ارائه مدلی برای توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید هوشمند مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت خودرو
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
فاطمه غیاثی طبری
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی –تولید در عملیات، گروه مدیریت، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
)
سیدعلیرضا میرعرب
2
(
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
صابر خندان علمداری
3
(
استادیار گروه مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن ، ایران
)
کلید واژه: تولید سبز, تحول دیجیتال, تولید هوشمند, سرمایهگذاری سبز,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارائه مدل برای توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید هوشمند مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت خودرو، است. در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 20 نفرخبره استفاده شد. فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله انجام شد که شامل شناسایی عوامل موثر بر توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید هوشمند مبتنی بر تحول دیجیتال در صنعت خودرو از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل مضمون و طراحی مدل تحقیق، با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش مدلسازی ساختاری تفسیری. نتایج تحقیق نشان داد، مدل نهایی تحقیق شش سطح اصلی دارد که مولفه تدوین الگوی توسعه سرمایهگذاری سبز و تولید هوشمند (برندسازی، بومیسازی، مونتاژکاری یا تولید مشترک) در سطح ششم مدل قرار گرفته است. بنابراین، لازم است، توسعه سرمایه گذاری سبز در سیستم های تولید مبتنی بر تحول دیجیتال با عامل مذکور شروع شود تا زمینه برای تحقق سایر عوامل درسطوح بالاتر فراهم گردد.
The purpose of this research is to provide a model for the development of green investment in smart production systems based on digital transformation in the automotive industry. In this research, using the targeted snowball method, the opinions of 20 experts were used. The process of data analysis was carried out in two stages, which includes the identification of factors affecting the development of green investment in smart production systems based on digital transformation in the automobile industry through interview tools and using thematic analysis and research model design. Using the questionnaire tool and interpretive structural modeling method. The results of the research showed that the final model of the research has six main levels, and the component of developing the model of green investment and smart production (branding, localization, assembly or joint production) is placed in the sixth level of the model. Therefore, it is necessary to start the development of green investment in production systems based on digital transformation with the mentioned factor in order to provide the ground for the realization of other factors at higher levels.
_||_