اثر ایمنسازی روانی – اجتماعی بر اساس آموزههای مثنوی معنوی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان مهاباد
محورهای موضوعی : روانشناسی تربیتیمنصور حاجی 1 , سیدداود حسینینسب 2 , شعله لیوارجانی 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, ایمنسازی روانی – اجتماعی, آموزههای مثنوی معنوی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله تعیین تأثیر آموزش ایمنسازی روانی – اجتماعی بر اساس آموزه های مثنوی معنوی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان مهاباد است. پژوهش حاضر از روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرستان مهاباد بوده است. از بین دانشآموزان تعداد 30 نفر دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان انتخاب شده دو گروه آزمایش و کنترل به میزان مساوی انتخاب شدند. موضوعات مورد آموزش (بسته آموزش 6 مهارت خودآگاهی هیجانی، جرأت ورزی، مشارکت، مسئولیتپذیری، احترام به خود و روابط اجتماعی) است که در قالب 12 جلسه از طریق سامانه شاد آموزش مجازی بهصورت زنده و ارسال فایلها برای دانشآموزان گروه آزمایش صورت گرفت. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات موردنظر از مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و همکاران استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های تحقیق براساس نتایج بدست آمده از بررسی فرضیات از آزمون شاپیرو-ویلک و تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که نمرات میانگین تعدیلشده میزان بهزیستی روانشناختی پس از اجرای آموزش ایمنسازی روانی اجتماعی بر اساس آموزههای مثنوی معنوی در افراد گروه مداخله بالاتر از میزان بهزیستی روانشناختی در افراد گروه کنترل میباشد. بهعبارتیدیگر، آموزش ایمنسازی روانی اجتماعی بر اساس آموزههای مثنوی معنوی برافزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تأثیر داشته است. با در نظر گرفتن مجذور اِتا، میتوان گفت که حدود 64 درصد این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله یا آموزش ایمنسازی روانی اجتماعی بر اساس آموزههای مثنوی معنوی بوده است.
The main purpose of this article is to specify the effect of psycho-social immunization training on the psychological well-being of secondary school students in Mahabad city based on the Masnavi e Manavi's principals. The current research is done with a semi-experimental research method and a pre-test-post-test scheme in cooperation with a control group. The statistical population have been all students of secondary schools of Mahabad city. Among the students, 30 students were chosen by prepared sampling method.From this chosen number of students, two groups of experimental and control in equal numbers were separated by random sampling method.The topics to be instructed are (training package of 6 skills :emotional self-awareness, bravery, participation, accountability, self-respect and social relations), which were conducted by 12 live sessions through the Shad virtual education system and sending files to the experimental group'students.In this paper , the psychological well-being scale of Rief and colleagues PWB has been used to collect the demanded information.Shapiro-Wilk test and univariate covariance analysis were used to test the research hypotheses based on the obtained results from the hypothesis testing. The results have shown that the adjusted average scores of psychological well-being in the intervention group are higher than the psychological well-being in the control group after the implementation of psychosocial immunization training based on the the Masnavi e Manavi's teachings.In other words, the psychosocial immunization training based on the teachings of the Masnavi e Manavi had an effect on increasing the psychological well-being of students.By Considering the square of eta, it could be said that about 64% of these alternations are result of the effect of the intervention or psychosocial immunization training based on the teachings of Masnawi e Manavi.
اسدزاده، نیما. مکوندی، بهنام. عسکری، پرویز. پاشا، رضا و نادری، فرح. (1398). اثربخشی واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی، بهزیستی روانشناختی و خود انتقادی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله دستاوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، دانشگاه شهید چمران اهواز، 4(26)، 178- 159
ایمانی، مهدی. کریمی، جواد. بهبهانی، مهدیه و امیدی، عبداله. (1396). بررسی نقش ذهن آگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی-پژوهشی فیض، 21(2)، 178-171
بیانی، علی اصغر. گودرزی، حسنیه و کوچکی، عاشورمحمد. (1387). رابطه ابعاد بهزیستی روانشناختی و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی. 10(35-36)، 164-153.
بهزادپور، سمانه. مطهری، زهرا سادات. وکیلی، مریم و سهرابی، فرامرز. (1394). تأثیر آموزش تابآوری بر افزایش بهزیستی روانشناختی زنان نابارور. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام.23(5).
پاینده، حسین (1382). گفتمان نقد، مقالاتی در نقد ادبی، تهران: روز نگار
جوهری فرد، رضا و داووی، رها. (1388). اصلاح سبک زندگی: رویکردی نوین به سلامت. ماهنامه اطلاعات علمی. 23(8).
چمنی قلندری، رسول. دکانهای فرد، فریده و رضایی، روناک. (1398). اثربخشی آموزش معنا درمانی بر تابآوری و بهزیستی روانشناختی زنان دارای تجربه سوگ. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 6(4)، 36-26
حسین، نادری پور. (1396). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
حسینی نیا، نرگس و حاتمی، حمیدرضا. (1398). پیش بینی کیفیت زندگی بر مبنای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری در بازنشستگان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 20(1)، 91-81
حیدری، اعظم (1393). رابطه هوش معنوی با شادکامی به واسطهگری بهزیستی روانشناختی. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی
حبیب زاده، عباس. (1393). بررسی وضعیت سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستان شهرستان قم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(3)، 117-108
خانجانی، مهدی. شهیدی، شهریار. فتحآبادی، جلیل. مظاهری، محمدعلی و شکری، امید. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 8(32)، 36- 27
خدایاری فرد، محمد. غباری بناب، باقر، اکبری زردخانه، سعید. (1393). مقیاس مثبت نگری ایرانیان. ساخت و استاندارسازی، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 5(4)، 72-99
خلیلی صدرآباد، افسر.دلاور، علی و خوشنویسان، زهرا.(1395). تدوین برنامه آموزشی ایمن سازی تربیتی-اجتماعی با رویکرد آموزه های اسلامی و ارزشیابی آن در مقایسه با ایمن سازی روانی بر سبک زندگی، تاب آوری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان. رساله دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام.
دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. انتشارات ویرایش
دلاور، علی. کوشکی، شیرین. جلالی فراهانی، مرجان. (1392). رابطه مؤلفههای بهزیستی روانشناختی با سلامت عمومی در بین دانشآموزان دبیرستانی. تحقیقات روانشناختی، 5(19)، 115-126.
درخشان، محسن (1391). اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی زوجین در آستانه طلاق دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دوستی، مرضیه. پورمحمدرضایتجریشی، معصومه و غباری بناب، باقر. (1393). اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونیسازی شده. روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی. 11(41)، 43-54و
دهقان، علی و صدیقی لیقوان، جواد. (1391). شادی گرایی و جنبههای تعلیمی آن در غزلیات شمس. نشریه علمی- پژوهشی ادبیات تعلیمی.4(14)، 183-212.
رحمتی، رباب. محمدخانی، شهرام و محسن پور، محمدرضا. (1394). اثربخشی آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی بر نگرش شناختی و عاطفی نوجوانان به مصرف مواد مخدر. فصلنامه روانشناسی نظامی. 6(23)، 26-17.
رستمی نسب، عباسعلی. علوی، سید حمیدرضا و کریمی، منیره (1396). بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و جهتگیری مذهبی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2(4)، 47-66.
سبزی، ندا و فولاد چنگ، محبوبه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهر شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 19(4)، 123- 114.
سدیدی، محسن و یمینی، محمد. (1397). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس راهبردهای مقابلهای و ناگویی هیجانی. فصلنامه علمی مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزاهراء، 14(2) 125-141.
سربی، محمدحسین؛ بقائی پور، لیلا؛ نصیری زاده، محمد جمال و کهدوئی، سمیه. (1396). تدوین مدل خوشبینی دانشآموزان بر اساس باورهای فراشناخت و ادراک شایستگی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(27): 137-160.
