• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزیابی وضعیت سیستم کنترل‌های داخلی در بیمارستان‌های آموزشی - درمانی شهر تهران پس از اجرای نظام نوین مالی
        رضیه علی خانی مهدی مران جوری نوشین جزء خلیل پور
        مقدمه: وجود سیستم‌های کنترل‌های داخلی، باعث افزایش کارایی، کاهش ریسک از دست دادن دارایی‌ها و دست‌یابی به اطمینان معقول از اعتمادپذیری صورت‌های مالی و رعایت قوانین و مقررات خواهد شد. مکانیزم‌های کنترل داخلی باید به ‌عنوان جزء ضروری هر سیستمی شناسایی شود که مدیریت برای تن چکیده کامل
        مقدمه: وجود سیستم‌های کنترل‌های داخلی، باعث افزایش کارایی، کاهش ریسک از دست دادن دارایی‌ها و دست‌یابی به اطمینان معقول از اعتمادپذیری صورت‌های مالی و رعایت قوانین و مقررات خواهد شد. مکانیزم‌های کنترل داخلی باید به ‌عنوان جزء ضروری هر سیستمی شناسایی شود که مدیریت برای تنظیم و هدایت فعالیت‌ها به‌کار می‌گیرد، نه به ‌عنوان یک مکانیزم جداگانه در درون یک دستگاه اجرایی. هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی وضعیت بیمارستان‌های آموزشی - درمانی شهر تهران، از نظر به کارگیری سیستم کنترل داخلی است. روش پژوهش: داده‌های مورد نیاز این تحقیق پیمایشی از طریق توزیع 107 پرسشنامه در بین کارکنان بخش مالی بیمارستان‌های آموزشی- درمانی شهر تهران جمع‌آوری شده است. به منظور تحلیل آزمون فرضیه‌ها از آزمون‌های تی تک نمونه‌ای و باینومیال استفاده شده است. یافته‌ها: با توجه به این که آستانه معناداری آزمون 001/0 است و کمتر از 05/0 می‌باشد و میانگین محاسبه شده (500/3)، از میانگین ممتنع (3)، بیشتر است (H1: µ > 3). لذا پس ازاجرای نظام نوین مالی، سیستم کنترل داخلی بیمارستان‌های آموزشی - درمانی شهر تهران، از سطح مطلوبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد سطح آشنایی کارکنان بخش مالی بیمارستان‌های آموزشی - درمانی شهر تهران در مورد نظام نوین مالی بالا است، چرا که پس ازاجرای نظام نوین مالی سیستم کنترل‌های داخلی دارای وضعیت مطلوبی است. مقدمه: وجود سیستم های کنترل‌های داخلی، باعث افزایش کارایی، کاهش ریسک از دست دادن دارایی‌ها و دستیابی به اطمینان معقول از اعتمادپذیری صورت‌های مالی و رعایت قوانین و مقررات خواهد شد. مکانیزم های کنترل داخلی باید به ‌عنوان جزء ضروری هر سیستمی شناسایی شود که مدیریت برای تنظیم و هدایت فعالیت‌ها به‌کار می‌گیرد، نه به ‌عنوان یک مکانیزم جداگانه در درون یک دستگاه اجرایی. هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی وضعیت بیمارستان‌های آموزشی-درمانی شهر تهران، از نظر به‌کارگیری سیستم کنترل داخلی است. روش پژوهش: داده های مورد نیاز این تحقیق پیمایشی از طریق توزیع 107پرسشنامه در بین کارکنان بخش مالی بیمارستان های آموزشی- درمانی شهر تهران جمع آوری شده است. به منظورتحلیل آزمون فرضیه ها از آزمون های تی تک نمونه‌ای و باینومیال استفاده شده است.یافته‌ها: بررسی های انجام شده نشان داد پس ازاجرای نظام نوین مالی، سیستم کنترل داخلی بیمارستان‌های آموزشی-درمانی شهر تهران، از سطح مطلوبی برخوردار است.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد سطح آشنایی کارکنان بخش مالی بیمارستان‌های آموزشی-درمانی شهر تهران در مورد نظام نوین مالی بالا است، چرا که پس ازاجرای نظام نوین مالی سیستم کنترل های داخلی دارای وضعیت مطلوبی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - برآورد نیروی انسانی مورد نیاز پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
        حسن فراتی زهرا مهدیان
        مقدمه: داشتن نیروی انسانی کافی و متخصص در حوزه سلامت، یکی از عوامل مهم و کلیدی در بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان محسوب می‌شود و هم‌چنین کمبود نیروی انسانی در این حوزه، ممکن است هزینه‌هایی را بر نظام سلامت و جامعه تحمیل نماید. هدف این پژوهش برآورد نیروی انسانی مورد چکیده کامل
