مقدمه: یکی از مهمترین عملکردهای مدیریتی، در حوزه سلامت الکترونیک ، امنیت اطلاعات است که نقش بالایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیـت خدمات ارائه شده دراین سازمانها دارد. در این پژوهش، تخصیص امنیت بالاتر ، قابلیت تعامل دستگاهها از راه دور را بهبود میبخشد.روش پژوه چکیده کامل
مقدمه: یکی از مهمترین عملکردهای مدیریتی، در حوزه سلامت الکترونیک ، امنیت اطلاعات است که نقش بالایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیـت خدمات ارائه شده دراین سازمانها دارد. در این پژوهش، تخصیص امنیت بالاتر ، قابلیت تعامل دستگاهها از راه دور را بهبود میبخشد.روش پژوهش: در این مطالعه، پژوهشهای منتشر شده مورد بررسی قرار گرفت که مسبب طراحی مدل مفهومی اولیه گردید و در مرحله بعد، با استفاده از چهار گام دلفی ، توسط 22 نفر از خبرگان ،این حوزهها مورد غربالگری قرار گرفت و مدل مفهومی نهایی، با عوامل موثر ارائه گردید. مطابق با نتایج، ضریب هماهنگی کندال در دور چهارم 0.007 بود که نشان میدهد اتفاق نظر میان خبرگان حاصل شده است و میتوان به تکرار گامها پایان داد واین میزان کاملا معنادار به حساب میاید.یافتهها: این پژوهش، پذیرش پرونده الکترونیک سلامت امن با ارائه مدل مفهومی بیان نمود و به کشف فرصتهای کارافرینانه اینترنت اشیا و همچنین پاسخگویی مناسبتر به بیماران در فضای فناوری اطلاعات میپردازد. مدل اولیه شامل سه بخش است محتوی ابزارهای هوشمند بیمار، مرکز دادههای ابر و محیط هوشمند پزشک یا خدمات درمانی و اورژانس و در نهایت مدل مفهومی نهایی، با عوامل موثر ارائه گردید.نتیجهگیری: مدل نهایی مستقیماً روی شاخصهای مهم درمانی مانند کاهش تعداد خطا و کاهش طول مدت درمان تأثیرگذار است. توانایی انتقال داده دراین بستر به هوشمند شدن تله مدیسین منتج گردیده است.
پرونده مقاله
مقدمه: دوسوتوانی سازمانی و رهبری از عوامل رشد و پیشرفت در سازمان ها محسوب می شوند. هدف از این پژوهش طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی مبتنی بر رهبری دانش گرا در سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است چکیده کامل
مقدمه: دوسوتوانی سازمانی و رهبری از عوامل رشد و پیشرفت در سازمان ها محسوب می شوند. هدف از این پژوهش طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی مبتنی بر رهبری دانش گرا در سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است و از نظر هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای ـ کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان به تعداد ۱۹۳۵۸ نفر میباشد که حجم نمونه ۵۸۶ نفر بر اساس ۵ تا ۱۰ برابر تعداد سؤالات پرسشنامه در نظر گرفته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های محقق ساخته رهبری دانشگرا و دوسوتوانی سازمانی است.
یافتهها: یافته ها ضمن تأیید مدل پیشنهادی، نشان داد که رهبری دانش گرا بر دوسوتوانی سازمانی و ابعاد آن (اکتشاف و بهرهبرداری) در سازمان های خدمات بهداشتی درمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد و تأثیر رهبری دانش گرا بر بُعد اکتشاف بیشتر از بُعد بهره برداری بوده است.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که رهبری دانش گرا بر دوسوتوانی سازمانی (اکتشاف و بهره برداری) تأثیر مثبت و افزایشی (مستقیم) دارد و توانایی سازمانهای خدمات بهداشتی درمانی برای کشف فرصت های جدید و همچنین بهره برداری از شایستگیهای موجود در این زمینه و برقراری دوسوتوانی سازمانی، مستلزم به کارگیری سبک رهبری دانش گرا در سازمان است.
