هراس اجتماعی، سبکهای والدگری و کمال گرایی
محورهای موضوعی : روان درمانگریشبنم بیطرف 1 , محمدرضا شعیری 2 , منصور حکیم جوادی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
2 - استادیار دانشگاه شاهد
3 - استادیار دانشگاه گیلان
کلید واژه: کمالگرایی, هراس اجتماعی, شیوههای والدگری,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی نقش کمالگرایی و سبکهای والدگری در تبیین هراس اجتماعی دانشجویان پرداخت. نمونه¬ای از 396 دانشجو (215 دختـر و 181 پسـر) از دانشگاه گیلان به پرسشنـامه سبکهای والدگری بامریند (1973)، مقیاس کمالگرایی چند بعدی فراست (فراسـت، مارتن، لاهارت و روزنـبلات، 1990) و فهرست هراس اجتماعی (کانر و دیگران، 2000) پاسخ دادند. یافتهها براساس همبستگی نشان دادند که هراس اجتماعی با سبک والدگری مستبـدانه و با دو بعد از کـمالگرایی شامل نگرانی درباره اشتباهها و شک درباره اعمال، همبستگی مثبت دارد، در حالی که با سبک والدگری مقتدرانه و بـعد انتظارهای والدینی (از ابعاد کاملگرایی) همبستگی منفی معنادار نشان میدهد. نتایج براساس تعامـل بیـن پیامدهای تربیتی والدگری و ویژگیهـای شخصیتی والدین بر سلامت روانی کودکان تفسیر شدند.
This research explored the role of perfectionism and parenting styles in explaining students’ social phobia. A sample of 396 students (215 females and 181 males) from GuilanUniversity responded to Baumrind’s Parenting Styles Questionnaire (1973), Frost Multidimensional Perfectionism Scale (Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate, 1990), and the Social Phobia Inventory (Connor, Davidson, Churchill et al., 2000). The findings based on Pearson correlation showed that social phobia was positively correlated with authoritarian parenting styleand with two dimensions of perfectionism including “concern over mistakes” and “doubt about actions". Social phobia was negatively correlated with authoritative parenting style and parental expectations (a dimension of perfectionism). Implications are discussed in terms of interactions of parenting educational consequences and parents' personality characteristics on children's mental health.