رابطه مولفههای تنوع نیروی کار با عملکرد کارکنان دانشگاه زنجان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیام البنین حسنلو 1 * , پروانه گلرد 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: تنوع جنسیتی, تنوع نیروی کار, تنوع سنی, تنوع قومی, تنوع آموزشی, مدیریت تنوع نیروی کار, موسسه آموزشی عالی, اقدامات تنوع نیروی کار,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه بررسی تأثیر تنوع نیروی کار بر عملکرد کارکنان در موسسه تحصیلات عالی دانشگاه زنجان بود. برای شکل دهی به نیروی کار در سازمانها، اقدامات قانونی مختلفی توسط دولت مطرح شده است. با این حال، این اقدامات قانونی به صراحت بر وادار نمودن سازمانها به پذیرش تنوع تمرکز میکنند و در نتیجه، نیاز کسب و کار به آن و نحوه تأثیرگذاری آن بر پیامدهای رفتاری کارکنان نظیر عملکرد کارکنان را در نظر نمی گیرند. به این دلیل، این مطالعه به بررسی اثرات تنوع نیروی کار بر عملکرد کارکنان در دانشگاه میپردازد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی استاتید دانشکدههای فنی و انسانی(N=199) بودند که بر اساس اهداف پژوهش،91 نفر استاد غیر بومی بصورت نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و در دسترس انتخاب شدند.در این تحقیق، پرسشنامه تنوع نیروی کار و پرسشنامه عملکرد کاری کارکنان مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که اثر پیش بینی کنندگی متغیر تنوع سنی بیشتر از سایر متغیرها بوده است.
The purpose of this study was to investigate the effect of labor force diversity on employees' performance at Zanjan University of Higher Education. Various legal measures have been taken by the government to shape the workforce in organizations. However, these legal measures explicitly focus on forcing organizations to accept diversity, and therefore do not take into account the business's need for it and how it affects employees' behavioral outcomes, such as employee performance. For this reason, this study examines the effects of labor diversity on employees' performance at the university. The study population consisted of all technical and humanitarian faculty members (N = 199). According to the research objectives, 91 non-native professors were selected as purposeful and accessible non-probability sampling. In this study, the labor force diversity questionnaire and the questionnaire Employee performance has been used. The results showed that the predictive effect of age variability was higher than other variables.