اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر ابراز و مهار خشم والدین
محورهای موضوعی : روان درمانگریمحسن شکوهی یکتا 1 , نیره زمانی 2 , اکرم پرند 3 , سعید اکبری زردخانه 4
1 - دانشیار دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنائی
3 - دانشجوی پسا دکتری دانشگاه تهران
4 - دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: آموزش والدین, مهار خشم, روی آورد شناختی-رفتاری,
چکیده مقاله :
این پـژوهش با هدف کاهش خشم والدین، براساس آموزش مدیریت خشم انجام شد. بیست و یک والد (13 پدر با میانگین سنی 37 سال و هشت مادر با میانگیـن سنی 36 سال) در 7 جلسه کارگاه مدیریت خشم شرکت کردند. سیاهـه حالت ـ رگه خشم (اسپیلبرگر، 1999) و پرسشنامه ارزیابی خشم والدینی (شکـوهییکتا و زمانی، 1387) قبل و بعد از آموزش انجام شـد. نتایج اندازهگیریهای مکرر نشان دادند که آمـوزش مدیریت خشـم، شدت خشـم را در موقعـیتهای فراخوان خشم و رگه خشـم به گونـهای معـنادار کـاهش و مهـار خشم درونـی را افزایش داد، اما ابـراز خشم بیرونی و درونی و مهار خشم بیرونـی تغییر معناداری نداشت. نتایج براساس اثربخشی مداخلههای شناختی ـ رفتاری مورد بحث قرار گرفت.
The effects of anger management training on reducing parental anger was examined. Twenty-one parents (13 fathers with an average age of 37 and eight mothers (with an average age of 36) participated in seven sessions of anger management workshops. State-Trait Anger Expression Inventory (Spielberger, 1999) and Parental Anger Evaluation Questionnaire (Shokoohi Yekta & Zamani, 2008) were administered before and after training. The results of repeated measures revealed that anger management training significantly reduced the intensity of anger in situation-induced anger and trait anger, and increased anger control-in. There were no significant differen- ces in anger expression-out, anger expression-in and anger control-out. Results are discussed based on the efficacy of cognitive-behavioral interventions.