طراز و کارکرد آن در دربار خلفای عباسی
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخلیلا طاهرخانی 1 , مصطفی ناصری راد 2
1 - دانشجوی دکتری تاریخ ، واحد تاکستان ، تهران ، ایران
2 - واحد تاکستان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تاکستان ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
طراز به عنوان سَبکی از تزئین پارچه و منسوجات، که شامل اسامی مقدس یا احادیث در کنار ذکر منصبدارنده آن بود، به تدریج در تمامی البسۀ صاحب منصبان حکومت ها رواج یافت.طراز یکی از علائم اقتدارو از نشانه های شکوه و عظمت خلفای عباسی محسوب می شد و در دربار عباسیان به عنوان ردای تجلیلیا ردای عزت و افتخار دارای ارزش و اعتبار سیاسی والایی بوده و مانند منبر، تخت و خاتم از شئون و ابزارحکومت به حساب می آمده است. لذا نقوش مختلفی با مضامینی که بیشتر شامل نام خلیفه و یا دعا و آیاتقرآن بود در این پارچه ها یا البسه ها بکار می رفت. جنس آن از پنبه رنگ نشده و گاهی اوقات جلا یافتهو یا با ترکیب پنبه و ابریشم در بافته های مرغوب بود. هدف اصلی این پژوهش بررسی ماهیت طراز وکارکردهای آن می باشد. بنابراین در این نوشتار برآنیم تا روند و کارکرد طراز را در دوران عباسی بررسیکنیم.
Taraz as a style of decorating clothes and textiles containing saint namesor narrations along with the position of the official, gradually prosperedin clothes of all the officials of the governments.Taraz is one of thesymbols of the power, glory and majesty of AbbasiAnd in Abbasi courts, it has had political value and credit as the garmentpride and esteem.Similar to Manbar,Takht and Khatam it was amonggovernmental things. Therefore different paintings or contents includingthe name of the caliph, prayer or verses of Quran were used in these clothesand garments. The material was uncoloured cotton and sometimespolished one in combination with silk in high quality clothes. The mainreason of the present study is to review the nature and different of Taraz.Therefore, we aim to analyze the procedure and function Taraz in Abassitime.Keywords: clothes,Taraz, officials,Abbasi government
_||_