پیش بینی توانمندسازهای روانشناختی از طریق مدیریت دانش در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیامید صفری 1 , غلامرضا صفری 2 , فاطمه حسینی 3
1 - دانشگاه ازاد
2 - دانشگاه ازاد
3 - دانشگاه ازاد
کلید واژه: توانمند سازی روانشناختی, کارکنان, مدیریت دانش, اداره کل ورزش و جوانان فارس,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی توانمندسازهای روانشناختی از طریق مدیریت دانش در کارکنان اداراه کل ورزش و جوانان فارس انجام شد. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری، تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر است که تمام کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش (شرون لاسون ،2003) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر ،1995) بود. برای توصیف دادهها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت دانش قابلیت پیش بینی و تاثیر گذاری 0/53 بر توانمندسازهای روانشناختی آزمودنی ها را دارد و همچنین از بین مولفه های مدیریت دانش تنها مولفه کاربرد دانش قابلیت پیش بینی و تاثیر گذاری 0/31 بر توانمندسازهای روانشناختی آزمودنی ها را دارد.
Predictability of Psychological Empowerments throuth knowledge management in Staff of Fars's Sports and Youth Department Abstract The aim of this research was the predictability of Psychological Empowerments throuth knowledge management in Staff of Fars's Sports and Youth Department. The research statistical population includes the staff of Sports and Youth Departments of Fars and the number was 114 individuals. From 114 individuals, 93individuals were chosen as the sample. Data collection was conducted by the use of standard questionnaires of knowledge management (Shervenlason, 2003)and psychological empowerment (Spreitzer, 1995. Descriptive statistics were used for data description and Pearson correlation coefficient, regression were used for inferential analysis. Results showed that knowledge management pedictability of psychological empowerments of examinees. Keywords: knowledge Management, Psychological Empowerments, Staff, Fars's Sports and Youth Department. orrelation coefficient, regression were used for inferential analysis. Results showed that knowledge management pedictability of psychological empowerments of examinees. Keywords: knowledge Management, Psychological Empowerments, Staff, Fars's Sports and Youth Department.
احمدی، عباداله. (1395). رابطه خلاقیت و نوآوری با بهرهوری منابع انسانی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 7، شماره 3، پیاپی 27، صص 222-209.
جهانیان, رمضان و حیدری، آزاده و یوسفی، معصومه. (۱۳۹۶). مدیریت مدرسه محور، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامیواحد رشت، 22 و 23 آذر، صص 194-162.
جورابچی, مهناز و خسروی, علی اکبر. (1395). تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد دبیران دوره متوسطه مدارس دخترانه شهر تهران. مجله نوآوری های مدیریت آموزشی، دوره5، شماره1, صص 154-135
سرمد، زهره و حجازی، الهه و عباس بازگان. (1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
سعادت، اسفندیار، صادقی، منصور. (1384). طراحی و تبیین مدلی جهت زمینه سازی برای خلاقیت در موسسات پژوهشی کشور (حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) ، مجله دانشور رفتار، دوره 12، شماره 4، صص 46-35.
عالیپور، رمضان و مردای، نوروز(1392) بررسی میزان بکارگیری مدیریت دانش در مدیران آموزش و پرورش. کنفرانس بین المللی مدیریت، چالشها و راهکارها، 29 بهمن ماه، شیراز.
Andreeva, T., & Kianto, A. (2011). Knowledge processes, knowledge-intensity and innovation: A moderated mediation analysis. Journal of Knowledge Management, 15(6), 1016 –1034.
Aranda D. A., Molina-Fern.ndez L.M. (2002). Determinants of innovation through a knowledge-based theory lens, Industrial management, & Data systems, Volume 102, Number 5, Pp.296-308.
Bvznjany Farhi, B. Mahdavi, M. Abbasi. (2010). Factors influencing job satisfaction or dissatisfaction, Jornal of Human Rasource Management. 2(3): 10 – 21
Donate, M. J. & Sánchez de Pablo, J.D. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research. 68. Pp. 360–370.
Effron .M, Gandossy. R & Goldsmith.M. (2005). Human Resources in the 21 st Century.
Girtz. B. (2005). The quality concept in higher educational, "http: //www.uou.uadom .uu.se/kvalad/bidrkonf.html.
Hau, Y. S., Kim, B., Lee, H., & Kim, Y. (2013). The effects of individual motivationsand social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharingintentions. International Journal of Information Management, 33(2), 356–366.
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modelling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115 –135.
Ho, A.L. (2011). Meditation, learning, organizational innovation and performance. Industrial Management & Data Systems, 111(1), 113-131.
Klarsfeld, A. (2009). The diffusion of diversity management: The case of France, Scandinavian Journal of Management, 25(4), 363-373.
Lambert, W. E. (2010). Servant leadership qualities of principals, organizational climate, and student achievement: A correlation study. Dissertation Abstract. Nova Southeastern University.
Mina, A., Bascavusoglu-Moreau, E., Hughes, A. (2014). Open service innovation andthe firm’s search for external knowledge. Res. Policy, 43 (5), 853–866.
Nonaka, I, & Takeuchi. (2016). The Knowledge – Creationg company, Oxford Univesity press
Palvalin, M., van der Voordt, T., & Jylhä, T. (2017). The impact of workplaces and selfmanagement practices on the productivity of knowledge workers. Journal of Facilities Management, Vol 63. Pp. 96-107.
Sauk Hau, Y & Kang, M. (2016). Extending lead user theory to users’ innovation-related knowledgesharing in the online user community: The mediating roles of socialcapital and perceived behavioral controlYong. International Journal of Information Management, 36, 520–530
Wong, S. (2003). Motivators to creativity in hotel industry. Tourism Manage Journal, 24(5), 551-9.
_||_