی تشکیل می دهند که تعداد آنان1000 است. برای تعیین حجم نمونه کارشناسان ادارات راه و شهرسازی استان های شمالی از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد لذا تعداد حجم نمونه 278 نفر تعیین شد و روش نمونه گیری ،تصادفی طبقه ای بود.با توجه به نتایج تحقیقات انجام گرفته و ادبیات نظری موجود در زمینه نوآوری اجتماعی در هفت دسته کلی(اهداف اجتماعی-تحول اجتماعی-ظرفیت سازی-مدیریت سازمانی-کارآفرینی اجتماعی-تحول نهادی وخدمات عمومی) دسته بندی گردید.شاخص عوامل ساختاری ، عوامل مهارتی ، عوامل محیطی و عوامل رفتاری دارای اولویت میباشند.شاخص کارآفرینی اجتماعی ، ظرفیت سازی ، تحول اجتماعی ، مدیریت سازمانی، تحول نهادی ، اهداف اجتماعی و خدمات عمومی دارای اولویت می-باشند.
The present research is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of correlational research type and exploratory mixed method has been used. In order to design a model of social innovation with an entrepreneurial development approach in the General Directorate of Roads and Urban Development of the northern provinces, fuzzy Delphi technique has been used in various stages of research. In the qualitative stage of the decision team consisting of experts (university professors and senior managers Roads and urban planning of the northern provinces) were 50 people who participated in this study as a decision team in identifying indicators and dimensions of variables, which were selected using non-random (targeted) method and snowball method. In a small stage To collect data, the statistical community consists of experts from the road and urban planning departments of the northern provinces, whose number is 1000. The Krejcie and Morgan table was used to determine the sample size of road and urban planning experts in the northern provinces. Therefore, the sample size was 278 and the sampling method was stratified random. According to the results of research and theoretical literature in the field. Social innovation was classified into seven general categories (social goals-social transformation-capacity-building-organizational management-social entrepreneurship-institutional transformation and public services). Index of structural factors, skill factors, environmental factors and behavioral factors have priority. Social entrepreneurship, capacity building, social transformation, organizational management, institutional transformation, social goals and public services have priority.