پرونده مقاله
مقدمه: اجرای کامل نظام ارجاع و رفع نواقص آن یکی از موضوعات مهم خدمات سلامت در جوامع امروزی است. یکی از تبعات اجرای ناقص نظام ارجاع روستایی هزینههایی است که به جیب مردم و به نظام یک کشور وارد میشود. از عوامل اصلی در تکمیل نظام ارجاع، با توجه به متعدد بودن ذینفعان، س چکیده کامل
مقدمه: اجرای کامل نظام ارجاع و رفع نواقص آن یکی از موضوعات مهم خدمات سلامت در جوامع امروزی است. یکی از تبعات اجرای ناقص نظام ارجاع روستایی هزینههایی است که به جیب مردم و به نظام یک کشور وارد میشود. از عوامل اصلی در تکمیل نظام ارجاع، با توجه به متعدد بودن ذینفعان، سیاستگذاران و مجریان دراین طرح، نحوه برقراری ارتباط موثر، در بین گروههای متعدد و متفاوت این طرح (پزشک، بیمه شده، ماما، بهورز، کادر اجرایی، کادر نظارتی و سیاستگذاران حاکمیتی) است. هدف این مطالعه سنجش میزان و نحوه پرداختن مطالعات طرح پزشک خانواده به مولفههای ارتباطی به عنوان شاخص تاثیرگذار در رفع چالشهای طرح میباشد.روش بررسی: روش مطالعه حاضر به صورت مروری کتابخانه ای بر روی 40 مطالعه از سال 1380لغایت 1399 انجام شد. جمعیت مورد پژوهش تمامی مقالههای مرتبط با مولفههای ارتباطی در طرح پزشک خانواده میباشد. در راستای انجام پژوهش اطلاعات به روش مطالعه متون از کتابخانه، وب سایتهای سازمانهای مرتبط منتخب و در راستای جستجوی نظاممند براساس کلید واژههایی مبتنی بر 1- طرح پزشک خانواده 2- ارتباطات در طرح پزشک خانواده 3- نظام ارجاع4- چالشها و موانع طرح پزشک خانواده 5- مراقبتهای بهداشت و درمان 6- استراتژیهای طرح پزشک خانواده روستایی 7-ارتباط موثر در نظام ارجاع، جمع آوری و در جدول تطبیقی حیطه ها مورد ارزیابی و مقایسه واقع شد. جستجوی مقالات به صورت نظاممند بر اساس کلیدواژههای مرتبط در پایگاههای داده معتبر و تخصصی به زبانهای انگلیسی و فارسی Google scholarبه همراه پایگاههای ملی شامل SID، IRANDOC، ISC انجام شد. از مجموع مقالات شناسایی شده، پژوهشگر طبق استراتژی پژوهش نسبت به ارزیابی محتوای آن دسته از مقالاتی پرداخت که به تاثیر و اهمیت مولفههای ارتباطی در طرح پزشک خانواده روستایی و نظام ارجاع در بخش بحث و نتیجهگیری مقاله مستقیم پرداخته بودند. یافتهها: در بررسی اسنادی صورت گرفته از 230 مقاله مرتبط با کلید واژههای مد نظر محقق، در 40 مقاله مشاهده شد که به موضوع مولفههای ارتباطی به عنوان شاخص مهم در رفع مشکلات نظام ارجاع درطرح پزشک خانواده در مباحث و نتیجهگیری پرداخته شده بود. 4 مولفه،رضایت سنجی، عدم آگاهی (آموزش، اطلاع رسانی، مشارکت) توانمندسازی نیروی انسانی، ارتقا شاخصهای بهداشتی، مولفههای ارتباطی بودند که شناسایی شدند که در متن مقالات و نتیجهگیری به آن پرداخته شده بود. نتیجهگیری: پیشنهاد میشود با بهرهگیری از تجارب کشورهای موفق در زمینه برقراری ارتباط موثردر نظام ارجاع، با ایجاد نظام یکپارچه ارتباطی، الگوی ارتباطی برای رفع مشکلات طرح پزشک خانواده طراحی گردد. نیاز است در مطالعات به تاثیر مولفههای ارتباطی به عنوان شاخص اصلی و متغییر مستقل در رفع مشکلات و چالشهای طرح پزشک خانواده پرداخته شود.
پرونده مقاله
مقدمه: روتینها عامل متمایز کننده سازمانها از لحاظ نحوه انجام کارهای پایه مشابه به شمار میروند. روتینها بازتاب شخصیت خاص هر سازمان هستند. شناسایی روتینهای هر شرکت ممکن است ولی تقلید صرف از آنها بی فایده خواهد بود. از اینرو هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی روتین های چکیده کامل
مقدمه: روتینها عامل متمایز کننده سازمانها از لحاظ نحوه انجام کارهای پایه مشابه به شمار میروند. روتینها بازتاب شخصیت خاص هر سازمان هستند. شناسایی روتینهای هر شرکت ممکن است ولی تقلید صرف از آنها بی فایده خواهد بود. از اینرو هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی روتین های مدیریت نوآوری در صنایع دارویی است.
روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ ماهیت و روش، یک تحقیق توصیفی و از منظر هدف یک تحقیق کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان شرکتهای دارویی رویان دارو است که تعداد آنها 130 نفر میباشد. نمونه متناسب یا تعداد جامعه مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان 97 نفر میباشد. در این پژوهش افراد نمونه بر اساس روش تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از شاخصهای شناسایی شده در پژوهش والا و همکاران استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به تأیید خبرگان و اساتید دانشگاهی رسیده است. پایایی این پرسشنامه ها در این پژوهش 0.958 می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای توصیفی و مدل سازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS و SEM-PLS استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد روتینهای مدیریت نوآوری 22 شاخص میباشد، که تمامی روتینهای مدیریت نوآوری در صنایع دارویی (شرکت رویان) موثر هستند. همچنین روتینهای مدیریت نوآوری در صنایع دارویی (شرکت رویان) در وضعیت نرمال و قابل قبولی قرار دارد.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که دو روتین "فعالیت مدیریت پروژه" و "مطالعات امکان سنجی در پروژههای نوآوری" با داشتن بیشترین بار عاملی در رتبه اول قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود شرکت فعالیتهای مدیریت پروژه را به طور کامل انجام دهد تا از پیشرفت آنها مطابق هدف خود استفاده کند؛ همچنین مطالعات امکان سنجی نیز در پروژههای نوآوری انتخاب شده انجام شود.
پرونده مقاله
مقدمه: اعتباربخشی به معنی ارزشیابی سیستماتیک مراکز اراِئه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات اعتباربخشی بر سنجه ایمنی بیمار در اتاقهای عمل یکی از بیمارستانهای تامین اجتماعی تهران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از منظر نتیجه، کا چکیده کامل
مقدمه: اعتباربخشی به معنی ارزشیابی سیستماتیک مراکز اراِئه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات اعتباربخشی بر سنجه ایمنی بیمار در اتاقهای عمل یکی از بیمارستانهای تامین اجتماعی تهران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از منظر نتیجه، کاربردی و روش اجرا ،تحلیلی و زمان به صورت مقطعی صورت گرفته است. جامعه آماری، منابع اطلاعاتی مربوط به سنجه ایمنی بیمار است و نمونهگیری آن در بازه زمانی سال 1391-1399 است. روش نمونهگیری بصورت تمام شماری و شامل کلیه اطلاعات مربوط به این بازه زمانی میباشد. ابزا گرداوری داده، فیش کارت بوده که با روش کتابخانهای از منابع و مراکز تهیه داده با هماهنگی دفتر بهبود کیفیت و واحد آمار بیمارستان استخراج شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSو روش تحلیل سریهای زمانی منقطع انجام شد.یافتهها: یافتههای تحلیل سری زمانی، پژوهش در ۳ قالب تاثیر افزایشی، تاثیر کاهشی و بی تاثیر بودن طرح اعتبار بخشی بر سنجهها گزارش شده است. در سنجه ایمنی بیمار نتایج حاصل از جدول رگرسیون قطعهای نشان داده است که در ابتدای دوره بررسی، متوسط سنجه ایمنی بیمار 34/76 درصد بوده است. تغییرات ماهانه سنجه ایمنی بیمار، قبل از مداخله معنیدار نبوده است (43/۰= P). بعد از مداخله نیز سطح میانگین سنجه ایمنی بیمار، تغییر ناگهانی و معناداری نداشته است (42/0=P). همچنین اختلاف روند (شیب) سنجه ایمنی بیمار، قبل و بعد از مداخله تغییر معناداری نداشته است (31/0=P). به طوری که سنجه ایمنی بیمار بعد از مداخله اول به طور فصلی 06/1 درصد افزایش داشته است. به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داده است که، در نتیجه اجرای طرح اعتباربخشی سنجه ایمنی بیمار افزایش یافتهاند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده است که، اجرای مداخلات سنجههای اعتباربخشی بر روی سنجه ایمنی بیمار تاثیر دارد. تعداد سنجههای معنادار از سال 1395 تا 1399، نشان میدهد که ویرایشهای سوم و چهارم استانداردهای اعتبار بخشی ملی بیمارستانهای ایران موثر بوده است. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته پیشنهاد میشود: سنجه ایمنی بیمار بعد از مداخله اول افزایش پیدا کند.بنابراین اجرای اعتباربخشی در بیمارستانها به مدیران پیشنهاد میگردد.
