بررسی عوامل مرتبط در بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی با تأکید بر بهبود تعامل میان استادان و دانشجویان بر مبنای مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای آزاد اسلامی آذربایجانشرقی
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمجید باقرزاده 1 , اصغر آذرکسب 2 , داود باقری 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس، سلماس، ایران.
3 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
کلید واژه: تعامل, یادگیری الکترونیکی, مولفه های فرهنگی و اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین، عوامل مرتبط بر بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجانشرقی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش اساتید و دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجانشرقی می باشند که طبق جدول استاندارد کرجسی و مورگان نمونه آماری پژوهش 356 نفر انتخاب گردید. روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون و آزمون ضریب همبستگی) استفاده گردید و نتایج این پژوهش با توجه به تحلیل استنباطی داده ها نشان می دهد، عوامل مربوطه (تعامل استاد و دانشجو، عوامل فرهنگی و اجتماعی (ویژگی فردگرایی فرهنگ ایرانی - عدم تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی- گرایش اساتید و دانشجویان به روشهای سنتی- زیرساختارهای الکترونیکی در یادگیری الکترونیکی) رابطه مثبتی در بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی دارند و رابطه معنی داری نیز مشاهده می گردد. لذا میتوان نتیجه گرفت که فراهم کردن زیرساختهای لازم و بسترهای فرهنگی و اجتماعی مناسب و ایجاد تعامل مناسب میان اساتید و دانشجویان می توان نسبت به ایجاد و بکارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی اقدام نمود.
The objective of personal study was to determine the factors related to the implication of electronic learning system in Islamic Azad universities in East Azerbaijan. The statistical population were the professors. Using Morgan table 356 were selected as sample size. The method of sampling was stratified random sampling and to gather the data, researcher made questionnaire was used. The descriptive and inferential statistics (ANOVA and correlation coefficient) were used. The results showed that there was a significant difference between all the variables of the study and implementing the electronic learning system have a positive impact. It can be concluded that a good relationship between professors and students will be very useful in academic performance of the students.
احمدیان، حمید رضا، (1383)، آموزش و نگرش توسعه آن در جامعه دانایی محور. ارائه در دومین همایش آموزش الکترونیک، تهران.
اسکویی، یاسمن، (1382). فنآوری اطلاعات درخدمت آموزش هنر دسترسی. نشر نی.
بهشتی، زهــرا، (1386). بررسی نــقش آموزش الکترونیکی در حل مشکلات آموزشهای سنتی و استفاده از آن برای همگانی کردن امر تعلیم و تربیت در ایران. ارائه شده در دومین همایش آموزش الکترونیک، تهران.
جهانگیریان، محسن و همکاران(1382). بهبود تعامل بین استاد و دانشجویان در سیستم یادگیری الکترونیکی بر مبنای مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی جامعه ایرانی. مجله فناوری آموزش (فناوری و آموزش).
دولایی، پرویز، (1382). شکلدهی بدنه آموزش الکترونیکی کشور یک ضرورت ملی. ارائه شده در دومین همایش آموزش الکترونیک، تهران.
شکرخواه، یونس، (1386). تکنولوژیهای ارتباطی و جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر انوشه .
عـــظیمی، ســـید امین؛ مشتاقی، سعید، (1383). طراحی دوره درسی مبتنی بر وب با تکیه بر یک رویکرد پودمانی، ارائه در دومین همایش آموزش الکترونیک، تهران.
فتحی، مریم، (1385). بررسی الگوهای آموزش مجازی به منظور تهیه و تدوین الگویی مناسب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
کارول فالون، شارون براون، (1383). استانداردهای یادگیری الکترونیکی (ترجمه باقری، فردوس). تهران، انتشارات هوشمند.
کمالیان، امینرضا و فاضل، امیر (1387). هدف بررسی امکان اجرای پروژه یادگیری الکترونیکی و آگاهی از پیشنیازهای این نوع یادگیری در دانشگاه سیستان و بلوچستان. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات.
گوپال، کریشان، (1382). کتابخانههای دیجیتال در عصر اطلاعات الکترونیکی.تهران: نشر رنگین قلم.
یعقوبی، جعفر (1388). تحلیلعاملیعواملموثربرموفقیتیادگیریالکترونیکیازدیدگاه دانشجویانمجازی. کنفرانس بین المللی آموزش و یادگیری الکترونیکی.
Baker B. Mary, Raymond Boggs & Paul Arabasz (2003); ECAR Research Availabl at: http://198.59.61.65/ECAR/Research Publications/ResearchBulletins/1007
Cheryl, Parker D.(2004); A Descriptive Study to Identify Deterrents to Participation in Employer-provided E-learning; Unpublished Doctoral Dissertation, CapellaUniversity, Degree PhD.
Govindasamy, T.(2002); “Successful Implementation of E-learning Pedagogical Considerations”; The Internet and Higher Education Vol. 4, pp. 287-299
Ferrell, G.M (2001). The changing faces of virtual education: The common wealth of learning, Vancover, Canada.
Hei-Chia Wang(2005) Performing a course material enhancement process with a synchronous interactive online system. Computers & Education, pages 1-15
Jared .M. carman (2007) . Blended learning Design. Knowledge Met . Oct . zooz
Kharrat .M(2002). Intellingent Tutoring system. Negasht, No4.
Ma, L.,et al (2000). Will virtual education initiatives succeed? Information Technology and Management, 1, pp.209-227
Rena M. Palloff & Pratt Keith (2004); The Virtual Student: A Profile and Guide to Working with Online Learners; Available at: www.josseybass.com