مدلسازی ابعاد فرهنگ سازمانی واخلاق مالیاتی شرکت ها
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
لیلا صدیقی کمال
1
(دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
رمضانعلی رویایی
2
(دانشیار گروه حسابداری ، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران .)
مهدی تقوی
3
(استاد گروه اقتصاد ، دانشکده اقتصاد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران)
فریده حق شناس کاشانی
4
(استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .)
کلید واژه: وازه های کلیدی : مالیات, فرهنگ سازمانی, اخلاق مالیاتی,
چکیده مقاله :
در ایران اخیرا" به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی و کاهش درآمد های نفتی ، افزایش درآمد های مالیاتی به عنوان یک منبع مهم درآمدی مورد توجه دولت قرارگفته است لذا در این خصوص توجه به نقش محوری مودیان مالیاتی به عنوان پرداخت کنندگان مالیات حائز اهمیت است . درک تفاوت رفتار مالیاتی مؤدیان ( تمکین مالیات و یا فرار مالیاتی ) مستلزم درک تفاوت درنگرش آنها است که خود تابعی از هنجارهای فرهنگی می باشد و بررسی و شناخت عوامل موثر بر"اخلاق مالیاتی " به عنوان انگیزه و تمایل درونی و ذاتی مودیان برای پرداخت یا عدم پرداخت مالیات ، ضرورت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر اخلاق مالیاتی شرکت ها می باشد .جامعه آماری پژوهش ، مودیان مالیاتی حقوقی ( شرکتها ) در سطح اداره های امور مالیاتی شهر تهران می باشد . در این پژوهش برای اندازه گیری متغیر ها از پرسشنامه استاندارد و برای تأیید روابط بین متغیرها از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی( PLS) استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که ابعاد فرهنگ سازمانی تاثیر معنی داری بر اخلاق مالیاتی شرکت ها دارد. بنابراین سیاست گذاران و قانون گزاران در تهیه و تدوین استراتژی ها و قوانین و مقررات مالیاتی باید به ویژگیهایی نظیر فرهنگ توجه ویژه ای داشته باشند زیرا نحوه واکنش و پاسخ مودیان در موفقیت و شکست آن استراژی ها و قوانین بسیار حائز اهمیت است.
In Iran recently due to the intensification of economic sanctions and the reduction of oil revenues, the increase in tax revenues has become an important source of revenue for the government, so it is important to pay attention to the central role of taxpayers. Understanding the difference between taxpayers' tax behavior (tax compliance or tax evasion) requires understanding their differences in attitude, which is a function of cultural norms. Investigating and understanding the factors affecting "tax morale" as the motivation and the intrinsic tendency of taxpayers (to pay or not to pay taxes) is very necessary.The purpose of this study is to investigate the impact of culture on tax morale. The statistical population of the research is the taxpayers of Tehran tax offices. The standard questionnaires were used for the research. And the structural equation modeling with PLS approach was used to confirm the relationships between variables. Research shows that tax culture and corporate culture have a significant impact on tax morale. Therefore, policymakers and legislators should pay special attention to features such as culture in the formulation of tax strategies and laws because the manner in which Moody's responds and responds to the success and failure of those strategies and laws is crucial.
_||_