بررسی رابطه سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری راهبردهای آگاهی فراشناختی در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسمیرا ساقی 1 , غلامرضا چلبیانلو 2 , امین فاضل 3 , مهدی محمدی 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، ارسنجان، فارس، ایران.
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، ارسنجان، فارس، ایران.
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, آگاهی فراشناختی, سبک یادگیری,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف کلی این پژوهش، بررسی رابطه سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری آگاهی فراشناختی بود که به صورت یک مدل ارائه شد. روش: تعداد 227 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان به شیوه خوشه ای انتخاب شده و پرسشنامه های سبک های یادگیری کلب (LSA) و آگاهی های فراشناختی (MAI) را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از روش های تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت مدل برازش پیشنهادی با استفاده از نرم افزار LISREL مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که سبک های فعال سازی، تجربه عینی و مفهوم سازی انتزاعی توانستند تا پیشرفت تحصیلی را پیش بینی نمایند. در بین شیوه های فراشناختی نیز روش های موقعیتی، برنامهریزی، اطلاعات و ارزیابی توانستند پیشرفت تحصیلی را پیش بینی نمایند. در مجموع شاخص های NNFI، CFI و GFI گویای برازش نسبی مدل پیشنهادی بود. نتیجه گیری: به صورت کلی می توان چنین عنوان نمود که دانشجویان با استفاده از راهبردها و آگاهیهای فراشناختی، اطلاعات تازه را با اطلاعات قبلی آموخته و ذخیره شده ترکیب نموده و یادگیری خود را تقویت می بخشند.
The main objective of the study was to investigate the relationship between learning styles and academic achievement with mediating of meta cognitive awareness among the university students’. The statistical population included 355 students’ of Arsanjan Islamic Azad university, out of which 227 students’ were chosen as the sample size through cluster sampling method. To gather the data two standard questionnaires namely: (Kolb) learning styles questionnaire (MSI), and Meta cognitive awareness inventory (MAI). The data analyzed through multivariate regression and path analysis. The good of fitness was checked by LISREL. The results showed that the activating, objective experience and abstract conceptualization styles could predict academic achievement. Among the meta cognative strategies, the situational, planning, informational and assessment methods could predict academic achievement. Altogether the GFI, CFI & NNFI indices showed relative goodness of fit of proposed model.
اسمعیلی، معصومه، به راهنمایی جزایری، علی (1380). تأثیر آموزشهای فراشناختی بر عملکرد حل مسأله. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی.
امامی پور، سوزان و شمس اسفندآباد، حسن (1386). سبکهای یادگیری و شناختی. تهران: سمت.
امینی یزدی، سیدامیر و عالی، آمنه (1387). بررسی تأثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد. مهارتهای فراشناختی دانشآموزان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناختی، دانشگاه فردوسی مشهد، شماره اول.
دهقانی، مرضیه؛ امیری، شعله و موسوی، حسین (1386). مقایسه اثر بخشی آموزش اسنادی و آموزش راهبردی فراشناختی- اسنادی بر درک مطلب دانشآموزان نارساخوان دختر. فصلنامه کودکان استثنایی، 26 پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش.
دلاورپور، محمد؛ آقا به راهنمایی خیر، محمد (1386). پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفتتحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
سیف، علیاکبر (1380). روانشناسی پرورشی روانشناسی یادگیری. تهران: دوران.
شیخالسلامی، راضیه (1384). ارایه مدلی برای خو دتنظیمی زبان انگلیسی پایاننامه دکتری، در رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز.
عبداللهپور، محمدآزاد، کدیور، پروین و عبداللهی، محمدحسین (1384). بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. پژوهشهای روانشناسی، دوره 8، شماره 3 و 4.
فولاد چنگ، محبوبه و همکاران (1386). «بررسی تأثیر پردازش فراشناختی بر حل مسأله. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز: دوره بیست و ششم، شماره سوم ( پیاپی 52).
ار محمدی، مسیب (1379). مقایسه سبکهای شناختی استادان و دانشجویان مرد و زن رشتههای علوم انسانی، پزشکی، فنی- مهندسی و هنر. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
Chamot, A.U., (2005). The Cognitive Academic Language Learning Approach (CALLA): An update. In P.A. Richard-Amato & M.A. Snow (Eds.), Academic success for English language learners: Strategies for K-12 mainstream teachers. White Plains, NY: Longman.
Chen, L.H., (2010). Web-based learning programs: Use by learners with various cognitive styles.Computers & Education, 54, 1028-1035.
Coutinho, S.A., (2007). The relationship between goals, metacognition,and academic success. The Journal of Doctoral Research in Education, 7, 39–47.
Coutinho, S., Wiemer-Hastings, K., Skowronski, J.J., & Britt, M.A., (2005). Metacognition, need for cognition and use of explanations during ongoing learning and problem solving Learning and Individual Differences, 15, 321-337.
Efklides, A., (2006). Metacognition and affect: What can metacognitive experiences tell us about the learning process? Educational Research Review, 1, 3-14.
Flovell, J.H., & Miller, P., (1998). Social Cognition. Doman, D., Kuhn & R., Sigler (Eds), Handbook of Child Psychology: Cognition. perception and Language. NewYork: Wiley.
Hoskin, P.O., (2004). Afecting increased student achievement in geoscience education by instruction in metacognition: A small class study. Central Washington University, Ellenburg: USA.
Karigan, K., (2006). Why “meta” matter: Metacognition and its implication on pedagogy [Electronic version]. Independent Teacher, 4, no page numbers.
Kolb, A.Y., & Kolb, D.A., (2005). Learning Styles and Learning Spaces: Enhancing Experiential Learning in Higher Education. Academy of Management Learning and Education, 4, 193–212.
Kolb, D.A., (1984). Experiential learning: Experience as a source of Learning and Development, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Lin, X.D., Schwartz, D.L., and Hatano, G., (2005). Toward Teachers, Adaptive MetCognition. Educational psychologis, 40, 245-255.
Quamrul, M.H., (2010). Metacognition Approaches to Enhances Student Learning in Mechanical Emgineering Classroom.Proceedings of the World Congress on Engineering. London: U.K.
Quintana, C., Zhang, M., and Krajcik, J., (2005). A Framework for Supporting Metacognitive Aspects of Online Inquiry Through Software Based Scaffolding.Educational Psychologist.Amherst, 40, 235.
Prins, F.J., Veenman, M.V.J., & Elshout, J.J., (2006). The impact of intellectual ability and metacognition on learning: New support for the threshold of problematicity theory. Learning and Instruction, 16, 374-387.
Şen, H.S., (2009). The relationsip between the use of metacognitive strategies and reading comprehension. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1, 2301-2305.
Shcraw, G., & Dennison, R., (1994). Assessing meta cognitive awareness. Contemporary Educational psychology, 19 ,460-475.
Tang, T., & Williams, J., (2001). Misalignement of learning context. An explanation of the Chinese learner paradox. http://www.bus.qut.edu.
Veenman, M.V.J., & Spaans, M.A., (2005). Relation between intellectual and metacognitive skills: Age and task differences. Learning and Individual Differences. 15, 159-176.
White, B. Y., and Frederiksen, J. R., (1998). Inquiry, modeling and metacognition: Making science accessible to all students. Cognition and Instruction.16, 3-118.