مطالعه ژرفانگر موانع توسعه کسب وکارهای کوچک در شهرستان خدابنده
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 - استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور ، تهران ایران.
کلید واژه: موانع توسعه , کسب و کارهای کوچک, گراندد تئوری,
چکیده مقاله :
کسب و کارهای کوچک به دلیل نقش بنیادین در ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی، اهمیت راهبردی برای کشور مسیر توسعه اقتصادی دارند و با در اختیار داشتن ترکیبی متمایز و منحصر به فرد از منابع انسانی و مالی، حمایتهاي اجتماعی و زمینههاي آموزشی و فرهنگی، بهترین و قويترین عوامل براي پشتیبانی از جریان کارآفرینی بهشمار میروند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر مطالعه ژرفانگر موانع توسعه کسب و کارهای کوچک در شهرستان خدابنده است. این مطالعه به روش کیفی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری انجام شده است. مشارکتکنندگان در این تحقیق 13 نفر از صاحبان کسب و کارهای کوچک ساکن در شهرستان خدابنده میباشند. روش نمونهگیری هدفمند و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش کدگذاری سهگانه باز، محوری و انتخابی انجام شده است. تحلیل تجارب مشارکت کنندگان پیرامون موانع توسعه کسب و کارهای کوچک منجر به شناسایی و استخراج 551 کدباز، 41 کد محوری و 14 کدگزینشی است که بواسطه مدل پارادایمی پیشنهادی اشتراوس و کوربین قابل بیان است. نتایج حاصل از شرایط علی موانع توسعه کسب و کارهای کوچک شامل 3 مقوله اصلی: 1- کمبود سرمایه در گردش و نابسامانی ساختار اقتصادی کشور، 2- افت تقاضا و کاهش توان رقابتی کسب و کارهای کوچک، 3-اخلال در مدیریت مالی، زمان و منابع انسانی در شرایط ناپایدار بازار است. همچنین بسترهای موثر بر موانع توسعه کسب و کارهای کوچک شامل 3 مقوله اصلی: 1-بازنگری قوانین و سیاست گذاری حمایتی دولت و بانک ها در راستای توسعه کسب و کارهای کوچک، 2-کمبود زیرساخت های آموزشی جهت پرورش نیروی انسانی ماهر، 3-بسترسازی شناساندن برند تجاری و تبلیغ جهت توسعه کسب و کارهای کوچک میباشد. از جمله مقولات مرتبط با شرایط مداخلهگر که موانع توسعه کسب و کارهای کوچک را تسهیل میکند نیز افزایش نظارت دولت و نهادهای مسئول بر کسب و کارهای کوچک است. همچنین راهبردهای مؤثر بر کاهش موانع توسعه کسب و کار، عنوان شده از سوی صاحبان کسب و کارهای کوچک شامل 4 مقوله اصلی: 1- داشتن ویژگی های فردی و اعتبار خانوادگی به عنوان یک فرصت کارآفرینانه، 2- مشتری مداری به عنوان یک فرصت کارآفرینانه، 3- سعی در بالابردن راندمان و کیفیت کاری، 4- استفاده از فضای مجازی به عنوان یک فرصت کارآفرینانه بود. در نهایت پیامدهای موانع توسعه کسب و کارهای کوچک شامل 3 مقوله اصلی؛ شکست کسب و کارهای کوچک مسبب افزایش نرخ بیکای و آسیب های اجتماعی، 2- کاهش کیفیت تولید و خدمات و سطح سبک زندگی مردم، 3- ناامیدی و چشم انداز مبهم شغلی است.
Small businesses are of strategic importance for the country's economic development path due to their fundamental role in creating employment and increasing GDP. With a distinctive and unique combination of human and financial resources, social support, and educational and cultural backgrounds, they are considered the best and strongest factors for supporting the flow of entrepreneurship. Therefore, the aim of the present study is to conduct an in-depth study of obstacles to the development of small businesses in Khodabandeh County. This study was conducted using a qualitative method and the grounded theory technique. The participants in this study were 13 small business owners living in Khodabandeh County. The purposive sampling method and data collection tool were semi-structured interviews. Data analysis was conducted using the triple open, axial, and selective coding methods. The analysis of participants’ experiences regarding obstacles to small business development led to the identification and extraction of 551 open codes, 41 core codes, and 14 optional codes, which can be expressed through the paradigmatic model proposed by Strauss and Corbin. The results of the causal conditions of obstacles to small business development include 3 main categories: 1- Lack of working capital and the disorder of the country’s economic structure, 2- Decline in demand and reduced competitiveness of small businesses, 3- Disruption in financial, time, and human resource management in unstable market conditions. Also, the effective platforms for obstacles to small business development include 3 main categories: 1- Review of laws and supportive policies of the government and banks in line with the development of small businesses, 2- Lack of educational infrastructure to cultivate skilled human resources, 3- Creating a platform for brand recognition and advertising for the development of small businesses. Among the categories related to the intervening conditions that facilitate obstacles to small business development is the increase in government and responsible institutions’ supervision over small businesses. Also, effective strategies for reducing barriers to business development, mentioned by small business owners, included 4 main categories: 1- Having personal characteristics and family reputation as an entrepreneurial opportunity, 2- Customer orientation as an entrepreneurial opportunity, 3- Trying to increase efficiency and work quality, 4- Using cyberspace as an entrepreneurial opportunity. Finally, the consequences of barriers to small business development included 3 main categories; failure of small businesses causes an increase in the failure rate and social harm, 2- Reducing the quality of production and services and the level of people's lifestyle, 3- Disappointment and unclear career prospects.