        مقدمه: داشتن نیروی انسانی کافی و متخصص در حوزه سلامت، یکی از عوامل مهم و کلیدی در بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان محسوب می‌شود و هم‌چنین کمبود نیروی انسانی در این حوزه، ممکن است هزینه‌هایی را بر نظام سلامت و جامعه تحمیل نماید. هدف این پژوهش برآورد نیروی انسانی مورد نیاز در پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روشWISN می‌باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و نوع روش توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری کلیه فرآیندهای آزمایشگاهی است که در پاتولوژی علوم پزشکی سمنان صورت می‌پذیرد که از 72 فرایند 72 تا بعنوان نمونه انتخاب شده است. سپس وضعیت به دست آمده با وضعیت واقعی در مرکز مذکور مقایسه و اختلاف آن محاسبه و گزارش می‌شود. داده‌های مورد نیاز برای بررسی موضوع پژوهش، از طریق برگه‌های طراحی‌ شده، مشاهده مستقیم فعالیت‌های بخش پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گردآوری می‌شود. یافته‌ها: بر اساس نتایج این پژوهش در حال حاضر در پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان 14 نفر کارشناس و یک نفر منشی مشغول انجام وظیفه هستند و در مقایسه نیروی موجود (واقعی) با نیروی انسانی محاسبه شده آزمایشگاه میانگین نیروی انسانی کارشناس آزمایشگاه 89/18 نفر می‌باشد. نتیجه‌گیری: کارکنانپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان جهت انجام حجم کارهای موجود به دلیل کمبود نیروی انسانی تحت فشار هستند. مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح منابع انسانی می‌تواند با تضمین بهینه بودن حجم کار، به بهبود کارآیی کارها کمک نماید. مقدمه: داشتن نیروی انسانی کافی و متخصص در حوزه سلامت، یکی از عوامل مهم و کلیدی در بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان محسوب می شود و همچنین کمبود نیروی انسانی در این حوزه، ممکن است هزینه هایی را بر نظام سلامت و جامعه تحمیل نماید. هدف این پژوهش برآورد نیروی انسانی مورد نیاز در پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روشWISN می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و نوع روش توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری کلیه فرآیندهای آزمایشگاهی است که در پاتولوژی علوم پزشکی سمنان صورت می پذیرد که از 72 فرایند 72 تا بعنوان نمونه انتخاب شده است. سپس وضعیت به دست آمده با وضعیت واقعی در مرکز مذکور مقایسه و اختلاف آن محاسبه و گزارش می‌شود. داده‌های مورد نیاز برای بررسی موضوع پژوهش، از طریق برگه‌های طراحی‌شده، مشاهده مستقیم فعالیت‌های بخش پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان گردآوری می‌شود. یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش در حال حاضر در پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان 14 نفر کارشناس و یک نفر منشی مشغول انجام وظیفه هستند و در مقایسه نیروی موجود (واقعی) با نیروی انسانی محاسبه شده آزمایشگاه میانگین نیروی انسانی کارشناس آزمایشگاه 18.89نفر می باشد. نتیجه گیری: کارکنان پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان جهت انجام حجم کارهای موجود به دلیل کمبود نیروی انسانی تحت فشار هستند. مدیریت و برنامه ریزی صحیح منابع انسانی می تواند با تضمین بهینه بودن حجم کار، به بهبود کارآیی کارها کمک نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارائه و آزمون الگویی برای تبیین تقاضای القایی پزشک در ایران
        ابوالقاسم گل خندان الهام فتح اللهی