سرمدی، مجید، کوپا، فاطمه، محمدزاده، علی و غنیزادهحاجیخواجه، ابوالفضل (1393). واکاوی همخوانیهای دفتر اول مثنوی معنوی با نظریههای روانشناسی مکاتب غرب (انسان گرایی، رفتارگرایی، روان کاوی و شناخت گرایی)، رساله دکتری دانشگاه پیام نور.
سعیدی، هیوا و درتاج، فریبرز. (1395). مقایسه تابآوری، احساس تنهایی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مدارس شبانهروزی و عادی مقطع دوم متوسطه شهرستان بانه. فصلنامه خانواده و پژوهش، 13(1)، 39-58.
سفیدی، فاطمه و فرزاد، والیاله. (1391). رواسازی آزمون بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علوم پزشکی قزوین،16(1)، 71- 65.
سلمانی، ستاره. (1391). بررسی و تحلیل محتوای مثنوی مولوی بر اساس مقولههای مطرح در روانشناسی اجتماعی و دلالتهای تربیتی آن. پایاننامه کارشناسیارشد در رشته تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش. دانشگاه شیراز.
سلیمان نژاد، اکبر. همدمی، پریسا و سودی، حورا. (1390). بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با سلامت روانی در پزشکان ارومیه. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10(2)، 226-236.
سلیگمن، مارتین. شادمانی درونی (اصیل). (ترجمه مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری،1388)، تهران: نشر دانژه
سوری، حسین. حجازی، الهه و سورینژاد، محسن. (1393). رابطه تابآوری و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای خوشبینی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(1)، 5-15.
شجاعی، احمد؛ اسکندر پور، بهروز. (1395). اثربخشی معنا درمانی گروهی فرانکل بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی دانشآموزان بیسرپرست و بد سرپرست. مجله روانشناسی مدرسه، 5(2)، 91- 71.
شکری، امید. کدیور، پروین. فرزاد، ولی الله. دانشور پور، زهره. دستجردی، زهره و پاییزی، مریم. (1387). بررسی ساختار عاملی نسخههای فارسی سه، نه و چهارده سؤالی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، 14(2)، 161-152.
شیوندی، کامران. نعیمی، ابراهیم و فرشاد، محمدرضا. (1395). ارائه مدل ساختاری خود-دلسوزی و بهزیستی روانشناختی با میانجی عزتنفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6(24)، 133-115.
صدقی، پروین و چراغی، اباذر. (1397). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری زنان سرپرست خانوار. خانواده پژوهی، 14(4)، 549-562.
عشورنژاد، فاطمه. کدیور، پروین و حجازی، الهه. (1396). رابطه عاملیت، برنامهریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی روانشناختی. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش: تحلیل چند سطحی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12(47)، 106-79
عسکری، پرویز. احتشام زاده، پروین و پیرزمان، سهیلا. (1389) رابطه سازگاری معنوی و آندوژنی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان. مجله یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی)، 4(11)، 33- 23.
علیجان زاده تنکابنی، مهدی و باقری، مسعود. (1398). افزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر پایه نهم دبیرستانهای شهر کرمان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 6(1)، صص 86-75.
عماد پور، لیلا و لواسانی، غلامعلی. (1395). رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده با بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان. مجله روانشناسی 77، 20(1)، 85-75
غلامرضایی، زهره. پورشافعی، هادی و دستجردی، رضا. (1388). مقایسه بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 6(4-1)، 47-42
فرخی، آمنه (1385). نگاهی به تاریخچه شعر درمانی (شعر درمانی هنر معناگرا). مجله درمان گر. 3(11)
قبادی، حسینعلی و گرجی، مصطفی (1387). پیامهای جهانی مولوی برای انسان امروز. نشریه مطالعات عرفانی، 1(7)، 101-124.
قدم پور، عزت اله. منصوری، لیلا. خلیلی گشنیگانی. امرایی، فروزان. (1397). تأثیر آموزش خود دلگرم سازی شوناکر بر احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی دانشگاه علامه طباطبایی. 9(3)، 147- 130.
کاکاوند قلعهنویی، فاطمه. (1393). جایگاه آموزههای مثنوی معنوی در کاهش و ترمیم آسیبهای اجتماعی دنیای معاصر. رساله دکتری تخصصی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کریمی، کامبیز. کاوسیان، جواد. کرامتی، هادی. عرب زاده، مهدی و رمضانی، ولیالله. (1395). الگوی ساختاری کمالگرایی، انگیزش تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان دبیرستان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 10(4): 327-311.
گارلند، جوزف. (1341). تاریخ پزشکی. ترجمه علیاکبر مجتهدی، چاپ اول، تبریز چاپخانه شفق
مرادی، مرتضی و اعظم چراغی. (1394). رابطه حمایتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی و افسردگی؛ نقش واسطهای حرمت خود و نیازهای اساسی روانشناختی. روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 11(42)، 279-312..
ملکزاده، لیدا. حیدری، محمود. پاکدامن، شهلا. طهماسیان، کارینه. (1393). رابطه تعاملی ابعاد فرزند پروری ادراکشده و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در نوجوانان. خانواده پژوهی. 10(1)، 113-126.
مرحمتی، زهرا و فولاد چنگ، محبوبه. (1396). اثربخشی مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روانشناختی یادگیرندگان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(2)، 91- 112
مطهری، مرتضی(1367). انسان کامل. تهران: انتشارات صدرا
میکائیلی منبع، فرزانه. (1389). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. 5(18)، 143-165.
نادریپور، حسین (1396). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
نعیمی، ابراهیم. شفیعآبادی، عبداله و داوود آبادی، فاطمه. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تأکید بر آموزههای دینی بر تابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 7(28)، 1-31.
هاشمی نصرتآبادی، تورج. باباپور خیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1390). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی، فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(4)، 144- 123.
Akwei, M. (2015). Dysfunctional family, social support and psychological well-being of adolescents in Greater Accra. A thesis Submitted to the Faculty of Methodist University Colledge Ghana.
Alijanzadeh, T., Mehdi., & Bagheri, M. (2018). Increasing the psychological well-being of 9th grade male high school students in Kerman. Journal of Psychology and Cognitive Psychiatry. Sixth year, number 1. pp. 86-75 [In Persian].
Asadzadeh, N., Makundi, B., Askari, P., Pasha, R., & Naderi, F. (2018). The effectivness of reality therapy on social adjustment, psychological well-being and self criticism of pepople with generalized anxiety disorder. Journal of Psychological Achievements (educational Sciences and Psychology), Shahid Chamran University of Ahvaz, 4(26): 59-178 [In Persian]
Ashornjad, F., Kadivar, P., & Hijazi, E. (2016). The relationship between agency, planning and school culture with psychological well-being. Academic progress of normal and gifted students: a multilevel analysis, Modern Psychological Research Quarterly, 12(47): 106-79 [In Persian].
Askari, P., Ehtshamzadeh, P., & Pirzaman, S. (2010). The relationship between spiritual adaptation and endogeny with students' psychological well-being. Journal of New Findings in Psychology (Social Psychology), 4(11): 23-33 [In Persian].
Ates, B. (2016). Perceived Social Support and Assertiveness as a Predictor of Candidates Psychological Counselors Psychological Well-Being. International education Studies; Vol. 9,28-39.
Bayani, A., Guderzi, H., & Kochki, A. M. (2008). Relationship between dimensions of psychological well-being and general health of students of Islamic Azad University, Azadshahr branch. Journal of knowledge and research in psychology. 10(35-36): 153-164 [In Persian].
