ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمالگرایی با اهمالکاری در تدوین پایاننامه
محورهای موضوعی : روان درمانگریمحسن شیخی 1 , جلیل فتحآبادی 2 , محمود حیدری 3
1 - کارشناس ارشدروانشناسی تربیتی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: خودکارآمدی, اضطراب, پایاننامه, کمالگرایی, اهمالکاری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین نقش اضطراب، خودکارآمدی و کمالگرایی در پیشبینی اهمالکاری پایاننامه بود. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس 198 دانشجوی کارشناسی ارشد انتخاب شدند و به مقیاس های اهمالکاری پایاننامه (ماسزینسکی و آکاماتسو، 1991)، پرسشنامه ارزیابی پایاننامه (وارنی، 2003)، کمالگرایی چندوجهی (هویت و فلت، 1991)، و فرم خودگزارشدهی اضطراب پایاننامه (گریفین، 2002) پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام نشان دادند که بین اهمالکاری تهیه پایاننامه با اضطراب پایاننامه و کمالگرایی جامعهمدار همبستگی مثبت معنادار و بین اهمالکاری پایاننامه با خودکارآمدی پایاننامه و کمالگرایی خودمدار همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز آشکار کردند که در مجموع سه متغیر اضطراب پایاننامه، خودکارآمدی پایاننامه و کمالگرایی جامعهمدار به ترتیب، بیشترین سهم را در پیشبینی اهمالکاری پایاننامه دارند. از آنجایی که متغیرهای مذکور نقش مؤثری در اهمالکاری پایاننامه دارند، ضروری است که دانشگاهها توجه بیشتری به عوامل تأثیرگذار در کاهش اضطراب و کمالگرایی جامعهمدار و بالابرنده خودکارآمدی داشته باشند تا از این طریق اهمالکاری تهیه پایاننامه کاهش یابد.
the purpose of this study was to examine the role of anxiety, self-efficacy and perfectionism in predicting dissertation procrastination. One hundreds and ninety eight graduate student were selected by availability sampling. All participants were asked to complete the Revised Procrastination Inventory (Muszynski & Akamatsu, 1991), the Dissertation Appraisal Inventory (Varney, 2003), the Multidimensional Perfectionism Scale (Hewitt & Flett, 1991), and Self- Reported Form of Dissertation Anxiety (Grifin, 2002). The data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and stepwise multiple regression. The results indicated that there was a significant positive relationship between dissertation anxiety and socially prescribed perfectionism, and dissertation procrastination. Also, there was a significant negative relationship between dissertation self-efficacy and self-oriented perfectionism, and dissertation procrastination. Multiple regressions analysis indicated that anxiety, self-efficacy and socially prescribed perfectionism contributed mostly in predicting dissertation procrastination. Based on the findings that anxiety of dissertation, self-efficacy and socially prescribed perfectionism have significant roles in dissertation procrastination, it is argued that universities should pay more attentions to the factors which may play significant roles in decreasing dissertation anxiety and decreasing socially prescribed perfectionism in order to promote dissertation self-efficacy. This is more likely to reduce dissertation procrastination amongst graduate students.