        مقدمه: بر اساس فرضیه تقاضای القایی پزشک، تقاضای مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به‌دلیل اطلاعات نامتقارن در بازار سلامت، تحت تأثیر رفتارهای عرضه‌کنندگان سلامت قرار گیرد. این مطالعه فرض می‌کند که ابتدا با افزایش تعداد پزشک، به‌دلیل افزایش عرضه سلامت، مخارج سلامت کاهش می‌یابد چکیده کامل
        مقدمه: بر اساس فرضیه تقاضای القایی پزشک، تقاضای مراقبت‌های بهداشتی ممکن است به‌دلیل اطلاعات نامتقارن در بازار سلامت، تحت تأثیر رفتارهای عرضه‌کنندگان سلامت قرار گیرد. این مطالعه فرض می‌کند که ابتدا با افزایش تعداد پزشک، به‌دلیل افزایش عرضه سلامت، مخارج سلامت کاهش می‌یابد. اما، با رسیدن تعداد پزشک به یک سطح مشخص به نام سطح آستانه، به‌دلیل برقراری فرضیه تقاضای القایی پزشک، رقابت بین پزشکان، منجر به افزایش مخارج سلامت می‌شود. لذا، هدف اصلی این مطالعه بررسی فرضیه U شکل بین تعداد پزشک و مخارج سلامت در ایران است. روش پژوهش: این مطالعه با استفاده از داده‌های سری زمانی 1392-1350، به بررسی رابطه‌ی غیرخطی محتمل بین سرانه‌ی مخارج سلامت (متغیر وابسته)، سرانه‌ی پزشک (متغیر مستقل) و نرخ مرگ ‌و میر (متغیر کنترل) پرداخته است. به این منظور از مدل رگرسیون انتقال ملایم لاجستیک (LSTR) استفاده شده است. هم‌چنین، تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزارهای، EXCEL، EVIEWS و JMALTI انجام شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از برآورد مدل LSTR، ضمن تأیید تأثیر غیرخطی سرانه‌ی پزشک بر سرانه‌ی مخارج سلامت، نشان داده که سرانه‌ی پزشک به‌ازای هر 10000 نفر جمعیت، در قالب یک ساختار دو رژیمی با مقدار آستانه‌ای 24/12، بر سرانه‌ی مخارج سلامت در ایران اثر گذاشته است. به‌گونه‌ای که سرانه‌ی پزشک در رژیم اول، تأثیر منفی بر سرانه‌ی مخارج سلامت داشته است. اما در رژیم دوم این اثرگذاری مثبت می‌باشد. لذا فرضیه اثرگذاری U شکل سرانه‌ی پزشک بر سرانه‌ی مخارج سلامت در ایران رد نمی‌شود. نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که در حال حاضر در ایران سرانه‌ی پزشک به ‌ازای هر 10000 نفر جمعیت، بیشتر از مقدار آستانه‌ای است، کشور در رژیم دوم قرار گرفته است. بر این اساس، اتخاذ سیاست‌های مناسب به‌ منظور جلوگیری از القای تقاضا توسط پزشکان، ضروری به ‌نظر می‌رسد. مقدمه: این مطالعه فرض می‌کند که ابتدا با افزایش تعداد پزشک، به‌دلیل افزایش عرضه سلامت، مخارج سلامت کاهش می‌یابد. اما، با رسیدن تعداد پزشک به یک سطح مشخص به نام سطح آستانه، به‌دلیل برقراری فرضیه تقاضای القایی پزشک، رقابت بین پزشکان، منجر به افزایش مخارج سلامت می‌شود. لذا، هدف اصلی این مطالعه بررسی فرضیه U شکل بین تعداد پزشک و مخارج سلامت در ایران است.روش پژوهش: این مطالعه با استفاده از داده‌های سری زمانی 1392-1350، به بررسی رابطه‌ی غیرخطی محتمل بین سرانه‌ی مخارج سلامت (متغیر وابسته)، سرانه‌ی پزشک (متغیر مستقل) و نرخ مرگ‌ومیر (متغیر کنترل) پرداخته است. به این منظور از مدل رگرسیون انتقال ملایم لاجستیک (LSTR) استفاده شده است. هم‌چنین، تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزارهای، EXCEL، EVIEWS و JMALTI انجام شده است.یافته‌ها: نتایج حاصل از برآورد مدل LSTR، ضمن تأیید تأثیر غیرخطی سرانه‌ی پزشک بر سرانه‌ی مخارج سلامت، نشان داده که سرانه‌ی پزشک به‌ازای هر 10000 نفر جمعیت، در قالب یک ساختار دو رژیمی با مقدار آستانه‌ای 24/12، بر سرانه‌ی مخارج سلامت در ایران اثر گذاشته است. به‌گونه‌ای که سرانه‌ی پزشک در رژیم اول، تأثیر منفی بر سرانه‌ی مخارج سلامت داشته است (عدم تأیید فرضیه تقاضای القایی)؛ اما در رژیم دوم این اثرگذاری مثبت می‌باشد (تأیید فرضیه تقاضای القایی). نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که در حال حاضر در ایران سرانه‌ی پزشک به‌ازای هر 10000 نفر جمعیت، بیش‌تر از مقدار آستانه‌ای است، کشور در رژیم دوم قرار گرفته است. بر این اساس، اتخاذ سیاست‌های مناسب به‌منظور جلوگیری از القای تقاضا توسط پزشکان، ضروری به‌نظر می‌رسد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل‌سازی ارزیابی مشتریان از کیفیت خدمات درمانی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند)
