تاثیر القای تنیدگی بر نارسایی شناختی و حافظۀ کاری: نقش انعطافپذیری شناختی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیپریسا شریفی 1 , سید علی محمد موسوی 2 , مجتبی دهقان 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی
2 - دانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت
دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: حافظه کاری, انعطافپذیری شناختی, نارسایی شناختی, واژههای کلیدی: القای تنیدگی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعیین تأثیر القای تنیدگی بر نارسایی شناختی و حافظة کاری، با توجه به نقش انعطافپذیری شناختی بود. در این پژوهش از طرح شبهتجربی پیشآزمونـپسآزمون دوگروهی استفاده شد. جامعة پژوهش دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین بودند که 100 نفر آنان به صورت دردسترس انتخاب و 44 شرکتکننده (22 شرکتکننده با انعطاف شناختی بالا و 22 شرکتکننده با انعطاف شناختی پایین) وارد تحلیل نهایی شدند. برای گردآوری دادهها از آزمون حافظة کاری (دانیمن و کارپنتر، 1980)، پرسشنامة نارسایی شناختی (برادبنت، کوپر، فیتزجرالد و پارکز، 1982) و پرسشنامة انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) استفاده شد. یافتهها نشان داد که پس از القای تنیدگی بین دو گروه دارای انعطافپذیری شناختی بالا و انعطافپذیری شناختی پایین از نظر عملکرد بخش پردازش ذهنی حافظة کاری و سه بعد از نارسایی شناختی شامل حواس پرتی، مشکلات مربوط به حافظه و اشتباهات سهوی تفاوت معنادار دیده شد، اما در شرایط تجربة تنیدگی از نظر اندوزش ذهنی و ناتوانی در یادآوری اسامی تفاوتی بین دو گروه دیده نشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تجربة تنیدگی بر پردازش ذهنی حافظة کاری و اکثر ابعاد نارساییهای شناختی تاثیرگذار است، اما تأثیر آن وابسته به سطح انعطافپذیری شناختی است.
The purpose of this study was to investigate the effect of stress induction on cognitive failure and working memory with regard to the role of cognitive flexibility. The study used a quasi-experimental design of pretest - posttest groups. The study population were female students who lived in dormitories of Imam Khomeini International University of Qazvin, which 100 of them selected by convenience sampling, and of these, 44 participants (22 participants with highly cognitive flexibility and 22 participants with lower cognitive flexibility) were entered into the final analysis. For data collection, Working Memory Test )Daneman & Carpenter, 1980), Cognitive Failures Questionnaire (Broadbent, Cooper, Fitzgeral & Parkes, 1982), and Cognitive Flexibility Questionnaire (Dennis & VanderWal, 2010) was used. The findings showed that after stress induction, there was a significant difference between the two groups with high cognitive flexibility and low cognitive flexibility in terms of performance of the mental processing part of working memory and three dimensions of cognitive failure including distraction, memory problems and action slips. However, under conditions of stress experience, there was no difference between the two groups in terms of mental storage and not remembering names. Therefore, it can be concluded that stress experiences affect mental processing of working memory and most dimensions of cognitive failures, but this is dependent on the level of cognitive flexibility.
ابوالقاسمی، ع. و کیامرثی، آ. (1388). بررسی رابطه بین فراشناخت و نارساییهای شناختی در سالمندان. تازههای علوم شناختی، 11 (1)، 15- 8.
اسدزاده، ح. (1387). بررسی رابطه ظرفیت حافظه فعال و عملکرد تحصیلی میان دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 97 (3)، 69- 53.
اسکندری، ح.، پژوهینیا، ش. و ابویسانی، ی. (1395). تبیین مشکلات روانی مبتنی بر انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود. شفای خاتم، 4 (3)، 27- 18.
اسلامیامیرآبادی، م.، دلاورکسمایی، ح.، نصرالهی، ع.، نوروزیان، م.، بزرگ، ب.، امجدیکیوی، م. و سلامتی، م. (1393). بررسی اختلال عملکرد شناختی و عوامل موثر بر آن در بیماران همودیالیز مزمن. پژوهش در پزشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی)، 38 (1)، 59- 53.
امیری، س.، قاسمینواب، ا. و عبداللهی، م. ح. (1394). بررسی مقایسهای عملکرد حافظة کاری، سیستم فعالساز رفتاری (BAS) و سیستم بازداری رفتاری (BIS) بر اساس ابعاد تنیدگی در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2 (4)، 22- 11.
حسنآبادی، ح.، سرمد، ز. و قاضی طباطبایی، م. (1388). مدیریت تقسیم توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چندرسانهای: شواهدی بر سامانههای پردازش دوگانه در حافظة کاری. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 5 (17)، 41- 27.
