نوسازی فرهنگی و ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانابوالقاسم حیدرابادی 1 , منوچهر پهلوان 2 , امین ورزی کناری 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه
2 - عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی/دانشگاه ازاد بابل
3 - جامعه شناسی/بابل
کلید واژه: خانواده, ارزش های مادی, نوسازی فرهنگی, ارزش های غیرمادی,
چکیده مقاله :
نوسازی و مدرنیزاسیون میتواند باعث تغییراتی در زمینه ارزشهای مادی و غیرمادی خانواده گردد. فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در زمینههای اجتماعی و فرهنگی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی شده است. لذا پژوهش با هدف تأثیر نوسازی فرهنگی بر ارزشهای خانواده انجام شد. روشتحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه، اطلاعات جمعآوری شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانی شهرهای استان مازندران بوده که 72500 نفر هستند. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران384 نفر است. یافتهها نشان میدهد میانگین نوسازی فرهنگی و تغییرات ارزشهای خانواده بیش از حد متوسط است و بیانگر نگرشهای تقریباً مدرن در حوزه ارزشهای خانوادگی در بین دانشآموزان است. بین نوسازی فرهنگی و ارزشهای خانواده رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. هرچه نوسازی فرهنگی بیشتر شود، میزان تغییر ارزش-های خانواده افزایش مییابد. همچنین میتوان شاهد وجود رابطه مثبت بین مولفههای نوسازی فرهنگی با ارزشهای مادی و ارزشهای غیرمادی خانواده بود.نتیجه این که توسعه و مدرنیزاسیون میتواند ارزشهای دانشآموزان استان مازندران را تغییر دهد و بایستی در راستای صنعتی شدن، توسعه و نوسازی اجتماعی و فرهنگی، به دنبال تغییر در ارزشهای جامعه متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی اسلامی بود.
Renovation and modernization can lead to changes in various fields, including material and immaterial values of the family. Therefore, the present study was aimed at the effect of cultural modernization on family values among high school students in Mazandaran. The research method was survey and the required information was collected using a questionnaire. The statistical population includes high school students, which is 72500 people. The cluster sampling method is multi-stage and the sample size is 384 according to the Cochran formula.The findings show that the average of cultural modernization as well as the index of changes in the value of the family conductor is more than average and represents a near-modern attitude toward family values among students. There is a positive and direct correlation between the level of cultural modernization and family values. That is, the greater the cultural renewal, the increase in the value of the family increases and, conversely, the less the cultural modernization, the change in the value of the family decreases. It can also be seen that there is a positive and direct relationship between the five components of cultural modernization with the material values and the immaterial values of the family. The result is that development and modernization can change the values of Mazandaran's students and should seek to change the values of society in line with the culture of Iranian society in the direction of industrialization, development and social and cultural modernization.
_||_