        زهرا هاشمی مرضیه فریدی ماسوله
        مقدمه: کیفیت خدمات همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران در تامین رضایت مشتریان است. تامین خدمات با کیفیت نیازمند شناخت دقیق نسبت به عوامل کلیدی کیفیت خدمت و نوع اثربخشی آنها در میزان رضایت مشتریان است. لذا بکارگیری روش‌های مختلف سنجش کیفیت خدمات می‌تواند جنبه‌های مجه چکیده کامل
        مقدمه: کیفیت خدمات همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران در تامین رضایت مشتریان است. تامین خدمات با کیفیت نیازمند شناخت دقیق نسبت به عوامل کلیدی کیفیت خدمت و نوع اثربخشی آنها در میزان رضایت مشتریان است. لذا بکارگیری روش‌های مختلف سنجش کیفیت خدمات می‌تواند جنبه‌های مجهول اثربخشی این عامل را بر رضایت مشتریان شفاف‌تر سازد. از اینرو هدف از انجام این تحقیق ارزیابی روش‌های سنجش کیفیت خدمات درمانی با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی بوده است. روش‌پژوهش: این تحقیق به روش توصیفی - همبستگی انجام شده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه مشتریان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل می‌دهند که تعداد آنها معین نبوده است. با استناد به رابطه نمونه‌گیری کوکران تعداد 385 نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه‌های اعتبارسنجی شده تحقیق میان آنان توزیع گردید. به منظور سنجش کیفیت خدمات از 4 روش سروکوآل وزنی و غیر وزنی و سروپرف وزنی و غیروزنی استفاده شد و تاثیر ابعاد کیفیت خدمات در هریک از این 4 روش بر روی رضایت مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ازنرم‌افزار spss استفاده شده است و نتایج جهار روش سنجش کیفیت خدمات با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که از بین روش‌های سنجش کیفیت خدمات کمترین سطح خطا برای مدل سروکوال وزنی عدد 0.18 بدست آمده که سنجش کیفیت خدمات بر حسب مدل سروکوال وزنی با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی دقت بالاتری در پیش‌بینی رضایت مشتریان داشته است. نتیجه‌گیری: روش‌های سنجش کیفیت خدمات تحت تاثیر مقیاس سنجش کیفیت خدمات، عملکرد متفاوتی در پیش‌بینی رضایت مشتریان دارند. هم‌چنین روش‌های شبکه عصبی مصنوعی نسبت به الگوریتم بکارگرفته شده در پیش‌بینی، ممکن است پیش‌بینی‌هایی ضعیف‌تر از نتایج روش‌های آمار کلاسیک ارائه دهند. مقدمه: کیفیت خدمات همواره یکی از مهمترین دغدغه های مدیران در تامین رضایت مشتریان است. لذا بکارگیری روش های مختلف سنجش کیفیت خدمات می تواند جنبه های مجهول اثربخشی این عامل را بر رضایت مشتریان شفاف تر سازد.روش پژوهش: این تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شده وتحقیق کاربردی است. جامعه آماری کلیه مشتریان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند که تعداد آنها معین نبوده است. با استناد به رابطه نمونه گیری کوکران تعداد 385 نفر از آنها به شیوه در دسترس انتخاب شده و پرسشنامه های اعتبارسنجی میان آنان توزیع گردید. به منظور سنجش کیفیت خدمات از 4 روش سروکوآل وزنی وغیر وزنی و سروپرف وزنی و غیروزنی استفاده شد و تاثیر ابعاد کیفیت خدمات در هریک از این 4 روش بر روی رضایت مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های تحقیق با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی چندلایه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین روش های سنجش کیفیت خدمات کمترین سطح خطا برای مدل سروکوال وزنی عدد0.18 بدست آمده که سنجش کیفیت خدمات بر حسب مدل سروکوال وزنی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی دقت بالاتری در پیش بینی رضایت مشتریان داشته است.