شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی با استفاده از رویکرد تئوری دادهبنیاد
محورهای موضوعی : -مدارک پزشکیقاسم زارعی 1 * , بنفشه پارسامهر 2
1 - استادیار گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: تجهیزات پزشکی, توسعه صادرات, تئوری دادهبنیاد,
چکیده مقاله :
مقدمه: امروزه صادرات نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد و صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایع مستعد ایران در این زمینه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، اکتشافی و از لحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش دادههای حاصل از مصاحبه با 12 نفر از متخصصان و مدیران شرکتهای فعال در عرصه تجهیزات پزشکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید. یافتهها: در نتیجه تحلیل دادهها تعداد 37 مفهوم از کل مصاحبهها استخراج شد و نهایتا در کدگذاری انتخابی در پنج مولفه ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی - قانونی و بازاریابی دستهبندی شد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، شرکتهای فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، برای توسعه صادرات بایستی شاخصهای معرفی شده در عوامل ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی قانونی، و بازاریابی را در برنامهریزیهای خود مورد توجه قرار دهند.
Introduction: Today, exports play a major role in the development of countries, and in this regard, the medical equipment industry is one of the most prestigious industries in Iran. The purpose of this study was to identify the factors affecting the export of medical equipment. Methods: The present research is an applied research, in terms of nature of research is exploration and in terms of approach, is a qualitative research type. Data from interviews with 12 specialists and managers of medical equipment companies were analyzed using Grounded Theory Methodology. The results of the interview were analyzed in three stages (open coding, axial coding and selective coding). Results: 37 concepts were extracted from the interviews and ultimately in selective coding in five structural, economic, organizational, political-legal and marketing components was accepted. Conclusion: According to the results of the research, the active companies in the medical equipment industry should consider the indicators introduced in structural, economic, organizational, legal, political, and marketing components in their planning for export development.