اثربخشی مداخله رایانه یار حافظه کاری بر اضطراب ریاضی، حافظه کاری و عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
کلید واژه: اضطراب ریاضی, حافظه کاری, مداخله رایانهیار,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله رایانهیار حافظه کاری بر اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی و ظرفیت حافظه کاری دانشآموزان با اختلال ریاضی بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان پایه چهارم دارای اختلال ریاضی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند. در این پژوهش 30 دانشآموز با اختلال ریاضی به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون، آزمون ریاضی کیمت، مقیاس اضطراب ریاضی بای و همکاران، آزمون حافظه کاریN-back و آزمون عملکرد ریاضی پایه چهارم محقق ساخته استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه آموزشی رایانهیار حافظه کاری را در 15 جلسه 30 دقیقهای و بهصورت انفرادی دریافت کردند. درحالیکه آزمودنیهای گروه کنترل فقط آموزشهای مدرسه را دریافت میکردند. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنیداری بین نمرات حافظه کاری، عملکرد ریاضی و اضطراب ریاضی دو گروه پس از اعمال مداخله حافظه کاری وجود دارد. در نتیجه، آموزش حافظه کاری میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در پیشرفت ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to investigate the efficacy of Working Memory Computer. Assisted Intervention on Mathematics Anxiety, Working Memory and Performance Mathematics among Students with Mathematics Learning Disabilities. The study design was semi-experimental with pre-test/post-test and a control group. The statistical population of the study included the students of grade fourth, primary school, with mathematics learning deficiencies in Miyandoab during the academic year 93-94. For this purpose, 30 students with math learning disability were selected by using multistage random sampling (each group consist of 15 children). To gather the data, the Raven intelligence test, the key Math test, a researcher made mathematics test, the scale of math anxiety (Bai et al) and N-back's working memory test were used. The experiment group received working memory training program in 15 sessions, each 30 minutes, while the control group received only school education. The data was analyzed using Covariance. The results showed a significant difference between the scores of working memory, math anxiety, math performance and working memory between the two groups after the intervention. The findings emphasized that working memory training can be used as an intervention method in improvemening mathematics and reduce Mathematics anxiety in students with mathematics learning disability.
منابع
آناستازی، آن. (1387).روان آزمایی. (ترجمه محمدنقی براهنی). تهران. انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، بدونتاریخ).
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1393). راهنمایتشخیصیوآماریاختلالهایروانی DSM-5. (ترجمه فرزین رضاعی و همکاران). تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2013).
تقیزاده، طیبه؛ نجاتی، وحید؛ محمدزاده، علی و اکبرزاده، علیرضا. (1393). بررسی سیر تحولی حافظه کاری شنیداری و دیداری در دانشآموزان مقطع ابتدایی. پژوهش در علوم توانبخشی، 10(2)، 249- 239.
جانه، مژده؛ ابراهیمیقوام، صغری و علیزاده، حمید. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی- سازماندهی و حافظه کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 42، 21-5.
رجبی، غلامرضا. (1385). هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشروندهی ریون رنگی کودکان در دانشآموزان شهر اهواز.روانشناسی معاصر،3، 33- 23.
عابدی، احمد و آقابابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظهی فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روانشناسی بالینی،4، 81-73.
کامیابی، مرضیه؛ تیموری، سعید و مشهدی، علی. (1393). اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کاهش مشکلات خواندن و بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان.مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 2، 42-33.
لواسانی، مسعودغلامعلی؛ حجازی، الهه؛ یزدانیورزنه، محمدجواد و امرایی، کوروش. (1390). ویژگیهای روانسنجی مقیاس دوبعدی اضطراب ریاضی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 3، 58-39.
محمداسماعیل، الهه و هومن، حیدرعلی. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت.پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6، 332-323.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل. (1392). اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهاییادگیری،3، 115-91.
یارمحمدیواصل، مسیب. (1389). عوامل پیشبینی کنندههای اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی: فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14، 38-19.
Ashcraft, M. H., Eric, E. P. & Hopko, D. (1998). On the Cognitive Consequences of Mathematics Anxiety. In C. Donlan (Ed.) The development of Mathematics Skills (175-196). East Sussex, Great Britain: Psychology Press.
Baddeley, A. (2010). Working Memory. Current Biology, 20(4), 136-141.