نتیجه گیری: روش های سنجش کیفیت خدمات تحت تاثیر مقیاس سنجش کیفیت خدمات، عملکرد متفاوتی در پیش بینی رضایت مشتریان دارند. همچنین روش های شبکه عصبی مصنوعی نسبت به الگوریتم بکارگرفته شده در پیش بینی، ممکن است پیش بینی هایی ضعیف تر از نتایج روش های آمار کلاسیک ارائه دهند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه تطبیقی عدالت در تامین مالی در مدل‌های بیمه سلامت
        محمد سعادتی رامین رضاپور ناصر درخشانی مریم نقشی
        مقدمه:مشارکت عادلانه در تامین مالی یکی از اهداف اصلی نظام‌های بهداشتی درمانی در جهان می‌باشد. برقراری سیستم بیمه‌ای یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای محافظت مالی مردم در برابر هزینه‌های سلامتی به شمار می‌رود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظام‌های بیمه‌ای در کشورهای مخ چکیده کامل
        مقدمه:مشارکت عادلانه در تامین مالی یکی از اهداف اصلی نظام‌های بهداشتی درمانی در جهان می‌باشد. برقراری سیستم بیمه‌ای یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای محافظت مالی مردم در برابر هزینه‌های سلامتی به شمار می‌رود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظام‌های بیمه‌ای در کشورهای مختلف جهان صورت گرفت. روش پژوهش:این پژوهش به صورت تطبیقی در سال 1395 انجام گرفت. ابتدا بررسی متون جامعی برای استخراج شواهد علمی با استفاده از پایگاه‌های داده و وبسایت‌های مرتبط و معتبر انجام پذیرفت. پس از غربالگری متون یافته شده، داده‌های مربوط به شاخص‌های عدالت در تامین مالی استخراج گردید. جهت تطبیق داده‌های شاخص‌های عدالت در تامین مالی با مدل‌های بیمه سلامت از چارچوب تقسیم‌بندی گاردن استفاده شد. یافته‌ها:درکشورهای مورد مطالعه از چهار مدل تامین مالی و بیمه‌ای که شامل بیمه درمان ملی (NHI)، سیستم طب ملی (NHS)، بیمه درمان اجتماعی (SHI) و بیمه خصوصی استفاده می‌شد. فرانسه و استرالیا کشورهایی بودند که از دو مدل به طور همزمان استفاده می‌کنند. کشورهای انگلیس، دانمارک، کانادا و آلمان به ترتیب دارای بالاترین میزان شاخص مشارکت عادلانه در تامین مالی بودند. نتیجه‌گیری:یافته‌های مطالعه نشان داد سیستم‌های بیمه‌ای اجتماعی، بیمه‌های ملی و سیستم ملی بهداشتی می‌توانند عملکرد مناسبی در محافظت مالی افراد جامعه نشان دهند، بنابراین می‌توان گفت برقراری سیستم بیمه‌ای نقش بسزایی در محافظت مالی مردم در برابر هزینه‌ای سلامت داشته است. البته قابل ذکر است انتخاب مدل بیمه‌ای در کشورها باید براساس منابع و زیر ساخت‌های موجود هر کشور صورت پذیرد تا بتواند بخوبی نقش خود را ایفا کند. مقدمه:برقراری سیستم بیمه ای یکی از رایج ترین روش ها برای محافظت مالی مردم در برابر هزینه های سلامتی به شمار میرود. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی نظام های بیمه ای در کشورهای مختلف جهان صورت گرفت .روش پژوهش:این پژوهش به صورت تطبیقی در سال 1395 انجام گرفت. ابتدا بررسی متون جامعی برای استخراج شواهد علمی با استفاده از پایگاههای داده و وبسایت های مرتبط و معبر انجام پذیرفت. پس از غریالگری متون یافته شده، داده های مربوط به شاخص های عدالت در تامین مالی استخراج گردید. جهت تطبیق داده های شاخص های عدالت در تامین مالی با مدل های بیمه سلامت از چارچوب تقسیم بندی گاردن استفاده شد. یافته ها:درکشورهای مورد مطالعه از چهار مدل تامین مالی و بیمه ای که شامل بیمه درمان ملی (NHI)، سیستم طب ملی (NHS)، بیمه درمان اجتماعی (SHI) و بیمه خصوصی استفاده می شد.