Behzadpur, S., Motahari, Z., Vakili, M., & Sohrabi, F. (2014). The effect of resilience training on increasing the psychological well-being of intertile women. Scientific Journal of Elam University of Medical Sciences. 23(5). [In Persian]
Chamani Qalandari, R., Ferd's shops, F., & Rezaei, R. (2018). The effectiveness of meaning therapy training on resilience and psychological well-being of women with bereavement experience. Journal of Psychology and Cognitive Psychiatry. Sixth year, number 4, pp: 26-36 [In Persian].
Coward, D. D., & Reed, P. G. (1996). Self- transcendence: a resource for hraling at the end of life. Issuse in Mental Health Nursing, 17(3): 275-288.
Chow, H. P. H. (2007). Psychological well-being and scholastic achievment among university students in a Canadian Prairie City. Social Psychological Education, 10(4), 483-493th and well-being among young people. Health behavior in school aged children (HBSC) study. World Health Organization: Regional Office for Europe.
Currie, C., Zanotti, C., & Morgan, A. (2012). Social determinants of health and well-being among young people: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey
Deer, F., & Falkenberg, T. (Eds). (2017). Indigenous perspective on education for wellbeing in canada. Winnipeg: Education for sustainable Well-Being press.
Delavar, A. (2016). Research method in psychology and educational sciences. Edition edition. [In Persian].
Delaware, Kushki, S., & Jalali Farahani, M. (2012). The relationship between psychological well-being components and general health among high school students. Psychological Research, 5(19): 115-126 [In Persian].
Dehghan, A. Sediqi Liqvan, J. (2011). Happiness and its didactic aspects in Shams's poetry. Scientific-research journal of educational literature. 4(14): 183-212 [In Persian].
Derakhshan, M. (2012). The effectiveness of teaching the components of spiritual intelligence on increasing the psychological well-being and life satisfaction of couples on the verge of divorce. Shiraz University of Medical Sciences, Master's thesis in the field of counseling, Islamic Azad University, Maroodasht branch [In Persian].
Diener, E. (2000). The science of happiness and a personal for a national index. American psychologist Associatioon, 55(1): -34-43.
Diener, E., Sandvik, E., & Pavot, W. (1991). Happiness in the frequency, not the intensity, of positive versus negative affect. In F. Stract, M. Argyle, & N. Schwarz (Eds.), Subjectuve Well-being: An interdiscilinary perspective. Oxford: Pergamon
Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Journal of clinical psychology. 61(820): 27-56.
Direndonck, D. (2005). The construct validity of Ryff scales of psychological well-being and its extension with spiritual well-being. Personality and individual Differences, 36(3): 629- 643.
Dousti, M. Pourmohammadrezai Tajrishi, M., & Gobari Bonab, B. (2013). The effectiveness of resilience training on the psychological well-being of street girls with externalizing disorders. Evolutionary Psychology: Iranian Psychologists 11(41): 43-54 [In Persian].
Eid, M. Larsen, R. (2006). The science of subjective well-being. The Guilford press, New York London
Emadpour, L., & Lavasani, G. (2015). The relationship between perceived social support and psychological well-being in students. Journal of Psychology 77, 20(1): 75-85 [In Persian].
Farrokhi, A. (2006). A look at the history of poetry therapy (meaningful art poetry therapy). therapeutic journal. Consecutive numbers. 3(11) [In Persian].
Fava, GA., & Ruini, C. (2014). Increasing psychological well-bing in clinical and educational setting. Interventions and Cultural Contexts. Corss-Cultural Advancements in Positive Psychology.8
FergusonT S, J., & Goodwin, A. D. (2010). Optimism and well-being in older adults: the mediating role of social support and perceived control. The international Journal of Ading and Human Development, 71(1): 43-68.
Johari Fard, R. Davoy, R. (2008). Lifstyle modification: a new approach to health. Scientific information monthly. 23(8) [In Persian].
Habibzadeh, A. (2013). Investigating the mental health status of female high school students in Qom city. Knowledge and Research in Applied Psychology, 15(3): 117-108 [In Persian].
Hashemi Nusratabadi, T., Babapour Khairuddin, J., & Bahadri Khosrowshahi, J. (2011). The role of psychological capital in psychological well-being according to the moderating effects of social capital. Social Psychology Research Quarterly, 4(1): 123-144[In Persian].
Heydari, A (2014). The relationship between spiritual intelligence and happiness through the mediation of psychological well-being. Master thesis of Islamic Azad University [In Persian].
Hossein, N. (2016). Explanation of psychological well-being based on mindfulness, need for cognition and psychological capital in students of Bo Ali Sina University, Hamadan. Dissertation to receive a master's degree in educational psychology. Boali Sina University, Hamedan [In Persian].
Hosininia, N., & Hatami, H. (2018). Prediction of quality of life based on psychological well-being and resilience in retirees. Knowledge and research in applied psychology. 20(1): 91-81 [In Persian].
Imani, M., Karimi, J., Behbahani, M., & Omidi, A. (2016). Examining the role of mindfulness, psychological flexibility and cihernet self-knowledge on studens psychological well-being. Faiz Scientific-Research Bimonthly, 21(2), 171-178
Garland, J. (1962). Medical history. Translated by Ali Akbar Mojtahedi, first edition, Shafaq Printing House, Tabriz [In Persian].
Ghadampour, E., Mansouri, L., & Khalili Goshnigani Emrai, F. (2017). The effect of Shunaker's self-encouragement training on feelings of loneliness and psychological well-being. Allameh Tabatabai University Counseling and Psychotherapy Culture Quarterly. 9(35): 147-130 [In Persian].
Ghanizadeh Haji Khajeh, A. (2013). Analyzing the correspondences of the first book of the Masnavi e Manavi with the psychological theories of the Western schools
Gholamrezaei, Z. Pourshafi, H. Dastjerdi, R. (2009). Comparison of psychological well-being of gifted and normal students. Birjand University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery Quarterly, 6(4-1): 47-42 [In Pdersian].
Goosen, T., & Clark, D. (2009). The mediating effect of coping strategies in the relationship between automatic negative thoughts and randomized trial of the efficacy of augmentation with cognitive control training. Journal of Affective Disorder, 210, 265-8
Kakavand Ghalenoi, F. (2013). The position of the teachings of Masnavi Manavi in reducing and repairing the social damages of the contemporary world. Specialized doctoral thesis. Islamic Azad University Tehran Branch. Faculty of Literature and Humanities [In Persian].
Karimi, C., Kausian, J., Karamati, H., Arabzadeh, M., & Ramadani, W. (2015). Structural model of perfectionism, academic motivation and psychological well-being in high school students. Applied Psychology Quarterly, 10(4): 311-327 [In Persian].
Khalili Sadrabad, A., Delavar, A., & Calligraphers, Z. (2015). Development of educational-social immunization training program with the approach of Islamic teachings and its evaluation in comparison with psychological immunization on students' lifestyle, resilience and high-risk behaviors. Doctoral thesis in educational psychology of Imam Reza International University [In Persian].
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2013). Factorial structure and psychometric properties of the short form (18 questions) of RIFF psychological well-being scale in male and female students. Thought and Behavior Quarterly in Clinical Psychology, 8(32): 27-36 [In Persian].
Karrman, A., & Vigernotes, A. G. (2012). Attachment and well-being: the mediating role emotion regulation and resilence. Personality and individual deffrences.53.
Karademas, E. (2007). Positive and negative sapects of well-being: Common and specific predictors. Personality and individual Differences, 43, 277-287
Kapikiran, N. A. (2011). Focous on positi and negative information as the mediator of the relationship between empthy tendency guilty and psychological well-being in university students. Educational Sciences: Theory & Practice- 11(3): 1141-1147.
Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of persinality and Social psychology, American Psychologgical Assocoation. 82(6): 1007- 1022
Khodiari Fard, M., Ghobari Bonab, B., & Akbari Zardkhane, S. (2013). Iranian positivity scale. Construction and standardization, Quarterly Journal of Applied Psychological Research. 5(4): 72-99 [In Persian].
