بررسی ملازمه بین حرمت و بطلان
محورهای موضوعی :
فقه و مبانی حقوق اسلامی
تاریخ دریافت : 1395/01/24
تاریخ پذیرش : 1395/05/24
تاریخ انتشار : 1395/06/01
کلید واژه:
بطلان,
واژگان کلیدی: نهی,
فساد,
حرمت,
چکیده مقاله :
بررسی ملازمه بین حرمت و بطلان*
دکتر سید محمدرضا آیتی[1]
هوشنگ گل محمدی[2]
چکیده
یکی از مباحث مهم علم اصول و علم فقه مساله ی حکم تکلیفی و حکم وضعی می باشد. لذا هر کدام از این احکام دارای انواعی هستند. پرداختن به احکام مذکور و اقسام آن و همچنین جواب به این سوال که احکام (تکلیفی و وضعی) برای مکلفین چه تکلیف و وظیفه ی را در بر دارند؟ مسئله ی بسیار ضروری و مهم محسوب می شود.از نکات بسیار مهم حوزه ی تشریع بررسی این موضوع است که آیا بین حرمت (به عنوان حکم تکلیفی) و بطلان(به عنوان حکم وضعی) ملازمه وجود دارد یا خیر؟ از آنجا که نهی در صورت عدم وجود قرینه بر حرمت دلالت می کند، در این تحقیق باید به این مسئله پاسخ داده شود که آیا نهی الزامی که به متعلق خود(اعم از عبادات و معاملات) تعلق می گیرد مقتضی فساد و بطلان هست یا خیر؟ مشهور علمای شیعه معتقدند نهی در عبادات ، مطلقا دلالت بر فساد و بطلان می کند. اما در حوزه ی معاملات بین علما اختلاف وجود دارد. لذا این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی درصدد پاسخ گویی به این مهم است.
کلیدواژه ها: نهی، فساد، بطلان، حرمت.
* تاریخ دریافت : 4/10/94 تاریخ پذیرش : 20/05/95
[1]. استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
[2]. عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، ایران، بناب.(نویسنده مسئول). hoshangh.g@gmail.com
چکیده انگلیسی:
A Survey between Falsehood and Forbiddance Seyyed Mohammad Reza Ayati [1] Hooshang Golmohammadi [2] Abstract One the important issues of jurisprudence is the issue of withholding judgment and religious restraining order. Therefore, each of these orders are of different types. Studying these orders and their types and also answering the question of what task these withholding judgment and religious restraining order bring on the people is considered very necessary and important. One of the important points in Islamic schools is answering whether there is an implication between the forbiddance and the falsehood (as a withholding judgment) and the falsehood (as a religious restraining order) or not. Since forbidding is considered forbiddance in lack of any opposite case, in this study it must be answered whether forbidding as it makes constraints on its object including the worships and transactions) causes the corruption and the falsehood too or not. The great Islamic scholars believe that forbidding in worships shows the falsehood of it but in the domain of transactions there is contradictions among the scholars. Therefore, this study is to answer it through the analytic and descriptive method. Keywords: Forbidding, Corruption, Forbiddance, Falsehood [1] . Professor at IAU, Tehran Olum Tahgighat Branch, Iran. [2] . Faculty Member at IAU, Bonab Branch, Iran.
منابع و مأخذ:
References:فهرست منابع به زبان انگلیسی
Ibne Edris Helli, Mohammad ibne Mansur ibne Ahmad ibne Ahmad, 1410h.g, Alsarayer Alhavi letahrirelfatavi, Islamic publishing center, Qum, vol.3
Ibne Hazm Andolosi, Ali ibne Ahmad bin Saeed, 1408, Ah Mohalli belAsar, darol kotob elmieh, Beirut, Lebanon.
Ibne Roshd Andolosi, 1415, Badayat ol mojtahed va nahayatol mogtased, R: Khaled Attar, darol fekr, Beirut.
Ansari, Mortaza, 1370, Al Makaseb, darol hekmat, Qum, pr. 4
Akhund Khorasani, Mohammad Kazem al-Hussein, 1409, Kefayatol osul, investigator: M. Mahmoudi, Qom, al Alfkr Assembly.
Boroujedi, Mohammad Taghi, 1405, Nahayatol Afkar, Islamic pub. Co, Qum
Jazayeri m, Seyed Mohammad Jafar, 1405, Montahiol drayat fi toozihol kefayat, Mehr pub, Qum.
Jaziri, Abdolrahman, 1419, Alfiqh ala mazahebel Arbaa, darothagalain, Beirut, pr. 1
Hayeri Yazdi, Sheikh AbdolKarim, 1408, Dorarol Favaed, Islamic pub. Co, Qum.
Horre Ameli, Mohammad ibne hasan ibne Ali, 1391, Tafsile vasayeloshia ela tehsil masayel sharia, a`al Bayt institute, Qum, vol. 4.
Hoseini Maraghi, S. Mir Fattah, 1418, Al Anavin, Islamic pub, Co.
Khoyee, Abulghasem, 1368, Ajvad al Tagreerat, Makshurat Mostafavi, Qum.
Zahili, Vahaba, 1406, Osul Fiqh Islamiah, darol fekr, Tehran
Zalmai, Mustafa Ibrahim, 1375, the origins of different religions in Fiqh, translation by Hossein Saberi, Islamic Research Foundation, Mashhad
Sobhani, Jafar, 1405, Tazib al Osul (Imam Khomain Tagreerat), Islamic pub. Co, Qum
Selar, Abi Ali Hamzeh Abdol Aziz, 1414, Al marasem, Haramain and A`ale Bayt pub. Qum
Sadr, MB, 1408, In science of Osul, Beirut: Daralmontazer, vol.1
Allameh Helli, Hasan ibne Yusof, 1418, Gavaedol Ahkam, Islamic Pub. Institute, Qum
Fazel Lankarani, Mohammad, 1378, Motamed al Osul ((Imam Khomain Tagreerat), Institute for Codification and printing Works of Imam Khomeini, Tehran
Gansu, Mahmoud, 1418, Al Mogaddamat va Tanbihat, darol Movarrekh Arabi, Beirut.
Kazemi, Mohammad Ali, 1404, Favaedol Osul, (Tagreerat Nayeeni), Islamic Pub. Institute, Qum
Kahlani, Mohammad ibne Ismayil, 1379, Sabalol Islam, Helbi press and Avlade be Mesr.
Langroodi, MJ, 1376, terminology, law, library treasure of knowledge, Tehran
Karki Mohaggeg, 1411, Jameye Maqasid fi sharhe Gavaed, Al-Bayt Institute, Qom, first pr.
Meshkini, A., 1374, the terms and supreme principle Debates, office of Nashralhadi.
Meshkini, A., 1377, Mostalahat al-fiqh, al-Hadi, Qom.
Muzaffar, Muhammad Reza, 1405, the principles of al-fiqh, Islamic knowledge dissemination,
Mousavi Boroujerdi, SM, 1371, the principal articles, publications Institute of Amir Kabir, Tehran
Mousavi Boroujerdi, Seyyed Mirza Hasan, 1379, leading principleAl oruj pub.
Mirza Qumi, A., 1303, the laws of principle, Islamia seminary Publications, Tehran. Hashemi, Sayed Mahmoud, 1405, Bahouso fi elmel Osul, (Tagreerat Ayatollah Sadr), Al majmaol elmiyah of Mrt. Sadr