واکاوی اجماع گفتمانی اعتدالیون مذهبی و روشنفکران در پیدایش انقلاب مشروطیت
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخ
1 - دکتری تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان ،لرستان،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر، تبیین چگونگی و منشأ اجماع گفتمانی اعتدالیون مذهبی و روشنفکران در پیدایش انقلابمشروطیت می باشد. حاکمیت مطلقه سیاسی و سنت گرایی فرهنگی از علل اصلی غفلت از توجه به اصلاح امور وترقی و پیشرفت از سوی نیروهای طرفدار اصلاحات ارزیابی شد. لذا این هدف مشترک، باعث اجماع گفتمانینیروهای مذهبی میانه رو و روشنفکران برای تغییر ماهیت مطلقه حکومت و تعدیل ساختار سیاسی و مشارکتنمایندگان مردمی گردید. از یافته های پژوهش، اصلاح ساختار مطلقه سیاسی و سنت گرایی حکام از دلایل واپسگرایی آنان ارزیابی شده است. مشروطه الگویی سیاسی و وارداتی بود که نوع انتظارات ایرانیان از آن متناسب با کششجامعه نبود. همچنین شرایط فرهنگی و قومی و تاریخی ایران این دوره آمادگی ذهنی و عینی پذیرش الگوهای نوین رانداشت و تطبیق عقلانی نیز صورت نگرفت. توزیع قدرت و نقش مردم در سرنوشت خود،کسب استقلال سیاسی واقتصادی، مبارزه با استعمار و نفوذ آنان، دستیابی به مولفه هایی مانند توسعه، رفاه، بهره مندی از دستاوردهای نوینهمگی سبب اجماع گفتمانی طرفدارن مشروطه برای تغییرات ساختاری و عینیت یابی آن بود. این پژوهش در صدداست با روش توصیفی – تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و تحلیل گفتمان به چگونگی شکل گیری و عللبنیادی این ائتلاف ملی و بسترهایی که موجب حرکت انقلابی گردید، بپردازد
AbstractThe purpose of this article is to explain how and origin of religious discourse andintellectual consensus on development is the Constitutional Revolution. Absolute rule ofpolitical and cultural traditionalism of the main reasons for the neglect of attention tothe reform and development of pro-reform forces were evaluated. So this objective, theforces of moderate religious discourse and intellectual consensus to change the absolutenature of the state and political structure adjustment and participation of representativesof the people. The findings, the political reform and traditionalism absolutist rulers ofthe reasons for their backwardness is evaluated. Political and constitutional modelimported stretch it to fit the expectations of Iranians, not society. As well as cultural,ethnic and historical circumstances of the period were not mentally prepared andimplemented rationally and objectively accepting new patterns also took place.Distribution of power and the role of people in their destiny, political and economicindependence, decolonization and their influence, access to components such asdevelopment, welfare, benefit from the achievements of the new consensus forstructural changes and objectification was constitutional discourse fans. It further trieswith descriptive - analytical and based on library studies and discourse analysis to theformation of national consensus and the fundamental causes and contexts that wererevolutionary movement pay
_||_