Lamba, N., Jadva V., Kadam, K., & Golombok, S. (2018). The psychological well-being and pernatal bonding of gestational surrogates. Human Reproduction 23;33(4): 646-53
Lefcourt, H. (2002). Humor. In C.R. Snyder & S.J. Lopez (Eds.). Handbook of positive psychology: (pp. 619-631). New York: Qxford Unversity press.
Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive Psychology in practice. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc
Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21(1): 41-67
Malekzadeh, L., Heydari, M., Pakdaman, S., & Tahmasian, K. (2013). Interactive relationship between perceived parenting dimensions and self-efficacy with psychological well-being in adolescents. Family research, 10(1): 113-126 [In Persian].
Malkoc, A., & Yalcin, I. (2015). Relationships among Resilience< social support, Coping< and Psychological Well-being among university Students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 5(43).
Marhamati, Z., & Foulad Cheng, b. (2016). The effectiveness of life skills with an Islamic approach on the psychological well-being of learners. Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education, 2(2): 91-112 [In Persian].
Mikaili Muni, F. (2010). Examining the factor structure of RIF psychological well-being scale among Urmia University students. Scientific-Research Quarterly Journal of Tabriz University Psychology. 5(18): 143-165 [In Persian].
Motahari, M. (1988). Perfect human. Tehran: Sadra Publications [In Persian].
Moradi, M., & Cheraghi, A. (2014). The relationship between social support and psychological well-being and depression; The mediating role of self-esteem and basic psychological needs. Evolutionary psychology: Iranian psychologists, 11(42): 279-312 [In Persian].
Naderipour, H. (2016). Explanation of psychological well-being based on mindfulness, need for cognition and psychological capital in students of Bo Ali Sina University, Hamadan. Dissertation to receive a master's degree in educational psychology. Boali Sina University, Hamedan [In Persian].
Naimi, I., Shafiabadi, A., & Davoud Abadi, F. (2015). The effectiveness of teaching positive thinking skills with emphasis on religious teachings on resilience and career aspirations of students. Cultural Counseling and Psychotherapy Quarterly, 7(28): 1-31 [In Persian].
Nickerson, A., & Nagle, R, J. (2005). Parent and peer attachment in latr childhood and early adolescence. Journal of early Adolescence, 25, 228-249
Payandeh, H. (2003). Discourse of criticism, articles in literary criticism. BI Tehran: Rozenegar. [In Persian]
Pidgeon, A., & Keye, M. (2014). Releationship between Resilence, Mindfulness, and psychological well-being in university Student. International Journal of Liberal Arts and social Sciennce 2(5).
Perez-Ggarin D, Molero F, Bos AE. (2015). Internalized mental illness stigma and subjective well-being: The mediating role of psychological well-being. Psychiatry Res. 225(3): 325-31
Polar, M., & Brett, B. (2008). The school eniverment and adolescent well-being: beyond academics. National Adolescent Health Information Center (NAHIC), 3(2): 1-11
Qobadi, H. A. & Gerji, M. (2007). Molavi's global messages for today's people. Journal of mystical studies, 1(7): 101-124 [In Persian].
Rahmati, R., Mohammadkhani, S., & Mohsenpour, M. (2014). The effectiveness of psychosocial empowerment training on the cognitive and emotional attitude of adolescents towards drug use. Military Psychology Quarterly. 6(23): 17-26 [In Persian].
Rostami Nesab, A. A., Alavi, H., & Karimi, M. (2016). Investigating the effectiveness of teaching happiness with an Islamic approach on the psychological well-being and religious orientation of second year high school students in Kerman. Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education. 2(4): 47-66 [In Persian].
Robinson, M. D., Solberg, E. C., Vargas, P., & etal. (2013). Trait as Default: Extraversion, subjective well-being, and the distinction between neutral and positive events. Journal of personality and social psychology, 85(3): 517-527.
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (2002). The structure of psychological well-being revisited. Journalof personality and Social psychology, 69, 714-727
Ryff, C. D., & Singer. B. (1998). The contours of positive human health. P Eniola, M.S., Ajobiewe, A. I. (2013). Effects of emotional intelligence and locus of control training on the psychological well-being of adolescents with visual impairments in nigeria. The Journal of the International Association of Special Education. 14(1):87-94
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social psychology, 69(4): 719
Ryff. C. D., & Singer B. (1996). Psychologucal well-being: Meaning, measurement, and implication for psychotherapy research. Psychother Psychosom. 65: 14-23
Ryff, C. D. (1995). Psychological Well-Being in adult Life. Psychological Science, Vol.4.
Ryff, C. D., & Singer, B., (2004). The Contours of Positive Human Health, Psychological Inquiry, 9:1-28
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6): 1069-1081
Ryff, C.D., Singer, B. H., & Dienberg Love, G. (2004). Positive health: Connecting well-being with biology. Philosophical of the Royal Society of London, 359(1449): 1383-1394
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social science Research, 35(4): 1103-1119.
Ryff, C. D., & Singer, B. (2008). The integrative Science of Human Resilience. Interdisciplinary Research: Case Studies from Health and Social Science, 198
Sabzi, N., & Foulad Cheng, M. (2017). The effectiveness of teaching communication skills on the perception of competence and happiness of male students of the sixth grade of elementary school in Shiraz. Knowledge and research in applied psychology, 19(4): 14-123 [In Persian].
Saidi, H., & Dartaj, F. (2015). Comparison of resilience, feeling of loneliness and academic self-efficacy in students of boarding and regular schools of the second level of high school in Baneh city. Family and Research Quarterly, 13(1): 39-58 [In Persian].
Salmani, S. (2011). Reviewing and analyzing the content of Molavi's Masnavi based on the categories discussed in social psychology and its educational implications. Master's thesis in the field of history and philosophy of education. Shiraz university [In Persian].
Sedghi, P., & Cheraghi, A. (2017). Investigating the effectiveness of mindfulness training on the psychological well-being and resilience of women heads of households. Family Research, 14(4): 549-562 [In Persian].
Sefidi, F., & Farzad, V. (2011). Validation of RIF psychological well-being test in students of Qazvin University of Medical Sciences. Qazvin Journal of Medical Sciences, 16(1): 65-71[In Persian].
Seligman, M. (2008) Inner happiness (genuine). (Translated by Mustafa Tabrizi, Ramin Karimi and Ali Niloufri, Tehran: Danje Publishing House [In Persian].
Seligman, M. (2010). Flourish Positive Psychology and Positive Interventions. Tanner Lectures human values. Delivered University of Michigan.
Sadidi, M. Yamini, M. (2017). Prediction of psychological well-being based on coping strategies and emotional dyslexia. Psychological Studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, 14(2): 125-141 [In Persian].
Shivandi, K., Naimi, I., & Farshad, M. (2015). Presenting a structural model of self-compassion and psychological well-being with the mediation of self-esteem and body image in female students of Shiraz University. Clinical Psychology Quarterly, 6(24): 115-133 [In Persian].
Shokri, O., Kadivar, P., Farzad, W., Daneshvarpour, Z., Dastjerdi, V., & Paiezi, M. (2008). Examining the factorial structure of Persian versions of three, nine and fourteen questions of RIF psychological well-being scales in students. Iranian Journal of Psychiatry and Psychology, 2(14): 152-161 [In Persian].
Shujaei, A., & Iskanderpour, B. (2015). The effectiveness of Frankel's group meaning therapy on the psychological well-being and happiness of unsupervised and poorly supervised students. Journal of School Psychology, 5(2): 71-91 [In Persain].
Soleiman Nejad, A., Hamdami, P., & Sudi, H. (2011). Investigating the relationship between coping styles and job burnout with mental health in Urmia doctors. Urmia Nursing and Midwifery Bimonthly Journal, 10(2): 226-236 [In Persian].