سارافینو، پ. ا. (1396). روانشناسی سلامت. ترجمه ف. شفیعی و دیگران. تهران: انتشارات رشد (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2002).
سلطانیکوهبنانی، س. و شریفیدرآمدی، پ. (1392). اثربخشی برنامه رایانهیار حافظة کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10 (37)، 60- 51.
فاضلی، م.، احتشامزاده هاشمی، پ. شیخشبانی، ا. (1393). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر انعطافپذیری شناختی افراد افسرده. اندیشه و رفتار، 9 (34)، 36- 27.
میرز، ل. اس.، گامست، گ. و گارینو، ا. جی. (1391). پژوهش چند متغیری کاربردی. ترجمه ح. شریفی و دیگران. تهران: رشد (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2006).
نظربلند، ن.، آزاد فلاح، پ.، فتحیآشتیانی، ع.، عشایری، ح. و خدادادی، م. (1391). رابطه رگه شخصیتی اضطراب با عملکرد مؤثر و کفایت پردازش حافظة کاری. مجله روانشناسی، 61 (1)، 69- 51.
Abraham, A. (2014). Creative thinking as orchestrated by semantic processing vs. cognitive control brain networks. Frontiers in Human Neuroscience, 8(95), 1-6.
Alexander, J. K., Hillier, A., Smith, R. M., Tivarus, M. E., & Beversdorf, D. Q. (2007). Betaadrenergic modulation of cognitive flexibility during stress. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(3), 468-478.
Arnsten, A. F. (2015). Stress weakens prefrontal networks: Molecular insults to higher cognition. Nature Neuroscience, 18(10), 1376-1385.
Arnsten, A. F. (2009). Stress signaling pathways that impair prefrontal cortex structure and function. Nature Reviews Neuroscience, 10, 410-422.
Byron, K., Khazanchi, S., & Nazarian, D. (2010). The relationship between stressors and creativity: A meta-analysis examining competing theoretical models. Journal of Applied Psychology, 95(1), 201-212.
Carbonella, J. Y., & Timpano, K. R. (2016). Examining the link between hoarding symptoms and cognitive flexibility deficits. Behavior Therapy, 47 (2), 262-73.
Chein, J. M., & Weisberg, R. W. (2014). Working memory and insight in verbal problems: Analysis of compound remote associates. Memory & Cognition, 42(1), 67-83.
Cornelisse, S., Van Stegeren, A. H., & Joels, M. (2011). Implications of psychosocial stress on memory formation in a typical male versus female student sample. Psychneuroendocrinology, 4, 569-578.
Cousijn, H., Rijpkema, M., Qin, S., Van Wingen G.A., & Fernandez, G. (2012). Phasic deactivation of the medial temporal lobe enables working memory processing under stress. Neuroimage, 59 (2), 1161-1167.
Crowley, E. K., Nolan, Y. M., & Sullivan, A. M. (2018).Neuroprotective effects of voluntary running on cognitive dysfunction in a synuclein rat model of Parkinson’s disease. Neurobiology of Aging, 65, 60-68.
D’Esposito, M., Postle, B. R., & Rypma, B. (2000). Prefrontal cortical contributions to working memory: evidence from event-related fMRI studies. Experimental Brain Research, 133, 3-11.
Davelaar, E. J. (2015). Semantic search in the remote associates test. Topics in Cognitive Science, 7 (3), 494-512.
DeBerry, L. (2012). The relation between cognitive inflexibility and obsessive compulsive personality traits in adults: Depressionand anxiety as potential mediators. MA Theses. Southern Mississippi. University of Southern Mississippi.
Denckla, M. B. (2003). ADHD: Topic update. Brain Development, 25(6), 83-389.
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validit. Cognitive Therapy and Research, 34, 241-253.
Dong, G.,Lin, X., Zhou, H., & Lu, Q. (2014).Cognitive flexibility in internet addicts: fMRI evidence from difficult-to-easy and easy-to-difficult switching situation. Addictive Behaviors, 39, 677-683.
Duncko, R., Johnson, L., Merikangas, K., & Grillon, C. (2009). Working memory performance after acute exposure to the cold pressor stress in healthy volunteers. Neurobiology of Learning and Memory, 91 (4), 377-81.
Elling, L., Schupp, H., Bayer, J., Bröckelmann, A.-K., Steinberg, C., Dobel, C., & Junghofer, M. (2012). The impact of acute psychosocial stress on magnetoencephalographic correlates of emotional attention and exogenous visual attention. Public Library of Science one, 7(6), e35767. http://dx. doi.org/10.1371/journal.pone.0035 67.
