بررسی کمی و کیفی محتوای کتاب جامعه شناسی دوره متوسطه (علوم انسانی) براساس دیدگاه اجتماعی در برنامه ریزی درسی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحمد علی فرنیا 1 , سیده صدیقه پوررضا 2
1 - استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
کلید واژه: محتوا/ دیدگاه اجتماعی/ برنامه ریزی درسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی کمی وکیفی محتوای جامعه شناسی دوره متوسطه براساس دیدگاه اجتماعی در برنامه ریزی درسی از نظر دبیران و دانش آموزان در انزلی اجرا شده است. در این پژوهش جامعه آماری شامل تمامی دبیران (40 نفر) و دختران پایه دوم و سوم دبیرستان (580 نفر) هستند. نمونه آماری برای معلمان 23 نفر زن و 15 نفر مرد و 2 نفر هم نامشخص هستند. با استفاده از فرمول کوکران 232 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بر روی انتقال فرهنگی، تغییر و تحول اجتماعی و شهروند مردم سالار میباشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی میباشد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون خی دو() استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین محتوای دروس جامعه شناسی با انتقال فرهنگی با تربیت شهروند مردم سالار و تغییر تحول اجتماعی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که بین همه سوالات تفاوت معنادار وجود دارد.
The present research is a study of qualitative and quantitative content of high- school sociology text books based on a social perspective in curriculum development from the teachers and students points of view in Anzali. The statistical population included all the teachers (40 people) and the girls' high- school, second and third graders (580 people).The statistical sample for teachers (23 female, 15 male, 2 unknown) for students , using Cochran modified formula, was 232 people. The sampling method is ratio stratified random sampling. The data collection tool was the researcher made questionnaire on cultural transfer, social change and democratic citizenship. The research method is descriptive survey. To analyze the data and test the hypotheses, Pearson’s coefficient correlation and chi – square is used. The results showed that there are significant relations between sociology lesson content and cultural transfer, democratic citizenship, and social change. Also there are significant differences considering the questions in all of them.
- امیری، م. ع(1380)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر شیفته.
- رضازاده، م. ع (1379)، عوامل مؤثر در تعیین محتوا و حجم کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی، پایان نامه فوق لیسانس،دانشگاه تربیت معلم.
- سلیمانی، م (1380)، بررسی و مقایسه برنامه های تعلیمات اجتماعی مقطع ابتدایی کشورهای ایران،آمریکاو استرالیا، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت معلم.
- صادقی، م(1381)، ارزشیابی محتوای کتاب اجتماعی سال اول دبیرستان از دیدگاه دبیران و دانش آموزان ،پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه تربیت معلم.
- کوئن، ب(1381)، مبانی جامعه شناسی،ترجمه غلامعباس توسلی. تهران: سمت.
- گل محمدی، ع(1379)، بررسی تناسب محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی با پرورش مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی، پایان نامه فوق لیسانس رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- میلر، جی.پی(1383)، نظریه های برنامه درسی، ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: سمت.
- وزیری کاشانی، ن (1364)، ارزشیابی آموزش تعلیمات اجتماعی در سال سوم راهنمایی، پایان نامه فوق لیسانس رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
- Brickman, M., (2001), Social and School. The university press, London.
- Cardamone, E., (1999), Social Skill. NASSP beltin 73, 518, p.20
- Fleming, D., (2000), Skill- Streaming the adolescent, New York: Academic press.
- Harold, M.,(2000), Education and National Development. 2 nd Edition. Pergamon. London.
- Kravetz, A.,(1998), Research in Social. New York: Putnam.
- Mercer, J.D., (2002), Social skill training .New York.Sprinder.
- Parsons, T. (1970).Social structure and Personality.(New York: Free press of Glencoe,1964),pp.129-54
- Postman, N.,(2003), Teaching as conserving Activity (New York: Delacortepress), p. 2090