رابطة بین خودشناسیانسجامی و ناگویی هیجانی با آسیبهای روانی: نقش واسطهای بهوشیاری و انعطافپذیری روانشناختی
محورهای موضوعی :میثم شیرزادی فر 1 , سیده سارا ریاضی 2 * , سپیده طاهریان 3 , علی وفائی نژاد 4 , محمدامین فقیهی رضائی 5
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه تهران- تهران - ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
3 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران.
4 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، ایران.
5 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
کلید واژه: بهوشیاری, انعطافپذیری روانشناختی, خودشناسیانسجامی, ناگویی هیجانی, آسیب روانی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مدلیابی معادلات ساختاری رابطۀ بین خودشناسی انسجامی و ناگویی هیجانی با آسیبهای روانی به همراه نقش واسطهای بهوشیاری و انعطافپذیری روانشناختی بود. بر مبنای طرح همبستگی، 342 نفر براساس فرمول حجم نمونه کلاین برای مدلهای تحلیل مسیر، با روش نمونهبرداری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس خودشناسی انسجامی (قربانی، واتسون و هارگیس، 2008 )، پرسشنامۀ پذیرش و عمل نسخة دوم بوند و دیگران (2011)، پرسشنامۀ بهوشیاری براون و رایان (۲۰۰۳)، مقیاس ناگوییهیجانی تورنتو (۱۹۹۴) و چک لیست نشانگان دراگوتیس و دیگران (۱۹۷۲) پاسخ دادند. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر با استفاده از مدلیابی معادلات رگرسیونی ساختاری بود . یافتهها نشانداد آسیبهای روانی با بهوشیاری، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی رابطة منفی و با ناگوییهیجانی رابطة مثبت دارد. همچنین براساس نتایج تحلیلمسیر، نقش واسطهای بهوشیاری و انعطافپذیری روانشناختی در رابطة ناگوییهیجانی و خودشناسی انسجامی با آسیبهایروانی معنادار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت بهوشیاری و انعطافپذیری روانشتاختی بهعنوان دو میانجی مهم، نقش اساسی در پیشبینی آسیبهای روانی دارند و اثر خودشناسی انسجامی از طریق این دو متغیر واسطهای بر کاهش آسیب روانی افزایش مییابد.
The current research was aimed at Structural Equation Modeling of the Relationship Between Integrative self-knowledge and Alexithymia with Psychopathologies with the Mediating Role of Mindfulness and Psychological Flexibility. The research design was a correlational design and the research's statistical population included Tehran universities' virtual learning students and the final sample size was determined to be 342 individuals using convenience sampling and considering sample size formula suggested by Kline (2005). The instruments used for data collection included Ghorbani et al.'s Integrative Self-Knowledge Scale (2008), Bond, et al.`s Acceptance and Action Questionnaire (2011), Brown & Ryan's Mindful Attention Awareness Scale (2003), the Toronto Alexithymia Scale (1994), and the Symptom Checklist (1972) of Derogatis, L.et al. Path analysis was used to analyze the data. The findings of correlation analysis showed psychopathologies to be negatively correlated with mindfulness, psychological flexibility, and integrative self-knowledge and positively correlated with alexithymia. According to the results, all correlations were found to be significant at the level of (0.01). Furthermore, according to path analysis results, the intermediary role of mindfulness and psychological flexibility was found to be significant in the relationship between alexithymia and integrative self-knowledge with psychopathologies. It can conclude that the mindfulness and psychological flexibility as two critical mediators have a pivotal role in psychopathologies prediction and also, they increase the effect of integrative self-knowledge in psychopathologies reduction