Sorbi, M. H., Baghaipour, L., Nasirizadeh, M. J., & Kahdoi, S. (2016). Development of students' optimism model based on metacognitive beliefs and competence perception. Educational Psychology Quarterly, 14(27): 137-160 [In Persian].
Suri, H., Hijazi, G., & Sourinejad, M. (2013). The relationship between resilience and psychological well-being: the mediating role of optimism [In Persian]
Tatlilioglu, K. (2014). A research of relation between undergraduates recognising parent attitudes with psychological well-being. Procedia-social and Behavioral science, 143, 463-470
Turashvili, T., Turashvili, M. (2015). Structural equation model of psychological well-being, a Georgian exploration. Social and Behavioral Sciences, 21(8): 4-9.
Vazquez, C., Hervas, G., Rahona, J. J., & Gomez, D. (2009). Psychological well-being and health. Contributions of positive psychology. Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 15- 27
Wang, J. L., Zhang, D. J., & Zimmerman, M. A. (2015). Resilience theory and its implications for Chinese adolescents. Psychological Reports. 117(2): 354-75.
Wilkinson, R. B. (2004). The role of parental and peer attachment in the psychological health and self-esteem of adolescent. Journal of Youth and adolecence, 33, 479-493.
_||_اسدزاده، نیما. مکوندی، بهنام. عسکری، پرویز. پاشا، رضا و نادری، فرح. (1398). اثربخشی واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی، بهزیستی روانشناختی و خود انتقادی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله دستاوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی)، دانشگاه شهید چمران اهواز، 4(26)، 178- 159
ایمانی، مهدی. کریمی، جواد. بهبهانی، مهدیه و امیدی، عبداله. (1396). بررسی نقش ذهن آگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و خودشناسی انسجامی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان. دوماهنامه علمی-پژوهشی فیض، 21(2)، 178-171
بیانی، علی اصغر. گودرزی، حسنیه و کوچکی، عاشورمحمد. (1387). رابطه ابعاد بهزیستی روانشناختی و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی. 10(35-36)، 164-153.
بهزادپور، سمانه. مطهری، زهرا سادات. وکیلی، مریم و سهرابی، فرامرز. (1394). تأثیر آموزش تابآوری بر افزایش بهزیستی روانشناختی زنان نابارور. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام.23(5).
پاینده، حسین (1382). گفتمان نقد، مقالاتی در نقد ادبی، تهران: روز نگار
جوهری فرد، رضا و داووی، رها. (1388). اصلاح سبک زندگی: رویکردی نوین به سلامت. ماهنامه اطلاعات علمی. 23(8).
چمنی قلندری، رسول. دکانهای فرد، فریده و رضایی، روناک. (1398). اثربخشی آموزش معنا درمانی بر تابآوری و بهزیستی روانشناختی زنان دارای تجربه سوگ. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 6(4)، 36-26
حسین، نادری پور. (1396). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
حسینی نیا، نرگس و حاتمی، حمیدرضا. (1398). پیش بینی کیفیت زندگی بر مبنای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری در بازنشستگان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 20(1)، 91-81
حیدری، اعظم (1393). رابطه هوش معنوی با شادکامی به واسطهگری بهزیستی روانشناختی. پایاننامه کارشناسیارشد دانشگاه آزاد اسلامی
حبیب زاده، عباس. (1393). بررسی وضعیت سلامت روانی دانشآموزان دختر دبیرستان شهرستان قم. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(3)، 117-108
خانجانی، مهدی. شهیدی، شهریار. فتحآبادی، جلیل. مظاهری، محمدعلی و شکری، امید. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 8(32)، 36- 27
خدایاری فرد، محمد. غباری بناب، باقر، اکبری زردخانه، سعید. (1393). مقیاس مثبت نگری ایرانیان. ساخت و استاندارسازی، فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی. 5(4)، 72-99
خلیلی صدرآباد، افسر.دلاور، علی و خوشنویسان، زهرا.(1395). تدوین برنامه آموزشی ایمن سازی تربیتی-اجتماعی با رویکرد آموزه های اسلامی و ارزشیابی آن در مقایسه با ایمن سازی روانی بر سبک زندگی، تاب آوری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان. رساله دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام.
دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. انتشارات ویرایش
دلاور، علی. کوشکی، شیرین. جلالی فراهانی، مرجان. (1392). رابطه مؤلفههای بهزیستی روانشناختی با سلامت عمومی در بین دانشآموزان دبیرستانی. تحقیقات روانشناختی، 5(19)، 115-126.
درخشان، محسن (1391). اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش معنوی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی زوجین در آستانه طلاق دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد رشته مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دوستی، مرضیه. پورمحمدرضایتجریشی، معصومه و غباری بناب، باقر. (1393). اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونیسازی شده. روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی. 11(41)، 43-54و
دهقان، علی و صدیقی لیقوان، جواد. (1391). شادی گرایی و جنبههای تعلیمی آن در غزلیات شمس. نشریه علمی- پژوهشی ادبیات تعلیمی.4(14)، 183-212.
رحمتی، رباب. محمدخانی، شهرام و محسن پور، محمدرضا. (1394). اثربخشی آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی بر نگرش شناختی و عاطفی نوجوانان به مصرف مواد مخدر. فصلنامه روانشناسی نظامی. 6(23)، 26-17.
رستمی نسب، عباسعلی. علوی، سید حمیدرضا و کریمی، منیره (1396). بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و جهتگیری مذهبی دانشآموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2(4)، 47-66.
سبزی، ندا و فولاد چنگ، محبوبه. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر ادراک شایستگی و شادکامی دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی شهر شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 19(4)، 123- 114.
سدیدی، محسن و یمینی، محمد. (1397). پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس راهبردهای مقابلهای و ناگویی هیجانی. فصلنامه علمی مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزاهراء، 14(2) 125-141.
سربی، محمدحسین؛ بقائی پور، لیلا؛ نصیری زاده، محمد جمال و کهدوئی، سمیه. (1396). تدوین مدل خوشبینی دانشآموزان بر اساس باورهای فراشناخت و ادراک شایستگی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 14(27): 137-160.
سرمدی، مجید، کوپا، فاطمه، محمدزاده، علی و غنیزادهحاجیخواجه، ابوالفضل (1393). واکاوی همخوانیهای دفتر اول مثنوی معنوی با نظریههای روانشناسی مکاتب غرب (انسان گرایی، رفتارگرایی، روان کاوی و شناخت گرایی)، رساله دکتری دانشگاه پیام نور.
سعیدی، هیوا و درتاج، فریبرز. (1395). مقایسه تابآوری، احساس تنهایی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مدارس شبانهروزی و عادی مقطع دوم متوسطه شهرستان بانه. فصلنامه خانواده و پژوهش، 13(1)، 39-58.
سفیدی، فاطمه و فرزاد، والیاله. (1391). رواسازی آزمون بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علوم پزشکی قزوین،16(1)، 71- 65.
سلمانی، ستاره. (1391). بررسی و تحلیل محتوای مثنوی مولوی بر اساس مقولههای مطرح در روانشناسی اجتماعی و دلالتهای تربیتی آن. پایاننامه کارشناسیارشد در رشته تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش. دانشگاه شیراز.
سلیمان نژاد، اکبر. همدمی، پریسا و سودی، حورا. (1390). بررسی رابطه سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با سلامت روانی در پزشکان ارومیه. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10(2)، 226-236.
سلیگمن، مارتین. شادمانی درونی (اصیل). (ترجمه مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری،1388)، تهران: نشر دانژه
سوری، حسین. حجازی، الهه و سورینژاد، محسن. (1393). رابطه تابآوری و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای خوشبینی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(1)، 5-15.
شجاعی، احمد؛ اسکندر پور، بهروز. (1395). اثربخشی معنا درمانی گروهی فرانکل بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی دانشآموزان بیسرپرست و بد سرپرست. مجله روانشناسی مدرسه، 5(2)، 91- 71.
