هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‎ای حرمت خود در رابطه بین سرسختی و سبک‎های مقابله بود. بر مبنای یک طرح همبستگی، 200 نفر از معلمان چهار منطقه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و به زمینه‎یاب دیدگاه‎های شخصی (مؤسسه سرسختی، 1985)، سیاهه مقابله با موقعیت تنید چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطه‎ای حرمت خود در رابطه بین سرسختی و سبک‎های مقابله بود. بر مبنای یک طرح همبستگی، 200 نفر از معلمان چهار منطقه آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند و به زمینه‎یاب دیدگاه‎های شخصی (مؤسسه سرسختی، 1985)، سیاهه مقابله با موقعیت تنیدگی‎زا (اندلر و پارکر، 1994) و سیاهه چندبعدی حرمت خود (اوبراین، 1988) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که حرمت خود با سرسختی و سبک مقابله مسئله‎محور همبستگی مثبت و با سبک مقابله هیجان‎محور همبستگی منفی دارد اما با سبک مقابله اجتنابی همبستگی معنادار ندارد. همچنین سرسختی با هر سه سبک مقابله همبستگی منفی داشت. نتایج آزمون تحلیل مسیر نیز نشان داد حرمت خود در رابطه بین سرسختی با مقابله مسئله‎محور و اجتنابی نقش واسطه‎ای دارد اما در رابطه بین سرسختی و مقابله هیجان‎محور نقش واسطه‎ای ندارد. بر اساس یافته‎های این پژوهش می‎توان نتیجه گرفت اگرچه سرسختی به‎طور مستقیم با نوع مقابله رابطه ندارد، اما از طریق تأثیر بر حرمت خود، انگیزش لازم برای متوسل شدن به سبک مقابله مسئلهمحور را فراهم میسازد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای ترس از صمیمیت در رابطه بین آسیب‎های دلبستگی و اختلال‎های جنسی بود. 450 نفر (227 زن، 223 مرد) دارای اختلال جنسی در این پژوهش شرکت و سیاهه دلبستگی بزرگسال (بشارت، 1384الف، 1392)، مقیاس ترس از صمیمیت (دسکاتنر و ثلن، 1991) و سیاهه رض چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای ترس از صمیمیت در رابطه بین آسیب‎های دلبستگی و اختلال‎های جنسی بود. 450 نفر (227 زن، 223 مرد) دارای اختلال جنسی در این پژوهش شرکت و سیاهه دلبستگی بزرگسال (بشارت، 1384الف، 1392)، مقیاس ترس از صمیمیت (دسکاتنر و ثلن، 1991) و سیاهه رضایت جنسی گلومبک‎ـ‎راست (راست و گلومبک، 1986) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که آسیب‎های دلبستگی با اختلال‎های جنسی و ترس از صمیمیت، رابطه مثبت معنادار و ترس از صمیمیت با اختلال‎های جنسی رابطه مثبت معنادار دارد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ترس از صمیمیت در رابطه بین آسیب‎های دلبستگی و اختلال‎های جنسی نقش واسطهای دارد. بر اساس یافته‎های پژوهش می‎توان نقش دلبستگی و تأثیر آن بر مکانیزم صمیمیت و درنتیجه بر کارکرد جنسی را تأیید کرد. استفاده از این یافته‎ها در زمینه پیشگیری از اختلال‎های جنسی و درمان اختلال‎های جنسی زوجین و پیشبرد اهداف درمانی از دستاوردهای عملی این پژوهش محسوب می‎شود.