کشورهای انگلیس، دانمارک، کانادا و آلمان به ترتیب دارای بالاترین میزان شاخص مشارکت عادلانه در تامین مالی بودند.نتیجه گیری:یافته های مطالعه نشان داد سیستم های بیمه ای اجتماعی، بیمه های ملی و سیستم ملی بهداشتی می توانند عملکرد مناسبی در محافظت مالی افراد جامعه نشان دهند، بنابراین می توان گفت برقراری سیستم بیمه ای نقش بسزایی در محافظت مالی مردم در برابر هزینه ای سلامت داشته است. البته قابل ذکر است انتخاب مدل بیمه ای در کشورها باید براساس منابع و زیر ساخت های موجود هر کشور صورت پذیرد تا بتواند بخوبی نقش خود را ایفا کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی کشش درآمدی مخارج سرانه بهداشتی در کشورهای گروه دی هشت: رویکردهای رگرسیون انتقال ملایم پانلی (PSTR) و رگرسیون متوسط میان گروهی (MG)
        علی رضازاده محمد کلامی صابر خداوردیزاده مصطفی شکری
        مقدمه: امروزه رفاه اقتصادی کشورها وابستگی شدیدی به سهم مخارج بهداشتی از تولید کشورها دارد. در این راستا هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مخارج بهداشتی و رفاه اقتصادی کشورهای گروه دی هشت و از سویی تشخیص نوع گروه کالایی مخارج بهداشتی در کشورهای منتخب است. روش پژوهش: در این چکیده کامل
        مقدمه: امروزه رفاه اقتصادی کشورها وابستگی شدیدی به سهم مخارج بهداشتی از تولید کشورها دارد. در این راستا هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مخارج بهداشتی و رفاه اقتصادی کشورهای گروه دی هشت و از سویی تشخیص نوع گروه کالایی مخارج بهداشتی در کشورهای منتخب است. روش پژوهش: در این پژوهش کاربردی به منظور بررسی ارتباط بین مخارج بهداشتی و رفاه اقتصادی کشورهای گروه دی هشت طی دوره زمانی 2014-1995 میلادی از رگرسیون انتقال ملایم پانلی و به منظور بررسی ارتباط بلندمدت و تشخیص این که مخارج بهداشتی در کشورهای منتخب از چه نوع گروه کالایی می‌باشد، از پانل میان گروهی استفاده شده است. برای برآورد مدل نیز از نرم‌افزارهای Matlab، Eviews9 و Stata14 بهره گرفته شده است. یافته‌ها: لحاظ نمودن یک تابع انتقال با یک پارامتر آستانه‌ای که بیانگر یک مدل دو رژیمی است، برای تصریح رابطه غیرخطی میان متغیرهای مورد بررسی کفایت می‌کند. براساس نتایج به دست آمده، حد آستانه‌ای برای کشورهای گروه دی هشت برابر 21/7 و پارامتر شیب نیز برابر 56/17 برآورد شده است. نتیجه‌گیری: تولید ناخالص داخلی سرانه در رژیم اول (قسمت خطی) و دوم (مجموع قسمت خطی و غیرخطی) تأثیر مثبت بر مخارج سرانه بهداشتی کشورهای گروه دی هشت دارد. هم‌چنین هزینه‌های عمومی سلامت جمعیت 0 تا 14 و گروه سنی 65 ساله و بالاتر، در رژیم اول اثر منفی و پس از عبور از حد آستانه‌ای و وارد شدن به رژیم دوم اثر مثبت بر مخارج سرانه بهداشتی کشورهای گروه دی هشت داشته است. نهایتاً نتایج حاصل از رویکرد پانل میان گروهی حاکی از آن است که کشش درآمدی کالای سلامت در کشورهای گروه دی هشت کمتر از واحد بوده و این کالا لوکس تلقی نمی‌گردد. مقدمه: امروزه رفاه اقتصادی کشورها وابستگی شدیدی به سهم مخارج بهداشتی از تولید کشورها دارد. در این راستا هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مخارج بهداشتی و رفاه اقتصادی کشورهای گروه دی هشت و از سویی تشخیص نوع گروه کالایی مخارج بهداشتی در کشورهای منتخب است.روش پژوهش: در این پژوهش کاربردی به منظور بررسی ارتباط بین مخارج بهداشتی و رفاه اقتصادی کشورهای گروه دی هشت طی سال‌های 2014-1995 از رگرسیون انتقال ملایم پانلی و به منظور بررسی ارتباط بلندمدت و تشخیص این‌که مخارج بهداشتی در کشورهای منتخب از چه نوع گروه کالایی می‌باشد از پانل میان گروهی استفاده می‌گردد. برای برآورد مدل نیز از نرم‌افزارهای Matlab،Eviews9 و Stata استفاده شده است.