بررسی عوامل مرتبط با میزان استفاده معلمان راهنمایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمحسن عباسیاصل 1 , عادل زاهدبابلان 2 , یوسف نامور 3
1 - کارشناسارشد برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، گروه علوم تربیتی، اردبیل، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, معلمان راهنمایی, فرایندهای یادهی و یادگیری,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مرتبط با میزان استفاده معلمان راهنمایی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری، در سال تحصیلی 89- 88 در شهرستان گرمی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساختهای شامل 22 سؤال بسته- پاسخ در مقیاس لیکرت استفاده شد. ابتدا روایی صوری پرسشنامه بر اساس دیدگاه چند نفر از اساتید متخصص مورد تأیید قرار گرفت و سپس ضریب همسانی درونی به روش آلفای کرانباخ 89/. بدست آمد. از حدود210 نفر معلم مقطع راهنمایی شهرستان گرمی تعداد 204 نفر، 87 نفر معلم زن، و117 نفر معلم مرد کل شماری شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات روش های آماری توصیفی و تحلیل عاملی اکتشافی بکار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که: دسترسی به تکنولوژی روز و بویژه سخت افزار و نرم افزار، همچنین فرهنگ سازمانی مدارس در ارتباط با مدیریت مدارس، استقبال از فاوا و کاربردهای آن زمینه ساز، و تسهیل کننده بکارگیری، و استفاده معلمان در فرایند آموزش میباشد. به ترتیب عوامل فردی و درون نظام آموزشی می تواند کاربرد فاوا توسط معلمان راهنمایی در امر آموزش را پیش بینی کند.
The present study was carried out to investigate the related factors to the amount of using ICT in Teaching and Learning process by guidance school teachers in Germi city in 2010-2011. The research method was descriptive correlation. To gather the data a researcher made questionnaire with 22 questions on Likert scale was used. The face validity was certified by experts. Using Cronbach alfa the reliability was 0/89. The statistical population was 210 teacher out of which 204 (87 female & 117 male) were chosen as the sample size. The descriptive and inferential statistical were used to analyze the data. The explanatory factor analysis was used to tests the hypotheses. The result showed that the accessibility to ICT, organization culture of the schools and individual factors can predict usige ICT in guidance schools.
امام جمعه، ط؛ و ملایینژاد، ا؛ (1386). بررسی تطبیقی تلفیق فاوا در برنامه درسی چند کشور جهان و ارایهی الگویی برای ایران، فصلنامه نوآوری آموزشی، سال ششم، شماره 19 ص.ص. 32-72.
رحیمی دوست، غ (1386) تلفیق تکنولوژی آموزشی در مدارس؛ موانع و چالشها، تکنولوژی آموزشی، شماره ی3 آذر، ص.ص. 4-6.
رضایی، ح (1386). فناوری اطلاعات و نقش جدید معلمان، تکنولوژی آموزشی، دوره بیست و سوم، شماره3، شماره پیدرپی 187، ص.ص. 31-33.
زمانی، ع؛ و افخمی خیر آبادی، م (1385). قابلیتهای فناوری در فرایند تدریس و یادگیری، تکنولوژی آموزشی تحلیلی اطلاعرسانی، دوره بیست و دوم، شماره 177، ص.ص. 30-33.
عبادی، ر (1384). فناوری اطلاعات و آموزش پرورش، تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
منتظر،غ (1381). تأملی در برنامههای توسعهی اطلاعاتی ایران و راه کارهای بهبود آن، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شمارهی 25، ص.ص. 223-246.
Attaran, m., (2006). A Study Of IT Development Status In Iran,s Educational System.<Article>. Abstracts of the second world curriculum studies conference. Tampere: May 21-24, 2006.
Denial, J., & horani, Sh & chee keong, ch (2005). A staudy on the use of ICTin mathmatics teaching, Malaysian online journal of instructional Techonology (MOJTT).ISSN:1823-1144.Vol.2,No3,pp43-51.
Hyesung, p., (2004). Factors that affect information technology adoption by teachers.Vhttp:// digital commons.unl.edu/dissertions/AAI3126960/.
Hope,W.C., (1997) Why technology has not realized its potential in schools. American Secondary Education.(Pp. 25-29).
Kumar, N., & Che rose, R., & dsilva, j., (2008). Teachers, Readiness to use Thechnology in the classroom, An Empirical Study, euro pean Journal of scienfific Research ISSN14, 50-216x. vol.21-No.4; 2008, pp.603-616. http://www.eurojournals.com/ejsr,ht