اثربخشی معنادرمانگری و گشتالت درمانگری در درمان اضطراب، افسردگی و پرخاشگری
محورهای موضوعی : روان درمانگریناصر یوسفی 1 , عذرا اعتمادی 2 , فاطمه بهرامی 3 , مریمالسادات فاتحیزاده 4 , سید احمد احمدی 5 , عبدالعزیز ماورانی 6 , امید عیسینژاد 7 , سعیده بطلانی 8
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه اصفهان
2 - استادیار دانشگاه اصفهان
3 - استادیار دانشگاه اصفهان
4 - استادیار دانشگاه اصفهان
5 - استاد دانشگاه اصفهان
6 - مربی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مهاباد
7 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده
8 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده
کلید واژه: پرخاشگری, معنـادرمـانگری, گشتالـتدرمـانگری, اضـطـراب افسردگی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف مقایسه معنادرمانگری و گشتالتدرمانگری در کاهش نشانههای پرخاشگری، افسردگی و اضطراب دانشجویان صورت گرفت. بدین منظور 90 دانشجوی مراجعهکننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسـلامی واحد مهاباد بهطور تصادفی و بـرابر در دو گروه آزمایشی و یک گـروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایشی فنون معنادرمانگـری و گشتالتدرمـانگری را در 12 جلسه 1 ساعتی، هفتهای یک بار دریافت کردند. پرخاشگری، افسردگی و اضطراب دانشجویان با استفاده از فهرست تجدیدنظر شده نشانههای مرضی (فرم کوتاه؛ نجاریان و داودی، 1380) و مصاحبه تشخیصی براساس DSMIV-TR (2000)، پیش از درمان، پس از درمان و 6 ماه بعد از اتمام درمان ارزیابی شدند. هیچ تفاوت معناداری بین میانگین پیشآزمون سه گروه وجود نداشت. معنادرمانگری و گشتالتـ درمانگری هر دو نشانههای پرخاشگری و اضطراب را کاهش دادند. کاهش نشانهها در مرحله پیگیری نیز مشهود بود. معنادرمانگری و گشتالتـ درمانگری در درمان اضطراب و پرخاشگری تفاوت معناداری نداشتند؛ اما معنادرمانگری در درمان افسردگی مؤثرتر از گشتالتدرمانگری بود
This study compared Logo therapy and Gestalt therapy in alleviating symptoms of aggression, depression and anxiety. For this purpose 90 students who referred to the student counseling center at the Islamic Azad University of Mahabad were randomly assigned to two experimental and one control group (n=30). The experimental groups received techniques of Gestalt and Logo therapies for 12 one hour sessions per week. Using the Symptoms CheckList-25-Revised (Najarian & Davoodi, 2001) test and diagnostic interview based on DSMIV-TR (2000) aggressive, depressed, and anxious students were evaluated before students received any treatment, at the end of treatment, and six month after the treatment was ended. No significant difference was found between the pre-test means of three groups. Both Gestalt and Logo therapies reduced symptoms of aggression, and anxiety. The reduction of symptoms was still observable at the follow up stage. Logo therapy and Gestalt therapy were not significantly different in treating anxiety and aggression; however Logo therapy was more effective than Gestalt therapy in treating depression.