Bai, H., Wang, L., Pan, W., & Frey, M. (2009). Measuring Mathematics Anxiety: Psychometric Analysis of a Bidimensional Affective Scale. Journal of Instructional Psychology. 36(3), 185-193.
Betz, N. E. (1978). Prevalence, distribution, and correlates of math anxiety in college students. Journal of Counseling Psychology. 25(5). 441-448.
Brittany, Ch. S. (2010). Mathematics Anxiety, Working Memory, and Mathematics Performance: Effectiveness of a Working Memory Intervention on Reducing Mathematics Anxiety. A Dissertation Submitted In Partial Fulfillment of the Requirements for the Ph. D. at the University of Miami Oxford.
Bush G, Spencer T. J, Holmes J, Shin L. M, Valera EM, Seidman, L. J, & et al. (2008). Functional magnetic resonance imaging of methylphenidate and placebo in Attention-deficit/hyperactivity disorder during the multi-source interference Task. Arch Gen Psychiatry. Jan; 65(1):102-14.
Dahlin, k. I. E. (2013). Working Memory Training and the Effect on Mathematical Achievement in Children with Attention Deficits and Special Needs. Journal of Education and Learning, 2(1), 118-133.
Davis.Ch. R. (2012). The effect of a computerized, cognitive intervention on the working memory and mathematical skill performance of inner-city Children. A Thesis Submitted to the Faculty of Miami University in partial Fulfillment of the requirements for the degree of Educational Specialist Department of Educational Psychology at the University of Miami Oxford.
Dehn, M. J. (2008). Working memory and academic learning. New Jersey: Wiley.
Engle, R. W. (2002). Working memory capacity as executive attention. Current Directions in Psychological Science; 11:19-23.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of learning disabilities: 37 (1), 4-15.
Holmes J, Gathercole, S. E, Dunning D. L. (2009). Adaptive training leads to sustained Enhancement of poor working memory in children. J Dev Sci. (4): 9-15.
Kaneda, M. & Osaka, N. (2008). Role of anterior cingulated cortex during Semantic coding in verbal working memory. Journal of Neuroscience Letters 436(2008), 57–61. www.elsevier.com/locate/neulet.
Kirchner, W. K. (1958), Age differences in short-term retention of rapidly changing information. Journal of Experimental Psychology, 55(4), 352-358.
Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P. J., Johnson, M., Gustafsson, P, & Dahlstrm, K., Gillberg, C. G., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2005). Computerized training of working memory in children with ADHD: a Randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44: 177–186.
Loper, A. (1982). Metacognitive development implication for cognitive training. Exceptional Education Quarterly, (1): 1-8.
Mattison, R. E, & Mayes, S. D. (2012). Relationships between learning Disability, executive function, and psychopathology in children With ADHD. Journal of Attention Disorder, (2), 138-46.
Milton, H. (2010). Effects of a computerized working memory training Program on attention, working memory, and academics, in adolescents with Severe ADHD/LD, Journal of Psychology, 1(14), 120 – 122.
Olesen, P. J., Westerberg, H., & Klingberg, T. (2004). Increased prefrontal and parietal activity after training of working memory. Nature Neuroscience, 7, 75–79.
Sadock, B. J & Sadock, V. A. (2007). Synopsis of psychiatry: Behavioralsciences. Clinical psychiatry (l0th ed.). NewYork: Lippincott Williams &Wilkins.
Schmeichel, B. J., & Demaree, H. A. (2010). Working memory capacity and Spontaneous emotion regulation: High capacity facilitates self-enhancement in response to negative feedback. Emotion, 10, 739–744.
Slavin, R. (1991). Educational psychology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.
Swanson, H. L., Kehler, P., & Jerman, O. (2010). Working memory, strategy Knowledge, and strategy instruction in children with reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 43 (1), 24-47.
Takeuchi, H., Sekiguchi, A., Taki, Y., Yokoyama, S., Yomogida, Y., Komuro, N., Yamanouchi, T., Suzuki, S., & Kawashima, R. (2010). Training of Working memory impacts structural connectivity. Journal of Neuroscience, 30(9), 3297-3303.
Watson, D., Clark, L.A. & Tellegen, A. (1988). Development and Validation of Brief Measures of Positive and Negative Affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology. 54(6), 1063-1070.
Witt, M. (2011). School based working memory training: Preliminary finding of Improvement in children’s mathematical performance. Advance in Cognitive Psychology, 7(2), 7-15.