رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان
محورهای موضوعی : روان درمانگریاحمد صادقی 1 , محمد ربیعی 2 , محمدرضا عابدی 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان
3 - دانشیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه: اعتبار, روایی, هوش, چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین روایی و اعتبار ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC-IV؛ وکسلر،2003الف)، در دانش آموزان 6- 16 سالة استان چهار محال و بختیاری انجام شد. برای بررسی روایی ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان از مقیاس تجدید نظر شدة هوش وکسلر کودکان (WISC-R؛ وکسلر،1974) و ماتریـسهای پیشروندة ریون (ریون، 1938) استفاده شد. نتایج روایی نشان داد که بین ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کـودکان، مقیاس تجدید نظرشدة هوش وکسلر کودکان و ماتریسهای پیشروندة ریون در بخشهای مرتبط همبستگی معنادار وجـود دارد. اعتبار آزمون بـا روشهای دونیمه سازی و بازآزمایی محاسبه شد. ضرایب اعتبار دو نیمه سازی کلیة زیرمقیاسها در حد کافی تا عالی بودند. ضرایب اعتبار بازآزمایی کلیة زیرمقیاسها به غیر از زیرمقیاس مفاهیم تصویری نیز در حد کافی تا عالی بودند. از این مقیاس، علاوه بر سنجش بهرة هوشی افراد 6 تا 16 ساله میتوان برای تشخیص اختلال یادگیری، اختلال نارسایی توجه، آسیب مغزی، اختلالهای اضطراب و وسواس بهره گرفت.
This study aimed to determine the validity and reliability of the Wechsler Intelligence Scale for Children- Fourth Edition (WISC-IV) among students between the ages of 6 and 16 from Chaharmahal & Bakhtiari State. In order to examine the validity of WISC-IV, the Raven's Standard Progressive Matrices (SPM) (Raven, 1938) and the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R; 1974) were used. The validity results indicated significant correlations among WISC-IV, SPM, and WISC-R in related sections. The scale reliability was examined using test – retest and split-half methods. The split-half reliability coefficients of all subscales were adequate to very good. The test-retest reliability coefficients showed that all subscales except picture concepts were adequate to very good too. In addition of assessing IQ of individuals between the ages of 6 and 16, this scale can be used for diagnosing learning disorder, attention deficit disorder, brain injury, anxiety and obsessive compulsive disorders.