بررسی اعتبار،روائی و استانداردسازی نگرش سنج معلمان مینه سوتا بر روی دبیران آموزش و پرورش شهر تهران
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان تهران- واحد رودهن
کلید واژه: دانش آموز, هنجاریابی, معلم, نگرش, آزمون مینه سوتا,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت نقش معلمان به عنوان عوامل مؤثر و کارآمد در تربیت نسل آینده، یافتن راهکارهایی که با کمک آن ها بتوان این مهم را به بهترین نحو انجام داد ضروری می نمود. پرسشنامه نگرش سنج معلمان مینه سوتا از جمله ابزار برای تحقق این هدف است.جامعه آماری این پژوهش را معلمان زن و مرد دوره دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهند.415 معلم زن و مرد مقطع دبیرستان استان تهران با هدف هنجاریابی این پرسشنامه، به روش تصادفی خوشه ای از بین مناطق 22 گانه آموزش و پرورش، به عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. تفاوت نگرش معلمان زن و مرد با در نظر گرفتن وضعیت تاهل، گروه سنی و سابقه تدریس، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله با استفاده از بسته های رایانه ای spss به این شرح است: اعتبار محاسبه شده به وسیله آلفای کرنباخ 89 ؛ برآورد شد که نشانگر بالا بودن اعتبار آزمون است. روایی محتوایی آزمون نیز با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای این آزمون روی نمونۀ فوق نشان داد که آزمون از 2 عامل اشباع شده است. این 2 عامل عبارتند از: 1- نگرش معلمان به دانش آموزان، 2- نگرش معلمان حرفۀ معلمی. با متغیر های مورد پژوهش، پس از اجرای بررسی های آماری و استفاده ار روش Manova ، تفاوت نمرات عامل های 1 و2 در سطح اطمینان 05/0 بین زنان و مردان معلم معنادار بود. ولی بین نگرش معلمان مجرد و متاهل تفاوت معناداری مشاهده نشد. سابقه تدریس معلمان و تفاوت سنی آنان نیز تأثیر معناداری بر نگرش آنان نداشت.
Concerning the significance of teachers' role as effective and efficient factors in training future generation, it seems necessary to find some procedure to fulfill this mission well. The normalized opinionire of Minnesota teachers is one of the appropriate tools for achieving this goal. The statistical population of this study is consisted of the male and female teachers of Tehran. 415 male and female teachers of TehranProvince with were selected by cluster random sampling among the 22nd Districts of Tehran Education Organization. The attitudes' difference of the male and female teachers was studied based on their marital status, age group and teaching experience. The obtained results using SPSS are as follows: the calculated validation was estimated by Cronbach's alpha 0/89 which indicated the high validity of the test. The content validity of the test was also considered by factor analysis method. The findings of implementing this test on the above-mentioned samples showed that the test has been saturated with 2 factors. These two factors are as follows: 1- the attitude of teachers towards students 2-the attitude of teachers towards teachers' profession. Based on the research variables, after conducting the statistical studies and using Manova, the difference between the scores of factor 1 and 2 in confidence level of 0/05 was significant between the male and female teachers. But there was no significant difference between the attitudes of single and married teachers. The teachers' teaching experience and their age difference did not have significant effect on their attitude.
- اوپنهایم، ا.ف. (1375). طرح پرسشنامه و سنج نگرش ها، ترجمه مرضیه کریم نیا، مشهد، آستان قدس رضوی.
- به پژوه، ا؛ کاکابرایی، ک. (1387). مقیاس نگرش معلمان رابط و عادی دانش آموزان کم شنوا به اثر بخشی برنامه های آموزشی تلفیقی، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 3، دوره 29، ص 295.
- جلالی و همکاران (1381). هنجاریابی نگرش سنج معلمان مینه سوتا در مدارس راهنمایی شهر تهران،پژوهشکده تعلیم و تربیت.
- ساکی، ر. (1372). نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در تدریس. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
- شریفی، ح. پ، شریفی،ن. (1385). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: سخن.
- شکرکن، ح. (1336). رابطه میان نگرش و رفتار، مجله علوم تربیتی و روان شناسی، اهواز: دانشگاه شهید چمران.
- شولتز،د. پ.؛ شولتز،س. ا. (1382). تاریخ روان شناسی نوین، ترجمه علی اکبر سیف و همکاران. تهران: دوران.
- کریمی، ح. ر. (1377). بررسی نگرش معلمان دوره راهنمایی تحصیلی نسبت به دوره های آموزشی ضمن خدمت استان مرکزی، شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش.
- کریمی، ی. (1376). روان شناسی اجتماعی، تهران: دانشگاه پیام نور.
- کریمی، ی. (1379). نگرش و تغییر نگرش، تهران: نشر ویرایش.
- کوهن، آ. (1378). تغییر نگرش و تأثیر اجتماعی، ترجمه علیرضا کلدی، تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
- کی ریاکو، ک. (1384). مهار استرس در معلمان، ترجمه، وحدتی احمدی زاده، منصوئه. تهران: رشد.
- گرانفیت، د. (1375). روابط انسانی در مدیریت آموزشی، ترجمه: خداداد بخشی، تهران: انتشارات مارلیک.
- معیری، م. ط. (1371). مسائل آموزش و پرورش، تهران: امیر کبیر.
- هالاهان، د. پ. و جیمز، ا. ک. (1385). کودکان استثنایی (زمینه تعلیم و تربیت ویژه)، ترجمه فرهاد ماهر. تهران: رشد.
- هومن، ح. ع. (1386). شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران: سمت.
- هوی، و. ک. و سیکل، س. ج. (1377). مدیریت آموزشی، جلد دوم، ترجمه: میر محمد، سید عباس زاده. انتشارات انزلی.
- Arts & Humanities in Higher Education: An International Journal of Theory, Research and Practice, v8 n 1 p8-25 2009.
- Bhushan, V. (1985), Relation of Teacher Attitude to the Environment of His/Her class. Eric No. ED260118.
- Childolue, M. F. (1996), the Relationship between Teacher Characteristics, Learning. Environment and Student-Achievement and Attitude.
- Curtis, W. M. J; Bennett, C. T. (1981). Relationship between Preservice Teacher Attitude and Classroom Discipline: A Program, Model and Case Presentation.
- Dwyer, E. E. (1993), Measuring Teacher Attitude toward Low Achievers in Mathematics.
- Gordon, J. S. (1981), a Comparison of the Attitude of Elementary, Middle and High School Teachers. Erio No. ED214238.
- International Journal of Educational Develoment, v29 n5 p474-486 Sep 2009. Journal of Education for Business, v84 n3 p183-188 Jan-Feb 2009.
- Mullholland, L, A: Berliner, D. (1992), Teacher Experience and the Estimation of Student- Achievement.
- Poninski, D. (1963), the Relation between Teachers-Attitude and Personality. ERIC No. EJI123321. Social Psychology of Education: An InternationalJournal, v12 n3 p327-344 Sep 2009.
- Putnam, H. in `The primacy of practice`. (1990), Theory in education acquires scientific character if it can establish self-correction processes and value itself at the light of its own practices.
- Walberg, H. J. (1967), Theacher Personality and Classriim Climate. ERIC No ED14471.
- Yee, A. H. (1996), Factors Involved in Determining the Relationship between Teachers and Pupils Attitudes. ERIC No. ED 22336.