مقدمه: آموزش کارکنان یکی از عوامل اصلی بهرهوری نیروی انسانی در هر سازمان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش ضمن خدمت بر بهرهوری پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روش پژوهش: این مطالعه شبه تجربی یک گروهی از نوع قبل چکیده کامل
مقدمه: آموزش کارکنان یکی از عوامل اصلی بهرهوری نیروی انسانی در هر سازمان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش ضمن خدمت بر بهرهوری پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روش پژوهش: این مطالعه شبه تجربی یک گروهی از نوع قبل و بعد بوده و شرکتکنندگان شامل 86 نفر از پزشکان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش بهرهوری بر اساس مدل هرسی و گلداسمیت بود که قبل و بعد از مداخله توسط پزشکان تکمیل گردید. گروه مداخله به مدت 51 ساعت آموزشهای ضمن خدمت را دریافت کردند. دادهها توسط نرمافزار 16SPSS و با استفاده از روش آماری تی زوجی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمره بهرهوری پزشکان قبل و بعد از دریافت آموزشهای ضمن خدمت ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (p<0/05). از نظر مؤلفههای مؤثر بر بهرهوری نیز در حیطههای انگیزش و ارزیابی عملکرد اختلاف معنادار آماری قبل و بعد از آموزش مشاهده گردید (p<0/05). نتیجهگیری: برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت باعث بهبود بهرهوری در تعدادی از مؤلفه های مؤثر بر بهرهوری میگردد. لذا توصیه میگردد با غنی ساختن آموزشها دیگر مؤلفه های مؤثر بر بهرهوری بهبود یابند.
پرونده مقاله
مقدمه: رشد اقتصادی کشورهای توسعهیافته بهطور طبیعی تمایل به کند شدن دارد بنابراین، فرآیند رشد سرانجام منجر به همگرایی خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی همگرایی سرانه مخارج سلامت و پیامدهای سلامت در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش چکیده کامل
مقدمه: رشد اقتصادی کشورهای توسعهیافته بهطور طبیعی تمایل به کند شدن دارد بنابراین، فرآیند رشد سرانجام منجر به همگرایی خواهد شد. این مطالعه با هدف بررسی همگرایی سرانه مخارج سلامت و پیامدهای سلامت در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که با دادههای اقتصادی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در سالهای 2014-1995 و با استفاده از نرمافزار EViews نسخه 10 انجام شد. همگرایی تصادفی با استفاده از آزمون ریشه واحد دادههای پانلی، همگرایی سیگما با استفاده از انحراف معیار مقطعی لگاریتم سرانه مخارج سلامت و پیامدهای سلامت؛ و همگرایی بتای سرانه مخارج سلامت و پیامدهای سلامت با برآورد مدل همگرایی دادههای پانلی بررسی شد. یافتهها: همگرایی تصادفی مطلق و شرطی سرانه مخارج سلامت در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی تأیید نشد. ضریب بتای مطلق سرانه مخارج سلامت 0/29 بود. ضریب بتای شرطی کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا 0/30 و برای کشورهای با شاخص توسعه انسانی متوسط 0/01 بود. ضریب همگرایی بتا امید به زندگی در کشورهای عضو اکو 28/0 و برای مرگومیر کودکان زیر پنج سال 1/16 برآورد شد. همگرایی سیگما سرانه مخارج سلامت و پیامدهای سلامت تأیید نشد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه بیانگر عدم همگرایی سرانه مخارج سلامت و واگرایی پیامدهای سلامت است که نشان میدهد نابرابریها در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی افزایش یافته و سلامت کشورهای کم درآمد با نرخی بسیار پایینتر از اعضای ثروتمند سازمان بهبود یافته است؛ بنابراین لازم است سیاستهای اکو، با هدف کاهش تفاوتهای منطقهای برنامهریزی و اجرا شود.
