بررسی و اولویتبندی راهبردهای توسعه گردشگری در شهرستان خلخال با استفاده روش کوپراس
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد خخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
2 - دانشجوی دکتری گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
کلید واژه: تحلیل SWOT, گردشگری, روش کوپراس, شهرستان خلخال, برنامه ریزی راهبردی,
چکیده مقاله :
برنامهریزی راهبردی گردشگری، ابزاری برای ایجاد تصمیمهای بهینه و تعیین خط مشیها و سیاستهای توسعه گردشگری در یک منطقه می باشد. شهرستان خلخال، از شهرهای گردشگرپذیر کشور محسوب میشود که به دلیل وجود برخی مشکلات در راه توسعه گردشگری، نیازمند برنامهریزی راهبردی میباشد. در این پژوهش جهت نیل به این هدف، نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصتها و تهدیدهای گردشگری شهرستان با استفاده از تحلیل SWOT شناسایی شده و به وسیله کارشناسان ارزشیابی شده و سپس راهبردهای مطلوب گردشگری تعیین شدند و در نهایت این راهبردها با استفاده روش ارزیابی کوپراس اولویتبندی شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که گردشگری شهرستان خلخال در موقعیت بینابین تدافعی و تهاجمی قرار دارد و بیشتر راهبردهای تعیین شده نیز در بخش زیرساختی و آموزشی میباشد. نتایج اولویتبندی راهبردها نیز نشان میدهد که راهبردهای تهاجمی بیش از دیگر راهبردها مورد توجه قرار گرفته و لذا برنامهریزی راهبردی گردشگری این شهرستان باید به دنبال استفاده از نقاط قوت و به منظور بهرهگیری از فرصتها و افزایش نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف باشد.واژگان کلیدی: شهرستان خلخال، برنامه ریزی راهبردی، گردشگری، تحلیل SWOT، روش کوپراس.
Tourism strategic planning is tool in order to making optimal decisions and determining policies and development politics for tourism. Khalkhal city is one of the attractive tourist cities that because this city has some problems for tourism development, then strategic planning is necessary for it. In order to achieve this goal, strengths, weakness, opportunities and treats of tourism for this city is realized by SWOT analysis and is assessed by experts and is determined suitable tourism strategies and finally, these strategies prioritize by QSPM matrix. The results of this research shows that tourism Khalkhal city is between invade and defend strategies and more strategies related with educational and infrastructural sectors. The results of prioritize strategies shows that invade strategies is attention more than other strategies and so, tourism strategic planning for Khalkhal city must persuade using strengths in order to using opportunities and increasing strengths and decreasing weaknesses.Key words: Khalkhal city, Strategic planning, Tourism, STOW analysis, QSPM matrix.
_||_