شکری، امید. کدیور، پروین. فرزاد، ولی الله. دانشور پور، زهره. دستجردی، زهره و پاییزی، مریم. (1387). بررسی ساختار عاملی نسخههای فارسی سه، نه و چهارده سؤالی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، 14(2)، 161-152.
شیوندی، کامران. نعیمی، ابراهیم و فرشاد، محمدرضا. (1395). ارائه مدل ساختاری خود-دلسوزی و بهزیستی روانشناختی با میانجی عزتنفس و تصویر بدنی در دانشجویان دختر دانشگاه شیراز. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 6(24)، 133-115.
صدقی، پروین و چراغی، اباذر. (1397). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری زنان سرپرست خانوار. خانواده پژوهی، 14(4)، 549-562.
عشورنژاد، فاطمه. کدیور، پروین و حجازی، الهه. (1396). رابطه عاملیت، برنامهریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی روانشناختی. پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی و تیزهوش: تحلیل چند سطحی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 12(47)، 106-79
عسکری، پرویز. احتشام زاده، پروین و پیرزمان، سهیلا. (1389) رابطه سازگاری معنوی و آندوژنی با بهزیستی روانشناختی دانشجویان. مجله یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی)، 4(11)، 33- 23.
علیجان زاده تنکابنی، مهدی و باقری، مسعود. (1398). افزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر پایه نهم دبیرستانهای شهر کرمان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 6(1)، صص 86-75.
عماد پور، لیلا و لواسانی، غلامعلی. (1395). رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده با بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان. مجله روانشناسی 77، 20(1)، 85-75
غلامرضایی، زهره. پورشافعی، هادی و دستجردی، رضا. (1388). مقایسه بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش و عادی. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 6(4-1)، 47-42
فرخی، آمنه (1385). نگاهی به تاریخچه شعر درمانی (شعر درمانی هنر معناگرا). مجله درمان گر. 3(11)
قبادی، حسینعلی و گرجی، مصطفی (1387). پیامهای جهانی مولوی برای انسان امروز. نشریه مطالعات عرفانی، 1(7)، 101-124.
قدم پور، عزت اله. منصوری، لیلا. خلیلی گشنیگانی. امرایی، فروزان. (1397). تأثیر آموزش خود دلگرم سازی شوناکر بر احساس تنهایی و بهزیستی روانشناختی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی دانشگاه علامه طباطبایی. 9(3)، 147- 130.
کاکاوند قلعهنویی، فاطمه. (1393). جایگاه آموزههای مثنوی معنوی در کاهش و ترمیم آسیبهای اجتماعی دنیای معاصر. رساله دکتری تخصصی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کریمی، کامبیز. کاوسیان، جواد. کرامتی، هادی. عرب زاده، مهدی و رمضانی، ولیالله. (1395). الگوی ساختاری کمالگرایی، انگیزش تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان دبیرستان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 10(4): 327-311.
گارلند، جوزف. (1341). تاریخ پزشکی. ترجمه علیاکبر مجتهدی، چاپ اول، تبریز چاپخانه شفق
مرادی، مرتضی و اعظم چراغی. (1394). رابطه حمایتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی و افسردگی؛ نقش واسطهای حرمت خود و نیازهای اساسی روانشناختی. روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 11(42)، 279-312..
ملکزاده، لیدا. حیدری، محمود. پاکدامن، شهلا. طهماسیان، کارینه. (1393). رابطه تعاملی ابعاد فرزند پروری ادراکشده و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در نوجوانان. خانواده پژوهی. 10(1)، 113-126.
مرحمتی، زهرا و فولاد چنگ، محبوبه. (1396). اثربخشی مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روانشناختی یادگیرندگان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(2)، 91- 112
مطهری، مرتضی(1367). انسان کامل. تهران: انتشارات صدرا
میکائیلی منبع، فرزانه. (1389). بررسی ساختار عاملی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. 5(18)، 143-165.
نادریپور، حسین (1396). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایههای روانشناختی در دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان. پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه بوعلی سینا همدان.
نعیمی، ابراهیم. شفیعآبادی، عبداله و داوود آبادی، فاطمه. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تأکید بر آموزههای دینی بر تابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 7(28)، 1-31.
هاشمی نصرتآبادی، تورج. باباپور خیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1390). نقش سرمایه روانشناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی، فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(4)، 144- 123.
Akwei, M. (2015). Dysfunctional family, social support and psychological well-being of adolescents in Greater Accra. A thesis Submitted to the Faculty of Methodist University Colledge Ghana.
Alijanzadeh, T., Mehdi., & Bagheri, M. (2018). Increasing the psychological well-being of 9th grade male high school students in Kerman. Journal of Psychology and Cognitive Psychiatry. Sixth year, number 1. pp. 86-75 [In Persian].
Asadzadeh, N., Makundi, B., Askari, P., Pasha, R., & Naderi, F. (2018). The effectivness of reality therapy on social adjustment, psychological well-being and self criticism of pepople with generalized anxiety disorder. Journal of Psychological Achievements (educational Sciences and Psychology), Shahid Chamran University of Ahvaz, 4(26): 59-178 [In Persian]
Ashornjad, F., Kadivar, P., & Hijazi, E. (2016). The relationship between agency, planning and school culture with psychological well-being. Academic progress of normal and gifted students: a multilevel analysis, Modern Psychological Research Quarterly, 12(47): 106-79 [In Persian].
Askari, P., Ehtshamzadeh, P., & Pirzaman, S. (2010). The relationship between spiritual adaptation and endogeny with students' psychological well-being. Journal of New Findings in Psychology (Social Psychology), 4(11): 23-33 [In Persian].
Ates, B. (2016). Perceived Social Support and Assertiveness as a Predictor of Candidates Psychological Counselors Psychological Well-Being. International education Studies; Vol. 9,28-39.
Bayani, A., Guderzi, H., & Kochki, A. M. (2008). Relationship between dimensions of psychological well-being and general health of students of Islamic Azad University, Azadshahr branch. Journal of knowledge and research in psychology. 10(35-36): 153-164 [In Persian].
Behzadpur, S., Motahari, Z., Vakili, M., & Sohrabi, F. (2014). The effect of resilience training on increasing the psychological well-being of intertile women. Scientific Journal of Elam University of Medical Sciences. 23(5). [In Persian]
Chamani Qalandari, R., Ferd's shops, F., & Rezaei, R. (2018). The effectiveness of meaning therapy training on resilience and psychological well-being of women with bereavement experience. Journal of Psychology and Cognitive Psychiatry. Sixth year, number 4, pp: 26-36 [In Persian].
Coward, D. D., & Reed, P. G. (1996). Self- transcendence: a resource for hraling at the end of life. Issuse in Mental Health Nursing, 17(3): 275-288.
Chow, H. P. H. (2007). Psychological well-being and scholastic achievment among university students in a Canadian Prairie City. Social Psychological Education, 10(4), 483-493th and well-being among young people. Health behavior in school aged children (HBSC) study. World Health Organization: Regional Office for Europe.
Currie, C., Zanotti, C., & Morgan, A. (2012). Social determinants of health and well-being among young people: Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey
Deer, F., & Falkenberg, T. (Eds). (2017). Indigenous perspective on education for wellbeing in canada. Winnipeg: Education for sustainable Well-Being press.
Delavar, A. (2016). Research method in psychology and educational sciences. Edition edition. [In Persian].
Delaware, Kushki, S., & Jalali Farahani, M. (2012). The relationship between psychological well-being components and general health among high school students. Psychological Research, 5(19): 115-126 [In Persian].
Dehghan, A. Sediqi Liqvan, J. (2011). Happiness and its didactic aspects in Shams's poetry. Scientific-research journal of educational literature. 4(14): 183-212 [In Persian].