پرونده مقاله
بررسی معرفتشناسی شخصی نشان می‎دهد که تلفیق ابعاد عینیت و ذهنیت دانستن، بنیانی برای دستیابی به درک معرفت شناختی سطح بالاست. انتظار می‎رود که افراد در ابتدا عینیت‎گرا باشند و در مراحل بالاتر تحول باورها به ذهینت‎گرایی نائل شوند و در نهایت، به تلفیقی از عی چکیده کامل
بررسی معرفتشناسی شخصی نشان می‎دهد که تلفیق ابعاد عینیت و ذهنیت دانستن، بنیانی برای دستیابی به درک معرفت شناختی سطح بالاست. انتظار می‎رود که افراد در ابتدا عینیت‎گرا باشند و در مراحل بالاتر تحول باورها به ذهینت‎گرایی نائل شوند و در نهایت، به تلفیقی از عینیت‎گرایی و ذهنیت‎گرایی ارتقاء یابند. از سوی دیگر، طبق نظر پژوهشگران، تحول باورها را باید در ارتباط با حیطه‎های خاص مورد بررسی قرار داد. فرضیه مطرح این بود که این تحول در یک توالی نظام‎دار در جنبه‎های توجیه‎پذیری مختلف (تجربه، عقیده، استدلال فردی و صلاحیت) اتفاق می‎افتد. این فرضیه با یک نمونه 64 نفری از دانش‎آموزان پایه سوم تا پایه ششم ابتدایی از مدارس تهران آزمون شد. روش پژوهش توصیفی و علیـمقایسهای بود و شرکتکنندگان به سوالات داستانهای منسفیلد و کلینچی (۲۰۰۲) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین پایه‎های تحصیلی مختلف از نظر عینی‎نگری و ذهنی‎نگری تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوری که دانش‎آموزان پایه‎‎های سوم و چهارم بیشتر در سطح عینی‎نگری و پایه‎های پنجم و ششم بیشتر در سطح ذهنی‎نگری بوده‎اند. همچنین، عامل تجربه 27 درصد از واریانس عینی‎نگری و عوامل تجربه و عقیده 30 درصد از واریانس ذهنی‎نگری را تبیین کردند. بر اساس نتایج پژوهش، به نظر می‎رسد که معرفتشناسی شخصی عاملی تحولی است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی نقش بازخورد والدین به سواد در پیشبینی مهارتهای شناختی کودکان 5 سال تا 5 سال و 11 ماه شکل گرفت. 128 کودک (66 پسر و 62 دختر) از شهر برازجان به کمک طرح همبستگی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به دومقیاس مهارت‎های اولیه شناختی (مرکز پژوهش چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسایی نقش بازخورد والدین به سواد در پیشبینی مهارتهای شناختی کودکان 5 سال تا 5 سال و 11 ماه شکل گرفت. 128 کودک (66 پسر و 62 دختر) از شهر برازجان به کمک طرح همبستگی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به دومقیاس مهارت‎های اولیه شناختی (مرکز پژوهشی همنوای آوای رویش، 1394) پاسخ دادند. والدین آنها نیزمقیاس‎محیط سواد خانه (مرکز پژوهشی همنوای آوای رویش، 1394)را تکمیل کردند.تحلیل دادهها نشان دادمحیط سواد خانه با مهارتهای اولیه شناختی کودکان همبستگی مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از این بود که محیط سواد خانه24 درصد از واریانس مهارت‎های شناختی (14 درصد از مهارت خواندن‎ـ‎نوشتن و 10 درصد از مهارت ریاضی) کودکان را تبیین میکند و زیرمقیاس علاقه به خواندنوالدین4 درصد از مهارت شناختی خواندن‎ـ‎نوشتن کودکان را به تنهاییپیشبینیمیکند.یافتههابرنقشغنیسازی محیط خانواده و آگاهسازی والدین از ارزش آن در افزایش مهارت‎های شناختی کودکان پیش‎دبستانی بهمنظور پیشگیری از افت تحصیلی درهر مقطعی، تأکید کردند.
پرونده مقاله
این پژوهش بهمنظور مقایسه اثربخشی آموزش جایگزین پرخاشگری و ایمنسازی در مقابل تنیدگی بر راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان نوجوانان بزهکار انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی سهگروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. بدین منظور از بین نوجوان کانون اصلاح و تربی چکیده کامل
این پژوهش بهمنظور مقایسه اثربخشی آموزش جایگزین پرخاشگری و ایمنسازی در مقابل تنیدگی بر راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان نوجوانان بزهکار انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی سهگروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. بدین منظور از بین نوجوان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران، 60 نفر با استفاده از روش نمونه‎برداری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان، قبل از شروع مداخله پرسشنامه‎نظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2006) را تکمیل کردند. سپس دو گروه آزمایشی تحت 10 جلسه آموزش بهشیوه آموزش جایگزین پرخاشگری گلدشتاین و آموزش ایمنسازی در مقابل تنیدگی مایکنبام قرار گرفتند، درحالی‎که گروه گواه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسههای آموزشی و همچنین دو ماه بعد، مجدداً هر سه گروه پرسشنامه‎مزبور را تکمیل کردند. داده‎ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش جایگزین پرخاشگری در مقایسه با دو گروه دیگر بهطور معناداری بر نمرات راهبردهای شناختی مثبت نظمجویی هیجان در طول مراحل پژوهش تأثیر داشته است. اما در ارتباط با راهبردهای شناختی منفی نظمجویی هیجان نتایج نشان داد که روش‎های آموزشی نتوانستند تأثیر معناداری بر نمرات داشته باشند. با توجه به یافته‎های پژوهش می‎توان از روش آموزش جایگزین پرخاشگری بهعنوان روشی جایگزین یا مکمل در کنار سایر شیوه‎های مداخله‎ای برای بهبود نظمجویی شناختی در نوجوانان استفاده کرد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای نارسانظم‎جویی هیجانی در رابطه بین توان بدرفتاری مادر با کودک و مؤلفههای صبر انجام شد. