بررسی ویژگیهای استاد خوب از دیدگاه دانشجویان علومسیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتییحیی کمالی 1 , محمد عبداللهپورچناری 2
1 - استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 - استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
کلید واژه: آموزش, استاد خوب, دانشجویان علومسیاسی, نظریه مبنایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های استاد خوب از دیدگاه دانشجویان کارشناسی علومسیاسی دانشگاه شهید باهنر است. روش پژوهش مبتنی بر نظریه مبنایی است. روش گردآوری دادها، مصاحبه نیمه سازماندهی شده با دانشجویان و استفاده از اسناد و مدارک است. روش نمونهگیری، نمونهگیری نظری است. با 70 دانشجو مصاحبه شد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که ویژگیهای استادخوب در پنج مقوله 1)توانمندی پژوهشی، 2)توانمندی آموزشی و تدریس، 3)نظارت و ارزشیابی دانشجویان، 4)اخلاق و رفتار و 5)پایبندی به مقررات آموزشی دستهبندی میشوند. از بین این مقولات، اهمیت دو مقوله توانمندی آموزشی و تدریس و نظارت و ارزشیابی دانشجویان بیشتر است. این دو مقوله از مقوله توانمندی پژوهشی تأثیر میپذیرند. دو مقوله پایبندی به مقررات آموزشی و مقوله اخلاق و رفتار نیز از ویژگی های استاد خوب محسوب میشوند که میتوانند دو مقوله توانمندی آموزشی و تدریس و نظارت و ارزشیابی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهند. در پایان نتایج پژوهش با پیشینه پژوهش مقایسه شد و پیشنهاداتی ارائه گردید.
This article aims at reviewing the characteristics of a good teacher from the political sciences students᾽ point of view atShahid Bahonar University. The research method was based on Grounded theory. The Data collection method was having semi organized interviews with students and using documents. Theoretical sampling was used for sampling. 70 students were interviewed. The findings suggest that the characteristics of a good teacher can be classified in five categories: 1) research capacity, 2) training and teaching abilities, 3) supervision and evaluation of students, 4) behavior and morality and 5) commitment to educational regulations. Two categories (teaching and ability supervision and evaluation of students) are more important than others. These two categories are affected by research capacity. Both behavior and morality and commitment to educational regulations categories are among the characteristics of a good teacher which can empower both teaching ability and supervision and evaluation of students. The research results were compared with previous findings and some recommendations were presented.
منابع
احدیان، محمد(1380)، مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران، نشر و تبلیغ بشری، چاپ بیست و دوم.
احرامپوش، محمدحسین؛ مظلومی، سعید و کلانتر، مهدی (1379)، ویژگیهای یک استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مجلة دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد.
اشتراوس، آنسلم و کوربین جولیت(1385)، اصول روش پژوهش کیفی نظریه مبنایی اصول و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی.
الفقیب، عبدالرحمن (1383) اندیشههای تربیتی ابنسینا، ترجمة علی فروغی، ماهنامه اسوه، شمارة 3.
پارسا، محمد(1374)، روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات سخن، چاپ اول.
پزشکیراد، غلامرضا، نامدار، راضیه، هرندی زاده الهه و نعیمی، امیر(1389)، بررسی خصوصیات استاد خوب از نظر دانشجویان دانشکدة کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 16، شماره 4 پیاپی 58، 41-55.
خنیفر، حسین (1382)، نگاهی دوباره به روشها و فنون تدریس، قم، بوستان کتاب، چاپ دوم.
ذکایی، محمد سعید(1381)، نظریه و پژوهش در روشهای کیفی، فصلنامه جامعهشناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 17، 41-70.
دلاور، علی(1385)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، چاپ پنجم.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی و عادل، آذر (1390)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، تهران، انتشارات صفار، چاپ چهارم.
شعبانی، حسن(1371)،مهارت های آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران، انتشارات سمت.
عابدینی، سمره و دیگران (1389)، معیارهای یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ماهنامه علوم پزشکی، سال چهاردهم، شمارة 3.
عبدالهی، حسین(1391)، چالشهای سنجش بهرهوری اعضای هیئت علمی دانشگاهها، فصلنامه اندازهگیری تربیتی، سال سوم، شماره 7، صص 133-163
فلیک، اووه (1388)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران، انتشارات نی، چاپ اول.
گال، مردیت و دیگران (1382)، روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمة احمدرضا نصر و دیگران، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی و سمت، جلد اول.
محمدی، بیوک (1387)، درآمدی بر روش پژوهش کیفی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی،.
مرندی، اعظم (1380)، بررسی معیارهای استاد خوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پزشکی زاهدان در نیمه اول سال تحصیلی 81-1380، پایاننامة دکتری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشکده پزشکی.
منصوری، مهشید (1372)، مقایسه نظرات دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی رشتة کتابداری دانشگاههای دولتی شهر تهران در مورد یک استاد خوب دانشگاهی، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران.
وهابی، احمد(1392)، ویژگیهای یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی سنندج، مجلة توسعه آموزش در علوم پزشکی، سال هفتم، شمارة 13.
هاوگن، تورمد(1388)، کاربرد روانشناسی در آموزشگاه. ترجمه بدری مقدم. تهران، انتشارات سروش.
Allan, G. (2003), A critique of using grounded theory as a research method, Electronic Journal of Business Research Methods, 2 (1), 1-10.
Creswell, J. W. (2005), Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches. USA: Sagepublication.
Hamachek, D. (1969) Characteristics of Good Teachers and Implications for Teacher Education. The Phi Delta Kappan, 50, (6), 341-345
Miron, M. & Segal, Esther (1978), the Good University Teacher as Perceived by the Students. Higher Educatio, 7, (1), 27-34.
Wright, R. E. (2006) Student Evaluations of Faculty: Concerns Raised in the Literature, and Possible Solutions, College Student Journal, 40, (2), 417-422.