Derakhshan, M. (2012). The effectiveness of teaching the components of spiritual intelligence on increasing the psychological well-being and life satisfaction of couples on the verge of divorce. Shiraz University of Medical Sciences, Master's thesis in the field of counseling, Islamic Azad University, Maroodasht branch [In Persian].
Diener, E. (2000). The science of happiness and a personal for a national index. American psychologist Associatioon, 55(1): -34-43.
Diener, E., Sandvik, E., & Pavot, W. (1991). Happiness in the frequency, not the intensity, of positive versus negative affect. In F. Stract, M. Argyle, & N. Schwarz (Eds.), Subjectuve Well-being: An interdiscilinary perspective. Oxford: Pergamon
Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Journal of clinical psychology. 61(820): 27-56.
Direndonck, D. (2005). The construct validity of Ryff scales of psychological well-being and its extension with spiritual well-being. Personality and individual Differences, 36(3): 629- 643.
Dousti, M. Pourmohammadrezai Tajrishi, M., & Gobari Bonab, B. (2013). The effectiveness of resilience training on the psychological well-being of street girls with externalizing disorders. Evolutionary Psychology: Iranian Psychologists 11(41): 43-54 [In Persian].
Eid, M. Larsen, R. (2006). The science of subjective well-being. The Guilford press, New York London
Emadpour, L., & Lavasani, G. (2015). The relationship between perceived social support and psychological well-being in students. Journal of Psychology 77, 20(1): 75-85 [In Persian].
Farrokhi, A. (2006). A look at the history of poetry therapy (meaningful art poetry therapy). therapeutic journal. Consecutive numbers. 3(11) [In Persian].
Fava, GA., & Ruini, C. (2014). Increasing psychological well-bing in clinical and educational setting. Interventions and Cultural Contexts. Corss-Cultural Advancements in Positive Psychology.8
FergusonT S, J., & Goodwin, A. D. (2010). Optimism and well-being in older adults: the mediating role of social support and perceived control. The international Journal of Ading and Human Development, 71(1): 43-68.
Johari Fard, R. Davoy, R. (2008). Lifstyle modification: a new approach to health. Scientific information monthly. 23(8) [In Persian].
Habibzadeh, A. (2013). Investigating the mental health status of female high school students in Qom city. Knowledge and Research in Applied Psychology, 15(3): 117-108 [In Persian].
Hashemi Nusratabadi, T., Babapour Khairuddin, J., & Bahadri Khosrowshahi, J. (2011). The role of psychological capital in psychological well-being according to the moderating effects of social capital. Social Psychology Research Quarterly, 4(1): 123-144[In Persian].
Heydari, A (2014). The relationship between spiritual intelligence and happiness through the mediation of psychological well-being. Master thesis of Islamic Azad University [In Persian].
Hossein, N. (2016). Explanation of psychological well-being based on mindfulness, need for cognition and psychological capital in students of Bo Ali Sina University, Hamadan. Dissertation to receive a master's degree in educational psychology. Boali Sina University, Hamedan [In Persian].
Hosininia, N., & Hatami, H. (2018). Prediction of quality of life based on psychological well-being and resilience in retirees. Knowledge and research in applied psychology. 20(1): 91-81 [In Persian].
Imani, M., Karimi, J., Behbahani, M., & Omidi, A. (2016). Examining the role of mindfulness, psychological flexibility and cihernet self-knowledge on studens psychological well-being. Faiz Scientific-Research Bimonthly, 21(2), 171-178
Garland, J. (1962). Medical history. Translated by Ali Akbar Mojtahedi, first edition, Shafaq Printing House, Tabriz [In Persian].
Ghadampour, E., Mansouri, L., & Khalili Goshnigani Emrai, F. (2017). The effect of Shunaker's self-encouragement training on feelings of loneliness and psychological well-being. Allameh Tabatabai University Counseling and Psychotherapy Culture Quarterly. 9(35): 147-130 [In Persian].
Ghanizadeh Haji Khajeh, A. (2013). Analyzing the correspondences of the first book of the Masnavi e Manavi with the psychological theories of the Western schools
Gholamrezaei, Z. Pourshafi, H. Dastjerdi, R. (2009). Comparison of psychological well-being of gifted and normal students. Birjand University of Medical Sciences, Faculty of Nursing and Midwifery Quarterly, 6(4-1): 47-42 [In Pdersian].
Goosen, T., & Clark, D. (2009). The mediating effect of coping strategies in the relationship between automatic negative thoughts and randomized trial of the efficacy of augmentation with cognitive control training. Journal of Affective Disorder, 210, 265-8
Kakavand Ghalenoi, F. (2013). The position of the teachings of Masnavi Manavi in reducing and repairing the social damages of the contemporary world. Specialized doctoral thesis. Islamic Azad University Tehran Branch. Faculty of Literature and Humanities [In Persian].
Karimi, C., Kausian, J., Karamati, H., Arabzadeh, M., & Ramadani, W. (2015). Structural model of perfectionism, academic motivation and psychological well-being in high school students. Applied Psychology Quarterly, 10(4): 311-327 [In Persian].
Khalili Sadrabad, A., Delavar, A., & Calligraphers, Z. (2015). Development of educational-social immunization training program with the approach of Islamic teachings and its evaluation in comparison with psychological immunization on students' lifestyle, resilience and high-risk behaviors. Doctoral thesis in educational psychology of Imam Reza International University [In Persian].
Khanjani, M., Shahidi, S., Fathabadi, J., Mazaheri, M. A., & Shokri, O. (2013). Factorial structure and psychometric properties of the short form (18 questions) of RIFF psychological well-being scale in male and female students. Thought and Behavior Quarterly in Clinical Psychology, 8(32): 27-36 [In Persian].
Karrman, A., & Vigernotes, A. G. (2012). Attachment and well-being: the mediating role emotion regulation and resilence. Personality and individual deffrences.53.
Karademas, E. (2007). Positive and negative sapects of well-being: Common and specific predictors. Personality and individual Differences, 43, 277-287
Kapikiran, N. A. (2011). Focous on positi and negative information as the mediator of the relationship between empthy tendency guilty and psychological well-being in university students. Educational Sciences: Theory & Practice- 11(3): 1141-1147.
Keyes, C. L. M., Shmotkin, D., & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of persinality and Social psychology, American Psychologgical Assocoation. 82(6): 1007- 1022
Khodiari Fard, M., Ghobari Bonab, B., & Akbari Zardkhane, S. (2013). Iranian positivity scale. Construction and standardization, Quarterly Journal of Applied Psychological Research. 5(4): 72-99 [In Persian].
Lamba, N., Jadva V., Kadam, K., & Golombok, S. (2018). The psychological well-being and pernatal bonding of gestational surrogates. Human Reproduction 23;33(4): 646-53
Lefcourt, H. (2002). Humor. In C.R. Snyder & S.J. Lopez (Eds.). Handbook of positive psychology: (pp. 619-631). New York: Qxford Unversity press.
Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive Psychology in practice. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc
Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21(1): 41-67
Malekzadeh, L., Heydari, M., Pakdaman, S., & Tahmasian, K. (2013). Interactive relationship between perceived parenting dimensions and self-efficacy with psychological well-being in adolescents. Family research, 10(1): 113-126 [In Persian].
Malkoc, A., & Yalcin, I. (2015). Relationships among Resilience< social support, Coping< and Psychological Well-being among university Students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 5(43).
Marhamati, Z., & Foulad Cheng, b. (2016). The effectiveness of life skills with an Islamic approach on the psychological well-being of learners. Quarterly Journal of Applied Issues of Islamic Education, 2(2): 91-112 [In Persian].
Mikaili Muni, F. (2010). Examining the factor structure of RIF psychological well-being scale among Urmia University students. Scientific-Research Quarterly Journal of Tabriz University Psychology. 5(18): 143-165 [In Persian].