Elling, L., Steinberg, C., Brockelmann, A. K., Dobel, C., Bolte, J., & Junghofer, M. (2011). Acute stress alters auditory selective attention in humans independent of HPA: A study of evoked potentials. Public Library of Science one, 6(4): e18009. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0018009
Elzinga, B. M., & Roelofs, K. (2005). Cortisol-induced impairments of working memory require acute sympathetic activation. Behavioral Neuroscience, 119(1), 98-103.
Eysenck, M.W., Derakshan, N., Santos, R., & Calvo, M.G. (2007). Anxiety and Cognitive Performance: Atten-tional Control Theory. Emotion, 7(2), 336-335.
Georgea, S. A., Rodriguez - Santiagoa, M., Rileya, J., Abelsona, J. L., Florescoc, S. B., & Liberzona, I. (2015). Alterations in cognitive flexibility in a rat model of post-traumatic stress disorder. Behavioural Brain Research, 286, 256 - 264.
Gerrie, M. P., & Garry, M. (2007). Individual differences in working memory capacity affect false memories for missing aspects of events. Journal Memory, 15(5), 561-571.
Gunduz, B. (2013). Emotional intelligence, cognitive flexibility and psychological symptoms in preserviceteachers. Educational Research Review, 8(13), 1048-1056.
Gupta, N., Jang, Y., Mednick, S. C., & Huber, D. E. (2012). The road not taken: Creative solutions require avoidance of high frequency responses. Psychological Science, 23(3), 288–294.
Hermans, E. J., Henckens, M. J., Joëls, M., & Fernández, G. (2014). Dynamic adaptation of large-scale brain networks in response to acute stressors. Trends in Neurosciences, 37(6), 304-14.
Hillier, A., Alexander, J. K., & Beversdorf, D. Q. (2006). The effect of auditory stressors on cognitive flexibility. Neurocase, 12(4), 228-231.
Hoffman, R., & Al'Absi, M. (2004). The Effect of Acute Stress on Subsequent Neuropsychological Test Performance. Archives of Clinical Neuropsychology, 19, 497-506.
Jett, J. D., Bulin, S. E., Hatherall, L. C., Mccartney, C. M., & Morilak, D. A. (2017). Deficits in cognitive flexibility induced by chronic unpredictable stress are associated with impaired glutamate neurotransmission in the rat medial prefrontal cortex. Neuroscience, 346, 284 - 297.
Kaneda, M., & Osaka, N. (2008). Role of anterior cingulate cortex during semantic coding in verbal working memory. Neuroscience Letters, 436 (1), 57- 61.
Lee, C. S., Huggins, A. C., & Therriault, D. J. (2014). A measure of creativity or intelligence? Examining internal and external structure validity evidence of the Remote Associates Test. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 8(4), 446-460.
Lowe, C. J., Manocchio, F., Safati, A. B., & Hall, P.A. (2018). The effects of theta burst stimulation (TBS) targeting the prefrontal cortex on executive functioning: A systematic review and meta-analysis. Neuropsychologia, 111, 344-359.
Luethi, M., Meier, B., & Sandi, C. (2009). Stress effects on working memory, explicit memory, and implicit memory for neutral and emotional stimuli in healthy men.Frontiers in Behavioral Neuroscience, 2, 1–9.
Lupien, S. J., Mc Ewen, B. S., Gunnar, M. R., & Heim, C. (2009). Effects of Stress throughout the Lifespan on the Brain, Behavior and Cognition. Nature Reviews Neuroscience, 10 (6), 434-445.
Lupinsky, D., Moquin, L., & Gratton, A. (2010). Interhemispheric regulation of the medial prefrontal cortical glutamate stress response in rats. Journal of Neuroscience, 30, 7624-7633.
Marko, M., & Riečanský, R. (2018). Sympathetic arousal, but not disturbed executive functioning, mediates the impairment of cognitive flexibility under stress. Cognition, 174, 94-102.
McEwen, B. S., & Morrison, J. H. (2013). The brain on stress: vulnerability and plasticity of the prefrontal cortex over the life course. Neuron, 79, 16 -29.
Miyake, A., Friedman, N. P. (2012). The Nature and Organisation of Individual Differences in Executive Functions: Four General Conclusions. Current Directions in Psychological Science, 21, 8–14.
Moghaddam, B. (1993). Stress preferentially increases extraneuronal levels of excitatory amino acids in the prefrontal cortex: Comparison to hippocampus and basal ganglia. Journal of Neurochemistry, 60, 1650-1657.