پرونده مقاله
مقدمه: در دنیای پرتغییر امروزی، مدیریت و اداره صحیح چالشهای پیشروی سازمانها، از مهمترین آرمانهایی است که هدفش برخورد موفقیتآمیز با تغییرات محیطی مداوم، پویا و غیرقابل پیشبینی است. از اینرو سازمانی چابک شناخته میشود که بتواند چنین مدیریتی داشته باشد. هدف از انجام چکیده کامل
مقدمه: در دنیای پرتغییر امروزی، مدیریت و اداره صحیح چالشهای پیشروی سازمانها، از مهمترین آرمانهایی است که هدفش برخورد موفقیتآمیز با تغییرات محیطی مداوم، پویا و غیرقابل پیشبینی است. از اینرو سازمانی چابک شناخته میشود که بتواند چنین مدیریتی داشته باشد. هدف از انجام این پژوهش، رتبهبندی عوامل و بررسی وضعیت چابکی و راهکارهای ارتقای آن در بیمارستانهای شهر بیرجند است. روش پژوهش: روش پژوهش در این مقاله، توصیفی - تحلیلی و از حیث هدف، کاربردی است. برای سنجش چابکی سازمانی از مدل ای.تی.کرنی استفاده گردید. پرسشنامه تحقیق در بین 75 نفر از کارکنان سه بیمارستان شهر بیرجند توزیع گردید. همچنین از نرم افزارهای SPSS و اکسل جهت آزمون آماری و رتبهبندی به روش تاپسیس استفاده شد. یافتهها: با توجه به نتایج آزمونهای میانگین (آزمون t) در سه بیمارستان و سطح معنیداری به دست آمده برای هر معیار در چابکی سازمانی، بیمارستان (الف) در سه معیار فرهنگ و ارزش ها، خدمت به مشتری و تغییر سازمانی چابک است. در بیمارستان (ب) چون سطح معنیداری بعد مدیریت عملکرد کمتر از 0/05 است، پس در این معیار (مدیریت عملکرد) چابک میباشد. همچنین بیمارستان (ج) نیز در ابعاد فرهنگ و ارزشها و تغییر سازمانی چابک است. همچنین نتایج رتبهبندی بیمارستانها از نظر چابکی سازمانی با استفاده از روش تاپسیس نشان داد که بیمارستان (ج) با شاخص نزدیکی نسبی 0/555 در جایگاه اول، بیمارستان (الف) با شاخص نزدیکی نسبی 0/523 در جایگاه دوم و بیمارستان (ب) با شاخص نزدیکی نسبی 0/044 در جایگاه سوم قرار دارد. نتیجهگیری: نتایج آزمونهای آماری نشان میدهد که بیمارستان (الف) در سه معیار (فرهنگ و ارزشها، خدمت به مشتری، تغییر سازمانی)، بیمارستان (ب) در یک معیار (مدیریت عملکرد) و بیمارستان (ج) در دو معیار (فرهنگ و ارزشها، تغییر سازمانی) از شش معیار مربوط به چابکی سازمانی، وضعیت مطلوبی دارند.
پرونده مقاله
مقدمه: پیشبینی روند سرانه مخارج بهداشتی میتواند در تعیین بهترین سیاستها برای تأمین مالی و مدیریت هزینههای سلامت، مفید و مؤثر باشد. بر این اساس، هدف اصلی این مطالعه پیشبینی روند سرانه مخارج بهداشتی در ایران بود. روش پژوهش: این مقاله با استفاده از مبانی نظری در زمینه چکیده کامل
مقدمه: پیشبینی روند سرانه مخارج بهداشتی میتواند در تعیین بهترین سیاستها برای تأمین مالی و مدیریت هزینههای سلامت، مفید و مؤثر باشد. بر این اساس، هدف اصلی این مطالعه پیشبینی روند سرانه مخارج بهداشتی در ایران بود. روش پژوهش: این مقاله با استفاده از مبانی نظری در زمینه تابع مخارج بهداشتی و بهکارگیری آن با دو ابزار الگوریتم ژنتیک (GA) و الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات (PSO)، به شبیهسازی تابع سرانه مخارج بهداشتی ایران طی سالهای 1394-1358 در قالب سه معادله خطی، نمایی و درجه دوم پرداخت و سپس با استفاده از معیارهای انتخاب مدل رقیب، الگوریتم و مدل برتر انتخاب و اقدام به پیشبینی میزان سرانه مخارج بهداشتی تا سال 1420 شد. تحلیل دادهها نیز به کمک نرمافزار MATLAB نسخه R2016b صورت گرفت. یافتهها: نتایج پیشبینی نشاندهنده آن بود که سرانه مخارج بهداشتی در ایران با شیب افزایشی تا سال 1420 افزایش خواهد یافت. بهگونهای که میزان این مخارج از مقدار 1081 دلار (بر اساس قیمتهای ثابت سال 2011) در سال 1394 به میزان 2628 دلار در سال 1420 خواهد رسید (چیزی حدود 2/5 برابر). نتیجهگیری: با توجه به مقادیر پیشبینیشده سرانه مخارج بهداشتی تا افق 1420، سیاستگزاران بخش سلامت بایستی تدابیر لازم را برای تأمین مالی مخارج این بخش اتخاذ کنند.