Motahari, M. (1988). Perfect human. Tehran: Sadra Publications [In Persian].
Moradi, M., & Cheraghi, A. (2014). The relationship between social support and psychological well-being and depression; The mediating role of self-esteem and basic psychological needs. Evolutionary psychology: Iranian psychologists, 11(42): 279-312 [In Persian].
Naderipour, H. (2016). Explanation of psychological well-being based on mindfulness, need for cognition and psychological capital in students of Bo Ali Sina University, Hamadan. Dissertation to receive a master's degree in educational psychology. Boali Sina University, Hamedan [In Persian].
Naimi, I., Shafiabadi, A., & Davoud Abadi, F. (2015). The effectiveness of teaching positive thinking skills with emphasis on religious teachings on resilience and career aspirations of students. Cultural Counseling and Psychotherapy Quarterly, 7(28): 1-31 [In Persian].
Nickerson, A., & Nagle, R, J. (2005). Parent and peer attachment in latr childhood and early adolescence. Journal of early Adolescence, 25, 228-249
Payandeh, H. (2003). Discourse of criticism, articles in literary criticism. BI Tehran: Rozenegar. [In Persian]
Pidgeon, A., & Keye, M. (2014). Releationship between Resilence, Mindfulness, and psychological well-being in university Student. International Journal of Liberal Arts and social Sciennce 2(5).
Perez-Ggarin D, Molero F, Bos AE. (2015). Internalized mental illness stigma and subjective well-being: The mediating role of psychological well-being. Psychiatry Res. 225(3): 325-31
Polar, M., & Brett, B. (2008). The school eniverment and adolescent well-being: beyond academics. National Adolescent Health Information Center (NAHIC), 3(2): 1-11
Qobadi, H. A. & Gerji, M. (2007). Molavi's global messages for today's people. Journal of mystical studies, 1(7): 101-124 [In Persian].
Rahmati, R., Mohammadkhani, S., & Mohsenpour, M. (2014). The effectiveness of psychosocial empowerment training on the cognitive and emotional attitude of adolescents towards drug use. Military Psychology Quarterly. 6(23): 17-26 [In Persian].
Rostami Nesab, A. A., Alavi, H., & Karimi, M. (2016). Investigating the effectiveness of teaching happiness with an Islamic approach on the psychological well-being and religious orientation of second year high school students in Kerman. Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education. 2(4): 47-66 [In Persian].
Robinson, M. D., Solberg, E. C., Vargas, P., & etal. (2013). Trait as Default: Extraversion, subjective well-being, and the distinction between neutral and positive events. Journal of personality and social psychology, 85(3): 517-527.
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (2002). The structure of psychological well-being revisited. Journalof personality and Social psychology, 69, 714-727
Ryff, C. D., & Singer. B. (1998). The contours of positive human health. P Eniola, M.S., Ajobiewe, A. I. (2013). Effects of emotional intelligence and locus of control training on the psychological well-being of adolescents with visual impairments in nigeria. The Journal of the International Association of Special Education. 14(1):87-94
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social psychology, 69(4): 719
Ryff. C. D., & Singer B. (1996). Psychologucal well-being: Meaning, measurement, and implication for psychotherapy research. Psychother Psychosom. 65: 14-23
Ryff, C. D. (1995). Psychological Well-Being in adult Life. Psychological Science, Vol.4.
Ryff, C. D., & Singer, B., (2004). The Contours of Positive Human Health, Psychological Inquiry, 9:1-28
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6): 1069-1081
Ryff, C.D., Singer, B. H., & Dienberg Love, G. (2004). Positive health: Connecting well-being with biology. Philosophical of the Royal Society of London, 359(1449): 1383-1394
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social science Research, 35(4): 1103-1119.
Ryff, C. D., & Singer, B. (2008). The integrative Science of Human Resilience. Interdisciplinary Research: Case Studies from Health and Social Science, 198
Sabzi, N., & Foulad Cheng, M. (2017). The effectiveness of teaching communication skills on the perception of competence and happiness of male students of the sixth grade of elementary school in Shiraz. Knowledge and research in applied psychology, 19(4): 14-123 [In Persian].
Saidi, H., & Dartaj, F. (2015). Comparison of resilience, feeling of loneliness and academic self-efficacy in students of boarding and regular schools of the second level of high school in Baneh city. Family and Research Quarterly, 13(1): 39-58 [In Persian].
Salmani, S. (2011). Reviewing and analyzing the content of Molavi's Masnavi based on the categories discussed in social psychology and its educational implications. Master's thesis in the field of history and philosophy of education. Shiraz university [In Persian].
Sedghi, P., & Cheraghi, A. (2017). Investigating the effectiveness of mindfulness training on the psychological well-being and resilience of women heads of households. Family Research, 14(4): 549-562 [In Persian].
Sefidi, F., & Farzad, V. (2011). Validation of RIF psychological well-being test in students of Qazvin University of Medical Sciences. Qazvin Journal of Medical Sciences, 16(1): 65-71[In Persian].
Seligman, M. (2008) Inner happiness (genuine). (Translated by Mustafa Tabrizi, Ramin Karimi and Ali Niloufri, Tehran: Danje Publishing House [In Persian].
Seligman, M. (2010). Flourish Positive Psychology and Positive Interventions. Tanner Lectures human values. Delivered University of Michigan.
Sadidi, M. Yamini, M. (2017). Prediction of psychological well-being based on coping strategies and emotional dyslexia. Psychological Studies, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, 14(2): 125-141 [In Persian].
Shivandi, K., Naimi, I., & Farshad, M. (2015). Presenting a structural model of self-compassion and psychological well-being with the mediation of self-esteem and body image in female students of Shiraz University. Clinical Psychology Quarterly, 6(24): 115-133 [In Persian].
Shokri, O., Kadivar, P., Farzad, W., Daneshvarpour, Z., Dastjerdi, V., & Paiezi, M. (2008). Examining the factorial structure of Persian versions of three, nine and fourteen questions of RIF psychological well-being scales in students. Iranian Journal of Psychiatry and Psychology, 2(14): 152-161 [In Persian].
Shujaei, A., & Iskanderpour, B. (2015). The effectiveness of Frankel's group meaning therapy on the psychological well-being and happiness of unsupervised and poorly supervised students. Journal of School Psychology, 5(2): 71-91 [In Persain].
Soleiman Nejad, A., Hamdami, P., & Sudi, H. (2011). Investigating the relationship between coping styles and job burnout with mental health in Urmia doctors. Urmia Nursing and Midwifery Bimonthly Journal, 10(2): 226-236 [In Persian].
Sorbi, M. H., Baghaipour, L., Nasirizadeh, M. J., & Kahdoi, S. (2016). Development of students' optimism model based on metacognitive beliefs and competence perception. Educational Psychology Quarterly, 14(27): 137-160 [In Persian].
Suri, H., Hijazi, G., & Sourinejad, M. (2013). The relationship between resilience and psychological well-being: the mediating role of optimism [In Persian]
Tatlilioglu, K. (2014). A research of relation between undergraduates recognising parent attitudes with psychological well-being. Procedia-social and Behavioral science, 143, 463-470
Turashvili, T., Turashvili, M. (2015). Structural equation model of psychological well-being, a Georgian exploration. Social and Behavioral Sciences, 21(8): 4-9.
Vazquez, C., Hervas, G., Rahona, J. J., & Gomez, D. (2009). Psychological well-being and health. Contributions of positive psychology. Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 15- 27
Wang, J. L., Zhang, D. J., & Zimmerman, M. A. (2015). Resilience theory and its implications for Chinese adolescents. Psychological Reports. 117(2): 354-75.
Wilkinson, R. B. (2004). The role of parental and peer attachment in the psychological health and self-esteem of adolescent. Journal of Youth and adolecence, 33, 479-493.