تبیین نقش گرایش احساسی سرمایه گذاران بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
حمید مریدی پور
1
(
دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران.
)
محمود همت فر
2
(
دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران
)
محمد حسن جنانی
3
(
استادیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد ایران .
)
کلید واژه: ویژگی های احساسی سرمایه گذاران, مالی رفتاری, ﺗﺌوری های مالی کلاسیک, نقدشوندگی سهام,
چکیده مقاله :
پژوهش های زیادی نشان می دهد که قدرت نقدشوندگی دارایی ها که از متغیرهای مورد توجه سرمایه گذاران می باشد تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله احساسات سرمایه گذاران قرار دارد.احساسات سرمایه گذاران در بازار توسط دیدگاه مالی رفتاری تبیین می شود این دیدگاه در نقطه مقابل ﺗﺌوری های مالی کلاسیک است.از این رو در این پژوهش هدف اصلی را بررسی رابطه بین ویژگی های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه ایران قرار دادیم.برای این منظور داده های 95 شرکت از میان شرکت های فعال بازار سرمایه در یک دوره 7 ساله طی سال های 1392 تا 1398 با استفاده از مدل رگرسیون چند منغیره مبتنی بر تکنیک داده های ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که بین ویزگی های احساسی سرمایه گذاران و نقدشوندگی سهام شرکت های بزرگ و کوچک رابطه ی معنی دار وجود دارد.و با توجه به سطح معنی داری متغیرهای تعدیل کننده مدل پژوهش،ویژگی های احساسی بالا و پایین در شرکت های کوچک رابطه ی معنی دار منفی با نقدشوندگی سهام دارند ولی وجود رابطه معنی دار برای شرکت های بزرگ تایید نگردید.هم چنین با توجه با آمارهF ،می توان معنی دار بودن کل مدل رگرسیونی را نتیجه گرفت.و با توجه به مقدار آماره دوربین واتسون،خود همبستگی شدید سریالی بین متغیرهای پژوهش وجود ندارد
Many studies introduce the liquidity of assets, one of the variables considered by investors, to be influenced by various factors such as investors’ emotions. The investors’ emotions in the market are explained by the financial behavioral approach. This approach is the opposite of the classical financial theories. Hence, this study was mainly aimed at investigating the relationship between investors’ emotional features and the stock liquidity in the Iranian stock market. To this end, the data of 95 active firms from those listed in stock exchange market in a 7-year period from 2013 to 2019 (Solar Years 1392-1398) were investigated using a multivariate regression model based on the panel data method. The results of testing the research hypotheses revealed a significant relationship between the investors’ emotional features and the stock liquidity of large and small firms. Given the significance level of the research model’s modulators, the high and low emotional features in small firms have a significant negative relationship with stock liquidity; however, this significant relationship was not confirmed for large firms. Furthermore, the significance of the whole regression model may be concluded given F statistic. Based on Durbin-Watson statistics, there is no strong autocorrelation between the research variables.
_||_