پرونده مقاله
مقدمه: برندسازی شخصی پزشکان یکی از حوزههای جدیدی است که در نظام پزشکی- سلامت مطرحشده است که موجب رشد و توسعه این کسبوکار و افزایش سوددهی میشود، علاوه بر این در حوزه درمان و سلامت نیز موجب بهبود سلامت عمومی و اعتماد جامعه بهنظام درمان خواهد شد. با توجه به اهمیت این چکیده کامل
مقدمه: برندسازی شخصی پزشکان یکی از حوزههای جدیدی است که در نظام پزشکی- سلامت مطرحشده است که موجب رشد و توسعه این کسبوکار و افزایش سوددهی میشود، علاوه بر این در حوزه درمان و سلامت نیز موجب بهبود سلامت عمومی و اعتماد جامعه بهنظام درمان خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهش حاضر قدم در این راه نهاده تا شاخصهای مؤثر در ایجاد برندسازی شخصی پزشکان را شناسایی و آنها را اولویتبندی نماید.
روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر پزشکان متخصص شهرستان بندرعباس بوده و جهت گردآوری دادهها، ده نفر از پزشکان متخصص بهعنوان خبرگان پژوهش و بهصورت گلوله برفی انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش دلفی فازی جهت شناسایی شاخصهای مؤثر در ایجاد برند شخصی پزشکان متخصص و از روش تصمیمگیری چند معیاره (سوارا) برای به دست آوردن وزن و اولویتبندی این شاخصها استفادهشده است.
یافتهها: ابتدا با بررسی مبانی نظری و ادبیات پژوهش، شاخصهای مؤثر در برندسازی شخصی تعیین شدند که تعداد این شاخصها 25 مورد بود. سپس با استفاده از نظر خبرگان، از بین 25 شاخص، 14 شاخص به عنوان شاخصهای مؤثر و اساسی در ایجاد برند شخصی پزشکان متخصص شناسایی شدند و درنهایت با استفاده از تکنیک سوارا، شاخصهای تایید شده، اولویتبندی شدند. این شاخصها همراه با میانگین رتبه آنها (میانگین رتبه پایینتر بیانگر اهمیت بیشتر شاخص است) عبارتند از تجربه و تخصص (1.8)، مسئولیتهای اجتماعی(2.6)، پایبندی به اخلاق حرفه ای(3.5)، داشتن اعتبار(4)، قابلاعتماد بودن(5.1)، صفات شخصیتی (6.6)، سخاوت و بخشندگی (6.7)، ارتباطات (8.3)، اصالت (8.5)، حضور در فضای مجازی (9.6)، جذابیت ظاهری (11.4)، عملکرد فردی (11.9) داشتن اهداف شخصی (12.30) و داشتن چشم انداز شخصی (12.70).
نتیجهگیری: طبق نتایج حاصلشده، شاخصهایی که بیشترین تأثیر را در ایجاد برندسازی شخصی پزشکان متخصص دارند، مربوط به شاخصهای مرتبط با مسائل حرفهای، اجتماعی یا فرهنگی مانند تخصص، رعایت اخلاق حرفهای، اعتماد و اعتبار، مسئولیتهای اجتماعی، ارتباطات و ... است و شاخصهای که مربوط به مسائل شخصی و فردی مانند عملکرد فردی، داشتن چشمانداز و اهداف شخصی هرچند تأثیرگذار هستند اما دارای اولویت پایینتری هستند. پزشکان متخصص با شناسایی و تقویت شاخصهای تأثیرگذار بر برند شخصی خود میتوانند در عرصه رقابت موفقتر عمل کنند.
پرونده مقاله
مقدمه: سازمانها بدون تمایل داوطلبانة افراد به همکاری قادر به توسعة اثربخشی خرد جمعی خود نیستند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بیمارستان بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه ای شناسایی فرصت های سازمانی و عملکرد محیطی بود.
روش پژوهش: روش تحقیق، توص چکیده کامل
مقدمه: سازمانها بدون تمایل داوطلبانة افراد به همکاری قادر به توسعة اثربخشی خرد جمعی خود نیستند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی بیمارستان بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه ای شناسایی فرصت های سازمانی و عملکرد محیطی بود.
روش پژوهش: روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران و کارشناسان یک بیمارستان دولتی در شهر اصفهان (300 نفر) تشکیل دادند که تعدادی از آنها (164 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود و روایی سازه از طریق اساتید و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و پی ال اس انجام شد.
یافتهها: براساس نتایج بدست آمده، شاخصهای سنجش هر یک از مقیاسهای مورد استفاده در سطح اطمینان 5% مقدار آماره تی بزرگتر از 96/1 بود که نشان میدهد همبستگیهای مشاهده شده معنادار است.
نتیجهگیری: بنابراین با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود به منظور جلب اعتماد نیروی انسانی و تقویت روحیه ریسکپذیری مدیران به دنبال کاهش عوامل ایجادکننده فشارهای عصبی باشند و رفتار تشریفاتی و کاملا سیاسی را به پایینترین سطح ممکن تقلیل داده، اختلاف نظر را به راحتی در سازمان پذیرا باشند.
پرونده مقاله