Moghaddam, B., Bolinao, M. L., Stein-Behrens, B., & Sapolsky, R. (1994). Glucocorticoids mediate the stress-induced extracellular accumulation of glutamate. Brain Research, 655, 251-254.
Musazzi, L., Racagni, G., & Popoli, M. (2011). Stress, glucocorticoids and glutamate release: effects of antidepressant drugs. Neurochemistry International Journal, 5,138-149.
Oei, N.Y., Everaerd, W. T., Elzinga, B. M., Van Well, S., & Bermond, B. (2006). Psychosocial Stress Impairs Working Memory at High Loads: An Association with Cortisol Levels and Memory Retrieval. Stress, 9 (3), 133-141.
Porcelli, A. J., Cruz, D., Wenberg, K., Patterson, M. D., Biswal, B. B., & Rypma, B. (2008). The Effects of Acute Stress on Human Prefrontal Working Memory Systems. Physiology & Behavior, 95, 282-289.
Sänger, J., Bechtold, L., Schoofs, D., Blaszkewicz, M., & Wascher, E. (2014). The influence of acute stress on attention mechanisms and its electrophysiological correlates. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 8, 1-13.
Schoofs, D., Preub, D., & Wolf, O. T. (2008). Psychosocial Stress Induces Working Memory Impairments in an N-Back Paradigm. Psychoneuroendocrinology, 33, 643-653.
Schoofs, D., Wolf, O. T., & Smeets, T. (2009). Cold pressor stress impairs performance on working memory tasks requiring executive functions in healthy young men. Behavioral Neuroscience, 123(5), 1066-1075.
Schwabe, L. (2017). Memory under stress: From single systems to network changes. European Journal of Neuroscience, 45(4), 478-489.
Schwabe, L., & Wolf, O. T. (2013). Stress and multiple memory systems: From “thinking” to “doing”. Trends in Cognitive Sciences, 17(2), 60–68.
Schwabe, L., Joëls, M., Roozendaal, B., Wolf, O. T., & Oitzl, M. S. (2012). Stress effects on memory: An update and integration. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 36(7), 1740–1749.
Schwabe, L., Wolf, O. T., & Oitzl, M. S. (2010). Memory Formation under Stress: Quantity and Quality. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 34 (4), 584-591.
Shackman, A. J., Maxwell, J. S, McMenamin, B. W., Greischar, L. L., & Davidson, R. J. (2011). Stress Potentiates Early and Attenuates Late Stages of Visual Processing. Journal of Neuroscience, 31(3), 1156-1161.
Shields, G. S., Sazma, M. A., & Yonelinas, A. P. (2016). The effects of acute stress on core executive functions: A meta-analysis and comparison with cortisol. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 68, 651-668.
Smeets, T., Jelicic, M., & Merckelbach, H. (2006). The Effect of Acute Stress on Memory Depends on Word Valence. International Journal of Psychophysiology, 62, 30-37.
Smith, K. A., Huber, D. E., & Vul, E. (2013). Multiply-constrained semantic search in the remote associates test. Cognition, 128(1), 64-75.
Starcke, K., Wiesen, C., Trotzke, P., & Brand, M. (2016). Effects of acute laboratory stress on executive functions. Frontiers in Psychology, 7, 1-8.
Tello-Ramos, M. C., Branch, C. L., Kozlovsky, D. Y., Pitera, A. M., & Pravosudov, V. V. (2018). Spatial memory and cognitive flexibility trade-offs: to be or not to be flexible, that is the question. Animal Behaviour, Retrived March 11, 2018 from https://doi.org/10.1016/j.anbehav.2018.0.019.
Wallace, J. C. (2004). Confirmatory Factor Analysis of the Cognitive Failures Questionnaire: Evidence for Dimensionality and Construct Validity. Personality and Individual Differences, 37, 307-324.
Wallace, J. C., Kass, S. J., & Stanny, C. J. (2002). The cognitive failures questionnaire revisited: dimensions and correlates. Journal of General Psychology, 129(3), 238-256.
Weerda, R., Muehlhan, M., Wolf, O. T., & Thiel, C. M. (2010). Effects of acute psychosocial stress on working memory related brain activity in men. Human Brain Mapping, 31 (9), 1418-1429.
Wolf, O. T. (2009). Stress and Memory in Humans: Twelve Years of Progress? Brain Research, 1293, 142-154.
Yuen, E. Y., Liu, W., Karatsoreos I. N., Ren. Y., Feng, J., McEwen, B. S., & Yan, Z. (2011). Mechanisms for acute stress-induced enhancement of glutamatergic transmission and working memory. Molecular Psychiatry, 16, 156-170.