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از مادران بوشهری بود که فرزندان آنها در سال تحصیلی 97-1396در مقطع پیشدبستانی ثبتنام شده بودند. این شرکتکنندگان با چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای نارسانظم‎جویی هیجانی در رابطه بین توان بدرفتاری مادر با کودک و مؤلفههای صبر انجام شد. نمونه پژوهش شامل 300 نفر از مادران بوشهری بود که فرزندان آنها در سال تحصیلی 97-1396در مقطع پیشدبستانی ثبتنام شده بودند. این شرکتکنندگان با روش نمونهبرداری هدفمند انتخاب شدند و مقیاس صبر بزرگسالان (خرمایی، فرمانی و سلطانی، 1393ب)، مقیاس نارسانظم‎جویی هیجانی (برادلی و دیگران، 2011) و سیاهه توان بدرفتاری با کودک‎ـ‎فرم کوتاه (آندرسما، چافینز، مولینز و لیبرتون، 2005) را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها بیانگر برازش مطلوب مدل مفروض و واسطهگری نسبی مؤلفههای نارسانظم‎جویی هیجان در رابطه بین صبر مادر و توان بدرفتاری او با کودک بود. تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم مؤلفههای صبر بر بدرفتاری با کودک نیز مورد بحث قرار گرفته است. مدل نهایی پژوهش بهصورت کلی بر ضرورت توجه به متغیر صبر در آموزش خانوادهها بهویژه مادران تأکید میکند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین رفتار اخلاقی و خرد با نقش واسطهای خودمهارگری بود. طرح این پژوهش، همبستگی وجامعهآماریآن،دانشجویاندانشگاهجامععلمیکاربردیتهراندرسال1397بود. 370 نفر به روش نمونهبرداریخوشهایچندمرحلهای انتخابشدندوسیاهه سبکهایرفتاراخلاقی (تقیلو، 201 چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی روابط ساختاری بین رفتار اخلاقی و خرد با نقش واسطهای خودمهارگری بود. طرح این پژوهش، همبستگی وجامعهآماریآن،دانشجویاندانشگاهجامععلمیکاربردیتهراندرسال1397بود. 370 نفر به روش نمونهبرداریخوشهایچندمرحلهای انتخابشدندوسیاهه سبکهایرفتاراخلاقی (تقیلو، 2017)، مقیاسخودمهارگری(تانجنی، بامیستر و بون، 2004) و مقیاس خردمندی (اشمیت، مالدون و پاندرز، 2012) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‎ها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که اثر خودمهارگری بر مردممحوری اخلاقی و وظیفهمحوری اخلاقی بهصورت مستقیم و در جهت مثبت و بر خودمحوری اخلاقی بهصورت مستقیم و در جهت منفی بود. اثر مستقیم خرد نیز بر خودمهارگری مثبت معنادار بود ولی بر مردممحوری، وظیفهمحوری و خودمحوری اخلاقی معنادار نبود. اگرچه خرد از طریق نقش واسطهای خودمهارگری، بر مردممحوری و وظیفهمحوری اخلاقی تأثیر مثبت و بر خودمحوری اخلاقی تأثیر منفی داشت که نشانگر اهمیت نقش خودمهارگری است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برای ترویج رفتار اخلاقی، بهتر است بر تقویت خودمهارگری در برنامهریزیهای تربیتی و آموزشی تأکید شود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیینروابط ساختاری بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی با واسطه‎گری انعطافپذیری روانی دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی وجامعه آماری شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود.بدین منظوربا استفاده از روش نمونهبرداری تصاد چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیینروابط ساختاری بین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی با واسطه‎گری انعطافپذیری روانی دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی وجامعه آماری شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود.بدین منظوربا استفاده از روش نمونهبرداری تصادفی خوشه‎ای چندمرحله‎ای، 352 دانشجو از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انتخاب شدند و به پرسشنامه باورهایفراشناخت (ولز و کارترایت‎ـ‎هاوتون، 2004)، مقیاس فراهیجان(میتمانسگروبر، بک، هوفر و شوبلر، 2009)،پرسشنامه‎پذیرش و عمل‎ـ‎نسخه دو(بند ودیگران،2011) و مقیاس تحمل پریشانی (سیمونز و گاهر،۲۰۰۵)پاسخ دادند. برایبررسی برازش داده‎ها با مدل مفروض نخست، از روش تحلیل عاملی تأییدیجهت ارزیابی برازندگی الگوهای اندازهگیری و سپس از روش مدل‎یابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی برازندگی مدل ساختاری استفاده شد. یافته‎های حاصل از بررسی شاخص‎های برازش مدل نشاندهنده برازش مطلوب مدل مفروض برای داده‎ها بود؛ یعنی رابطه بین هریک از سازه‎های فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی باواسطه‎گریانعطاف‎پذیری روانی، بیشتر از رابطه مستقیم آنها با تحمل پریشانی بود. درمجموع، نتایج این پژوهش بیانگر اهمیت نقشواسطه‎ایتحمل پریشانیدر رابطهبین فراشناخت و فراهیجان با تحمل پریشانی بود.
پرونده مقاله