نظام پولی مسلمانان در ایران تا پایان حکومت امویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخعباس شهرکی 1 , ابراهیم خراسانی پاریزی 2 , علی رحیمی صادق 3
1 - دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی، بافت، ایران
2 - استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی، بافت، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد بافت، دانشگاه آزاد اسلامی، بافت، ایران
کلید واژه: اسلام, ایران, نظام, پولی,
چکیده مقاله :
در این تحقیق که بصورت کتابخانه ایی تدوین گردیده است سعی شده تا نحوه برخورد اعراب مسلمان با سیستم پولی ایران که پایه اصلی نظام مالی ساسانی را تشکیل می داد بررسی شود. روایت های تاریخی حاکی است خلیفه دوم با در نظر گرفتن فقدان سابقه اعراب در امورحکوتی و مالی ، سیستم مالی ایران را پذیرفت و برای مطابقت آن با اسلام ، تعدیلاتی انجام داد.در سیستم مالی به ارث رسیده به مسلمانان پول و سکه از اهمیت بالایی برخوردار بود چراکه علاوه بر تسهیل داد و ستد موجب کسب ثروت خلافت اسلامی می شد لذا خلفای اسلامی سکه های ساسانی را با اندک تغییراتی به نام عرب ساسانی مجددا ضرب کردند و تا سال 77 که عبدالملک نخستین سکه مستقل اسلامی را ضرب نمود واحد پولی سرزمین های خلافت شرقی همین سکه های عرب ساسانی بود و از این سال به بعد سکه های مستقل اسلامی در سرزمین های خلافت اسلامی در شرق و غرب ضرب شد و البته که هر خلیفه بر طرح و نقش آن تغییراتی اعمال می کرد و چه بسا این سکه ها به نام خود او مشهور می شدند.
In this study, which has been compiled as a library, an attempt has been made to examine the attitude of Muslim Arabs towards the monetary system of Iran, which was the main basis of the Sassanid financial system. Historical narrations show that the second caliph, considering the lack of Arab history in government and financial affairs, accepted the Iranian financial system and made adjustments to bring it in line with Islam. In the financial system inherited from Muslims, money and coins are of great importance. It was because in addition to facilitating trade, it would gain the wealth of the Islamic Caliphate, so the Islamic caliphs minted the Sassanid coins again with a few changes in the name of the Sassanid Arabs, and until 1977, when Abdul Malik minted the first independent Islamic coin, The east was the same Sassanid Arab coins, and from this year onwards, independent Islamic coins were minted in the lands of the Islamic Caliphate in the east and west, and of course each caliph made changes to its design and role, and perhaps these coins are called He himself became famous.
_||_