بررسی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در مرکز آموزش ایران خودرو
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
کلید واژه: اطلاعات, سازمان یادگیرنده, اجرا, رهبری دارای فرادید, برنامه/ ارزیابی, ابتکار و نوآوری, مرکز آموزش ایران خودرو,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تعیین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو براساس ابعاد پنجگانه ایجاد سازمان یادگیرنده و شناسایی موانع ایجاد سازمان یادگیرنده درآن مرکز بر مبنای مدل ویک و لئون با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه پرسنل مرکز آموزش ایران خودرو(100 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه تحقیق در ردههای مدیران و کارشناسان اجرا شد و در مجموع نمونه آماری تحقیق 51 نفر شد. گزارههای این تحقیق شامل یک سئوال کلی وشش سئوال جزئی در پنج بعد ایجاد سازمان یادگیرنده است که پس از تجزیه و تحلیل داده های گرداوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، خطای استاندارد و ...) و آمار استنباطی (آزمون t همبسته مقایسه بین دو میانگین، آزمون رتبهبندی فریدمن، آزمون خیدو 2X) مشخص شد که در همه ابعاد بین وضعیت موجود و مطلوب مرکز آموزش ایران خودرو تفاوت معناداری وجود دارد.
The objective of this research is to determine the current and optimal status of Iran khodro's training center based on the five dimensions of learning organization creation and indentifying its barriers considering Wick & Leon model .The research using method was descriptive – survey. The statistical population included 100 personnel. Using Morgan Table the sample size was 51 person which was randomly selected .To gather the data, a researcher made questionnaire with 25 closed answer questions were used. Using Cronbach's Alpha the reliability was 0.93. There were one main and six trivial questions. For analyzing the data both descriptive and inferential statistics such as : mean standard deviation , standard error and dependent t- test for comparison between two mean ,Friedman ranking test, chi-square test were respectively used. The results showed that there was of significant difference between current and optimal status in all dimensions of learning organization creation in Iran khodro's training center based on Wick & Leon model.
- باغی، زهرا (1382)، بررسی عوامل تسهیل کننده، بازدارنده، فرهنگ سازمان جهت بسترسازی سازمان یادگیرنده در شرکتهای بزرگ نساجی استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- دوگاس، اریه (1997)، راز بقای شرکتها (ادامه حیات در محیط پرتلاطم صنعت و تجارت). ترجمه؛ دکتر علی پارسائیان تهران: نشر ساپکو.
- دفت .ال. ریچارد (1997)، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- رابینز، استیفن (1998)، تئوری سازمان (ساختار،طراحی و کاربردها). ترجمه: دکتر سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. تهران : نشر صفار.
- رابینز، استیفن (1998)، رفتار سازمانی، ترجمه؛ دکتر علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی .
- رجب بیگی، مجتبی (1382)، تحلیل رویکردهای نوین مدیریت: بررسی تطبیقی، رویکردهای مدیریت کیفیت فراگیر، مهندسی دوباره فرآیندهای کاری و سازمانهای یادگیرنده و ارائه الگوئی کاربردی. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی.
- سنگه، پیتر (1990)، پنجمین فرمان. ترجمه حافظ کمال هدایت و محمد روشن. تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.
- سنگه، پیتر (1380)، پژوهشهای تازه در یادگیری سازمانی. ترجمه فرج اله قربانی زاده. نشریه تدبیر شماره 104.
- سید نقوی، میرعلی (1377)، بررسی تجربیات مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی در ارتباط با سازمان یادگیرنده. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی.
- شفاعی، رضا (1379)، موانع ایجاد سازمانهای یادگیرنده در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
- نادری خورشیدی، علیرضا (1381)، طراحی و تبیین الگوی توسعه قابلیت یادگیری سازمانی در شرکت ایران خودرو (لازمه ورود به موقعیت رقابتی). رساله دکتری. دانشگاه تهران.
- Alavi, S.B 8 Mccormik. J.(2003). Some cultural considerations for applying the learning organization model to Iranian organization .www. edad.com
- Argris, C,.. 8 schon, D.A (1978). Organizational learning; a theory of action perspective. New york. Addison wesley.
- Garvin, D.A. (1993). Building a Learning Organization. Harvadrd Business Review, 71(4). 78-91.
- Kontoghiorg hes, C. Awbrey, S. and feurig, P (2003). Examining the Relationship between learning organization Dimension and change, Adaptation, Innovation as well as organization performance. Human Resource Development Quarterly. 4(2).
- Senge, P.M.(1990). The Leader’s new work: Building Learning organization. Sloan Management Review, 32 . 7-23.
- Stata, Ray, (1989). Organizational Learning The key
to management Innovation; Sloan Management Review. N.pag.
- Steiner, Lars, (1998). Organizational Learning. The Learning Organization Brad ford. 5(A). pg.193.
- Wick, W.C, 8 Leon, L.S. (1995). From idea to action: Creating a Learning organization, Human Resource Management.
3A. (2). 299-310.
- Young, B, Watkins, k and Marsick. V. (2004). The construct of the Learning Organization: Dimensions, measurment and validation. Human Reource Development Quarterly. 5(1).