یافته‌ها: لحاظ نمودن یک تابع انتقال با یک پارامتر آستانه‌ای که بیانگر یک مدل دو رژیمی است، برای تصریح رابطه غیرخطی میان متغیرهای مورد بررسی کفایت می‌کند. براساس نتایج به دست آمده حد آستانه‌ای برای کشورهای گروه دی هشت برابر 21/7 و پارامتر شیب نیز برابر 56/17 برآورد شد. نتیجه‌گیری: تولید ناخالص داخلی سرانه در رژیم اول و دوم تأثیر مثبت بر مخارج سرانه بهداشتی دارد. هم‌چنین هزینه‌های عمومی سلامت جمعیت 0 تا 14 و گروه سنی 65 ساله و بالاتر، در رژیم اول اثر منفی و پس از عبور از حد آستانه‌ای و وارد شدن به رژیم دوم اثر مثبت بر مخارج سرانه بهداشتی داشته است. نهایتاً نتایج حاصل از رویکرد پانل میان گروهی حاکی از آن است که کشش درآمدی کالای سلامت کمتر از واحد بوده و این کالا لوکس تلقی نمی‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تأثیر مؤلفه‌های مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی مشهد (1394)
        سعید خیاط مقدم اسماعیل زمانی بیدختی ابوالفضل منصوری کیا محبوبه اسدی مریم زارع حسینی
        مقدمه: در سال‌های اخیر، سازمان‌ها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار داده‌اند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثی چکیده کامل
        مقدمه: در سال‌های اخیر، سازمان‌ها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار داده‌اند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه‌های مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی از دی تا بهمن 1394 انجام شد. نمونه‌گیری به صورت خوشه‌ای انجام گرفت و در هر رسته شغلی نمونه‌ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهش‌گر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در پژوهش حاضر600 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که 46.8 درصد را مردان و 53.2 درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دادند. نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.67±3.23و 0.86±3.24بود. همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفه‌های مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد (p-value≤0.001,r=0.407). نتیجه‌گیری: مؤلفه‌های مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی‌دارد. لذا ضروری است تا مدیران سازمان‌های درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود، به ارتقاء دانش کارکنان، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ایجاد یک فرهنگ آکنده از اعتماد در میان کارکنان توجه نمایند. زمینه و هدف: در سالهای اخیر، سازمان ها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار داده اند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی از دی تا بهمن 1394 انجام شد.نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام گرفت و در هر رسته شغلی نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در پژوهش حاضر600 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که 46.8 درصد را مردان و 53.2 درصد دیگر را زنان تشکیل می دادند.نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.67±3.23و 0.86±3.24بود.همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفه های مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد(p-value≤0.001,r=0.407).نتیجه گیری: مؤلفه های مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی دارد.لذا ضروری است تا مدیران سازمان های درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود، به ارتقاء دانش کارکنان، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ایجاد یک فرهنگ آکنده از اعتماد در میان کارکنان توجه نمایند. پرونده مقاله