«مؤلفههای زمانی و مکانی در اجرای حدود و رویکرد قانون مجازات اسلامی در تعلیق و تبدیل آن»
محورهای موضوعی : فقه الجزاءعباس تقوائی 1 , عاطفه لرکجوری 2 , ساسان ملک مطیعی 3
1 - هیات علمی گروه معارف اسلامی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
2 - استادیار گروه فقه و حقوق اسلامی واحد لاهیجان
3 - داشجوی دکتری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران
کلید واژه: حدود, تعزیرات, جایگزینی مجازاتها, تبدیل مجازاتها,
چکیده مقاله :
بینش و بیان چارچوب مسیر در نظام جزایی اسلام، شکلگیری جامعه سالم بر اساس ایجاد فضای زندگی سالم و جلوگیری از وقوع جرم است، تا بشر در پی آشنایی به وظایف فردی و اجتماعیاش، از هرگونه انحراف خودداری ورزد و در صورت عدم تأثیر این راهکارها، مجازات دنیوی (حدود و تعزیرات) در نظر گرفته شده است؛ تا با برپایی حدود، مصالح بنیادین جامعه پاسداری شود و با اجرای تعزیرات بزهکاران تأدیب و اصلاح شوند. در این مقاله آنچه مورد نظر است نقش زمان و مکان در قلمرو حدود (کیفرهای منصوص شرعی) است که زمان و مکان تنها در اجرای آن نقش دارند. نقش زمان و مکان در تعزیرات (که تعیین و اجرای آن بر عهدة حاکم شرع است) بیشتر محسوس میباشد به طوری که در ملاک اصلی تعزیر که کمتر بودن آن نسبت به حد است، بر حسب مقتضیات، عدول از آن در مواردی به دلایلی خاص به چشم میخورد. زمان و مکان در اجرای حدود نقش تعیین کنندهای دارند، بنابراین در صورت تزاحم مصلحت اجرای حدّ با مصلحت مهمتر، ممکن است حدّ موقتاً تعطیل یا به کیفیّت دیگری اجرا شود. آنچه در این مقاله در پی آن هستیم بررسی مؤلفههای زمانی و مکانی در اجرای حدود و رویکرد قانون مجازات اسلامی در تعلیق و تبدیل آن است. یافتهها نشاندهنده آن است که تبدیل و جایگزینی مجازاتهای شرعی منصوص و غیرمنصوص با سایر مجازاتهای متعارف یا روشهای اصلاحگرایانه، از نظر قواعد و ساختارهای درون دینی امکانپذیر و از نگاه متناسب با مقتضیات زمان یک ضرورت تاریخی است.
Abstract : Insight and expression of the framework in the Islamic penal system is the formation of the healthy life based on creating a healthy living environment and preventing the occurrence of crime, so that human beings, in order to become familiar with their individual and social duties: refrain from any deviation. There is a worldly punishment (hudud and punishments). In this article, the role of time end place in the punishments is more noticeable, so that in the main criterion of the punishments, which is less than the hudud. Depending on the requirements, deviation from it can be seen in some cases for special reasons. Time and place play a decisive role in enforcing the hudud, so in the event of a conflict of interest in enforcing the hudud or, more importantly, the limit may be temporarily shut down or enforced to another degree. It is a place in enforcing the hudud and approach of the Islamic penal code in suspending and changing it, findings show that the conversion of prescribed and non-prescribed religious punishments with other conventional punishments by reformist methods is possible in terms of rules and structures within the religion and from a perspective appropriate to the requirements of the time is a historical necessity.
_||_