مقایسه تحمل درماندگی و ترس از مسخره شدن در همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیامیر قمرانی 1 , احمد یارمحمدیان 2 , علیرضا محسنی‎اژیه 3 * , ناهید وکیلی زاد 4
1 - استادیار دانشگاه اصفهان
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان
3 - کارشناسیارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
4 - کارشناسیارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
کلید واژه: اختلال طیف درخودماندگی, همشیرها, تحمل درماندگی, ترس از مسخره شدن,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقایسه تحمل درماندگی و ترس از مسخرهشدن در همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی انجام شد. جامعه آماری شامل کل همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی شهر اصفهان بود. نمونه مورد بررسی شامل 29 نفر از همشیرهای کودکان با اختلال درخودماندگی (19پسر،10دختر) و 29 نفر از همشیرهای کودکان بدون این اختلال (19 پسر، 10 دختر) بود که بهصورت نمونهبرداری در دسترس انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار این پژوهش مقیاس تحمل درماندگی (DTS؛ سیمون و گاهر، 2005) و مقیاس ترس از مسخرهشدن (FBLS؛ راج و پرویر، 2009) بود. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرههای تحمل (001/0>P)، ارزیابی (018/0>P) و تنظیم (001/0>P) و ترس از مسخره شدن (034/0>P) در همشیرهای کودکان با و بدون اختلال طیف درخودماندگی معنادارست. این نتایج لزوم استفاده از برنامههای پیشگیری و مداخله برای جلوگیری از بروز آسیبهای روانشناختی بلندمدت را نشان میدهد.
The present study was aimed to compare distress, tolerance, and fear of being laughed of children who had siblings with or without autism spectrum disorder. Twenty nine children who had a sibling with autism spectrum disorder (19 males, 10 females) were matched with 29 children who had a sibling without autism spectrum disorder (19 males, 10 females). The sample were selected from Esfahan, Iran using the convenient sampling method. The participants completed the Distress Tolerance Scale (DTS; Simons & Gaher, 2005) and the Fear of Being Laughed at Scale (FBLS; Ruch & Proyer, 2009).The data were analyzed using MANOVA. The results indicated significant differences in mean scores of tolerance (P<0.001), evaluation (P<0.018), regulation (P<0.001), and fear of being laughed (P<0.034) at among siblings of children with or without autism spectrum disorder. The findings suggested the necessity of using prevention and intervention programs for preventing the occurrence of long-term psychological damages.