تاثیر هوش هیجانی بر عملکرد صندوق های سرمایهگذاری در ایران با تاکید بر حسابداری ذهنی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاری
اسماعیل قاسمی
1
(
دانشجوی دکترای مدیریت مالی. گروه حسابداری. واحد تهران جنوب. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
)
فاطمه صراف
2
(
استادیار. گروه حسابداری. واحد تهران جنوب. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
)
محسن حمیدیان
3
(
دانشیار. گروه حسابداری. واحد تهران جنوب. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
)
رویا دارابی
4
(
دانشیارگروه حسابداری. واحد تهران جنوب. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران
)
کلید واژه: حسابداری ذهنی, هوشهیجانی, ریسکگریزی, تأثیر سرایتی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین رفتار سرمایه گذاران و تعیین میزان اثر هوش هیجانی بر تصمیم گیری های یک فرد در زمان سرمایه گذاری است. برای این منظور تورش های سرمایه گذاری مانند حسابداری ذهنی، ریسک گریزیتاثیر سرایتی و چگونگی تاثیر آنها بر فرایند تصمیم نیز مورد کنکاش قرار گرفت.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از حیث روش از نوع توصیفی پیمایشی است. اطلاعات این پژوهش از طریق پرسشنامه مشتمل بر 34 سوال و توزیع آن بین 207 نفر از سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری بدست آمده و با استفاده از نرم افزار لیزرل و معادلات ساختاری پردازش و تجزیه و تحلیل شده است. نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه اصلی حاکی از آن است که بین هوش هیجانی و حسابرسی ذهنی و تاثیر سرایتی رابطه معناداری وجود دارد.واژههای کلیدی: هوشهیجانی، حسابداری ذهنی، تأثیر سرایتی، ریسکگریزی.
The Purpose of this research is the investigation of relation between the investors' behavior and defining the effect of emotional quotient on decision making activity at the time of investing.For this objective, investment biases such as mental accounting, risk aversion, spread influence are taken into consideration.From Target and Method view of point, this research can be considered as Applied and Survey -Descriptive research respectively. Data of this research is collected through a questionnaire including 34 questions which distributed between 207 investment fund investors and analysis done via Lissrel software and Structural Equations.By testing the main hypothesis, the results clearly shows that there is a significant relation between emotional quotient, mental accounting and spread influence.
_||_