مطالعه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی درکارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیامید صفری 1 , غلامرضا صفری 2 , فاطمه حسینی 3
1 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاداسلامی، نورآباد ممسنی، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاداسلامی، یاسوج، ایران
3 - مربی، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاداسلامی، نورآباد ممسنی، ایران
کلید واژه: کارکنان, یادگیری سازمانی, توانمندسازی روانشناختی, ورزش و جوانان فارس,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، مطالعه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه آماری این تحقیق،کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بودند، که از این تعداد93نفر با روش نمونهگیری کل شمار و به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد یادگیری سازمانی(نیفه،2001) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر،1995) به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 74/0و 81/0انجام گرفت. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری کلموگروف–اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار 53/0 وجود داشت(01/0≤ P) و بین یادگیری سازمانی با تمامی مولفههای توانمندسازی روانشناختی ارتباط مثبت و معنا دار وجود داشت. بنابراین بهتر است که در این سازمان ورزشی از یادگیری سازمانی برای بهبودی و ارتقاء توانمندسازی روانشناختی بیشتر استفاده کرد.
he aim of this research is study of Organizational learning and Psychological Empowerment in staff of Youth and Sports of Fars. The research statistical population includes the experts in staff of Youth and Sports of Fars and the number was 114 individuals. From 114 individuals, 93 individuals were chosen as the sample through convenience sampling. Data collection was conducted by the use of standard questionnaires of Organizational learning (Nifeh, 2001) and Psychological Empowerment (Spretzer 1995) with Cronbach’s alpha coefficients of 0.74 and 0.81, respectively. Descriptive statistics were used for data description and Pearson correlation coefficient were used for inferential analysis.Results showed that Organizational learning and Psychological Empowerment had positive and significant relation (r = 0.53). According to the results of research, it is necessary to use Organizational learning in sport organization for more Psychological Empowerment.
حیدری، عزیز. (1395). بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه ایلام. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری؛ 2(4): 221-211.
خانعلیزاده، رقیه.، ناییج، اسدالله.، فانی، علی اصغر.، و مشبکی، اصغر. (1389). تحقیقی تحت عنوان ارتباط یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس تهران. پژوهش نامه مدیریت تحول؛ 2(3): 44-20.
دستگردی، کاظم.، گودرزی، محمود.، اسدس، حسن. (1389). ارتباط بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
روانگرد، رحیم.، و فرمانی، مهدی. (1393). ارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 6: 69-52.
رابینز،استیفن. (2001). تئوری سازمان (ساختار، طراحی و کاربردها) (ترجمه سیدمهدی الوانی و حسن دانائیفرد). تهران: انتشارات صفار.
شفی، آرزو. (1385). رابطه توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عبدالملکی، یوسف. (1381). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و میزان تغییر و نوآوری در ادارات آموزش و پرورش مناطق نوزدهگانه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
عبداللهی، بیژن. (1383). طراحی الگوی توانمندسازی روانشناختی کارشنلسان حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
عسکری، بهمن.، پورسلطانی زرندی، حسین.، و مشیری، کیوان. (1393). تحقیقی تحت عنوان ارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران. مجله مطالعات مدیریت ورزشی؛ 23: 178-163.
نوروزی، مجتبی. (1385). بررسی ارتباط میان عوامل روانشناختی توانمندسازی کارکنان با عملکرد سازمانی در شعب بانک ملت شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Mishra,B and Bhaskar,A.(2010).Empowermant: A Necessary of a learning organization? Organizations and Markets in Emerging economies. 1(2): 48-70.
Orr, B. (2001). Organizational learning: characteristics of learning organizations. Canadian HR Reporter,13(10).
Sahar,A and Turiman,S.(2016).Relationship between empowemant and organizational learning among Academics in Malaysian Reserch Universities.AHRd International Conference.
Spreitzer, M. (1995). When Organizations dare: The dynamics of individual empowerment in the workplace. Ph.D. dissertation, University of Michigan.
_||_