پرونده مقاله
مقدمه: با توجه به اهمیت نحوه ارائه خدمات و مراقبت‎های بهداشتی-درمانی، چگونگی عملکرد سیستم‎های مذکور و آثار برجسته آن بر رضایتمندی عموم، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان میزان رضایتمندی عمومی را در خصوص خدمات بهداشتی - درمانی مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش ح چکیده کامل
مقدمه: با توجه به اهمیت نحوه ارائه خدمات و مراقبت‎های بهداشتی-درمانی، چگونگی عملکرد سیستم‎های مذکور و آثار برجسته آن بر رضایتمندی عموم، این سوال مطرح می شود که چگونه می توان میزان رضایتمندی عمومی را در خصوص خدمات بهداشتی - درمانی مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در پی ارائه مدلی جهت سنجش میزان رضایتمندی عمومی از عملکرد و نحوه ارائه خدمات بهداشتی-درمانی است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و اهداف کاربردی در سال 1397 در بین 384 مراجعه‎کننده به بیمارستان‎های شهرستان شاهرود انجام شد. مبتنی بر مرور ادبیات موضوع و نظرات خبرگان، ابتدا ابعاد سنجش رضایتمندی از خدمات بهداشتی-درمانی شناسایی شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در نهایت، تحلیل روابط مابین ابعاد مدل توسط رویکرد مدل‎سازی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته‎ها: یافتههای کلیدی پژوهش نشان میدهند که رضایتمندی عمومی از عملکرد سیستم بهداشتی - درمانی به ترتیب اولویت با ابعاد کیفیت خدمات بهداشت-درمان با ضریب مسیر 0/87، قابلیت‎ها و مهارت‎های کارکنان و پزشکان با ضریب مسیر 0/77، دسترسی به خدمات با ضریب مسیر 0/66 و هزینه خدمات با ضریب مسیر 0/54، ارتباط آماری معناداری دارد. نتیجه‎گیری: لحاظ نمودن ابعاد رضایتمندی یادشده نقش بسزایی در ارائه صحیح خدمات، عملکرد مطلوب و افزایش کارایی خدمات بهداشتی - درمانی دارد و می‎تواند موجب انجام اقداماتی جهت افزایش معنادار رضایت‎مندی دریافت‎کنندگان این خدمات شود. علاوه بر آن، با استفاده از نتایج پژوهش حاضر میتوان زمینه را برای دستهبندی مشتریان برحسب سطح رضایتمندی کسبشده و ویژگیهای آنها فراهم نمود.
