بررسی ارتباط نیازهای اساسی روانشناختی با هوش اجتماعی دختران و پسران دانشجو
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیسیدداود حسینینسب 1 , غلامرضا گلمحمدنژاد 2 , المیرا اکبریحقیقت 3
1 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، تبریز، ایران.
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، تبریز، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه: دانشجویان, جنسیت, نیازهای اساسی روانشناختی, هوش اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه تعیین ارتباط متغیرهای نظریه خود مختاری (نیاز خودمختاری، شایستگی و وابستگی) با هوش اجتماعی در دانشجویان می باشد. مطالعه حاضر یک بررسی پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد زنجان تعداد 386 نفر با دامنه سنی 39-18 و با میانگین سنی (11/3) 96/21 با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های مقیاس رضایتمندی از نیازهای اساسی روانشناختی و مقیاس هوش اجتماعی را تکمیل نمودند و از روش همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه استفاده شد. نتایج نشان داد که افزایش رضایتمندی از نیاز خودمختاری و شایستگی به طور مثبت با هوش اجتماعی رابطه دارد در حالی که رضایتمندی از نیاز وابستگی با هوش اجتماعی رابطه منفی داشت. همچنین نتایج حاصل از بررسی فرضیه ارتباط جنسیت با هوش اجتماعی هیچ ارتباطی را بین این دو متغیر نشان نداد. رضایتمندی از نیازهای اساسی روانشناختی می تواند در تقویت هوش اجتماعی موثر باشد ولی بررسی ارتباط بین این دو متغیر هنوز در آغاز راه خود است.
The aim of the present study was to determine the relationship between the variables of autonomy theory (autonomy need, merit and dependency) with the students´ social intelligence. The statistical population included 386 Zanjan Islamic Azad University students with age range from 18 to 39. The sampling method was stratified sampling. To gather the data two kinds of questionnaires namely. Psychological need satisfaction scale and the social intelligence scale were used. The descriptive and inferential statistics (Pearson's correlation) were used to test the hypotheses. The results showed that there was a positive signification difference between the autonomy and merit need satisfaction with social intelligence, while there was a negative significant difference between the dependency need satisfactions with social intelligence. The results also showed that there wasn’t any relationship between gender and social intelligence. The satisfaction of the essential psychological needs can be effective on increasing social intelligence but it is still in its primary stages.