پرونده مقاله
مقدمه:سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان ارائه دهنده خدمات سلامت، بخشی از مراقبتهای بهداشتی و درمانی را به صورت غیرمستقیم از طریق عقد قرارداد با مراکز خصوصی و دولتی ارائه میدهد. هدف از این مقاله ارزیابی عملکرد و رتبهبندی واحدهای استانی این سازمان در بخش درمان غی چکیده کامل
مقدمه:سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان ارائه دهنده خدمات سلامت، بخشی از مراقبتهای بهداشتی و درمانی را به صورت غیرمستقیم از طریق عقد قرارداد با مراکز خصوصی و دولتی ارائه میدهد. هدف از این مقاله ارزیابی عملکرد و رتبهبندی واحدهای استانی این سازمان در بخش درمان غیرمستقیم بود. روشپژوهش:در این مطالعه مقطعی- توصیفی عملکرد درمان غیرمستقیم آن سازمان در سراسر کشور با استفاده از روش تاپسیس با درنظرگیری6 شاخص مهم مورد سنجش قرار گرفته شد. بدین منظور هر استان به عنوان یک گزینه لحاظ شد و نیز دادههای مورد نیاز از سالنامه آماری سال 1396 به دست آمد. محاسبات لازم و رتبهبندی استانها به کمک نرمافزار Excel 2010 انجام شد. یافتهها: نسبت تعداد کل مراکز درمانی طرف قرارداد به جمعیت تحت پوشش درمان هر استان و نسبت تعداد کل پزشکان طرف قرارداد به جمعیت تحت پوشش درمان هر استان شاخصهای با بیشترین وزن شناسایی شدند. بیشترین و کمترین نمره عملکردی به ترتیب 1 و 6-10×4 محاسبه شد. نتیجهگیری:گرچه سازمان تامین اجتماعی از شیوه درمان غیر مستقیم در تمامیاستانهای کشور به عنوان یک راهبرد جهت افزایش دسترسی بیمهشدگان به منابع درمانی استفاده نموده است اما عملکردی یکسان در همه استانها نداشته لذا پیشنهاد میشود قراردادهای خرید خدمات درمانی را با بیمارستانها، کلینیکها، پلی کلینیکها، دی کلینیکها، مراکز بهداشتی و درمانی، پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشکان بخش دولتی، خصوصی، نظامیو غیره مخصوصاً در استانهایی که عملکرد ضعیفی داشته اند افزایش دهد.
پرونده مقاله
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمیکنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمیپذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبتهای بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیما چکیده کامل
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که بیش از پنجاه درصد بیماران، اطلاعات روشنی درباره خدمات درمانی خودشان دریافت نمیکنند و در نتیجه، درمان آنها با مشارکت خودشان انجام نمیپذیرد. این مقاله به دلیل اهمیت روزافزون مراقبتهای بیمارمحور در نظام سلامت با هدف بررسی و شناخت آن در بیمارستانها نوشته شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر مطالعهای مروری است که از طریق جستجو در منابع علمیمعتبر از جمله Springer ،Elsevier ،Pubmed و سایر منابع اطلاعاتی فارسی نظیر Magiran و SID بین سالهای 2010 تا 2018 انجام گرفته است. برای جستجو در منابع انگلیسی مذکور از کلید واژههایی چون Patient-Centered Care و Patient Centredness و برای جستجو در منابع فارسی از کلید واژههایی همچون مراقبت بیمارمحور و ارتباط پزشک و بیمار استفاده شد. یافتهها: بیمارمحوری دارای تعاریف متفاوتی بوده تمرکز مراقبتهای درمانی را از بیماری به سمت بیمار سوق میدهد. لذا ارائه خدمات سلامت از یک الگوی پزشک سالارانه سنتی که در آن پزشک بهتر از همه میداند به یک روش مراقبتی بیمارمحور در حال تغییر است. هدف اصلی بیمارمحوری، مشارکت بیماران و خانواده آنها در ارائه خدمات میباشد. نتیجهگیری: در نظام سلامت بیمارمحور به جای تمرکز بر تصمیم و اولویتهای پزشک، بر روی نیازها و نگرانیهای شخص بیمار متمرکز میشوند و در این راستا مراکز بیمارستانی باید برنامههایی برای افزایش مشارکت بیماران در روند درمانی اجرا کنند تا علاوه بر افزایش رضایت بیماران، نتایج درمانی بهتری حاصل شود.
پرونده مقاله